2009. gada 22. aprīlis, 09:40

Igaunijas tūrisma firmām jāpalielina garantijas

Jauns.lv

Tallina, 22.apr., LETA. Igaunijas Patērētāju tiesību aizsardzības biedrība izteikusi priekšlikumu mainīt pastāvošās prasības attiecībā uz tūrisma firmu obligāto nodrošinājuma fondu lielumu un klientu tūrisma braucienu apmaksas kārtību, ziņo laikraksts "Postimees".

Kā tūristu tiesību nodrošināšanas tēmai veltītajā preses konferencē paziņoja Igaunijas Patērētāju aizsardzības biedrības ģenerāldirektore Helle Arunīta, biedrība ir iesniegusi Ekonomikas ministrijai divus priekšlikumus par izmaiņām tūrisma likumā.

Pirmais skar tūrisma reisu organizētāju obligāto nodrošinājuma fondu palielināšanu, bet otrais attiecas uz tūrisma braucienu apmaksas kārtību – pasūtot braucienu, klientam būtu jāapmaksā puse no tā izmaksām, otru pusi nomaksājot nedēļu pirms paredzētā izbraukšanas datuma.

Šo priekšlikumu izstrādi, pēc Arunītas teiktā, esot rosinājusi pagājušā gada tūrisma firmu bankrota viļņa analīze. Tās rezultātā esot noskaidrojies, ka tūrisma braucienā esošo klientu nogādāšanai atpakaļ Igaunijā vai klientu veikto priekšapmaksu atmaksāšanai firmu minimālajam rezerves nodrošinājumam ir jābūt vismaz 15%.

Pašlaik, pasūtot tūrisma braucienu, klientam parasti uzreiz jānomaksā pilna brauciena cena, tādējādi viss risks guļas uz klienta pleciem. Īpaši lielam riskam tiek pakļauti tie tūristi, kas izvēlējušies tālāku brauciena galamērķi. Šajos gadījumos summas var sasniegt pat 50 000 līdz 60 000 kronu (2 270 līdz 2 730 latu), un tūrisma firmas bankrota gadījumā pasūtītājs nes lielus zaudējumus.

Arunīta uzskata, ka nav godīgi, ja viss risks jāuzņemas klientam. Piemērojot ieteiktās izmaiņas, vismaz puse no brauciena izmaksu summas klientam tiktu saglabāta.

Tūrisma firmu savienības viceprezidente Anne Samlika paziņoja, ka tūrisma firmas kopumā piekrīt Patērētāju aizsardzības biedrības ieteikumiem par garantijas fondu palielināšanu, tomēr norādīja, ka jāvienojas par saprātīgu likmi.

Tūrisma reisa apmaksas kārtības maiņa, pēc Samlikas teiktā, gan neesot iespējama. Par pamatu viņa minēja faktu, ka čartera reisu gadījumā brauciena organizatoram par lidmašīnu jānorēķinās jau mēnesi pirms paredzētā lidojuma datuma. Tāpat arī parasto reisu un viesnīcu grupu pasūtījumu noteikumi esot ļoti stingri.

"Ja tūrisma firmai pusgadu iepriekš jāveic praktiski 80% apmērā priekšapmaksa par viesnīcu un arī par lidojumu, tad es nestādos priekšā, kura no tām vispār var izdzīvot," piebilda Samlika.

Arunīta norādīja, ka izmaiņas noteikumos ir obligāti apspriežamas un piedāvātajos grozījumos ir apzināti minētas galējās robežas, lai tādējādi rosinātu nopietni pārdomāt problēmas risinājumus.

Saskaņā ar Patērētāju aizsardzības biedrības rīcībā esošo informāciju pagājušajā gadā bankrotēja piecas Igaunijas tūrisma firmas.