Tehniskās apskates. Kā Latvijā vai kā Eiropā?
Patlaban daudzi jauno auto īpašnieki piktojas, ka tehniskā apskate jāveic katru gadu. Savukārt galvenais ceļu kārtības uzraugs Edmunds Zivtiņš domā, ka ar izmaiņām steigties nevajadzētu. Eiropā esošā kārtība par pāris gadu apskates termiņiem var mainīties, un tad Latvijai vienalga vajadzēs atgriezties pie sākotnējām normām
Sabiedrība
2009. gada 4. jūnijs, 23:29

Tehniskās apskates. Kā Latvijā vai kā Eiropā?

Jauns.lv

Valsts institūcijas apspriež – vai pagarināt transportlīdzekļu tehniskās apskates termiņu. Varbūt Latvijai ir vērts sekot citu valstu piemēram?

Autovadītāji transportlīdzekļa tehnisko apskati veic katru gadu, un jauno auto saimnieki bieži šķendējas, ka tā ir laika tērēšana, jo Eiropā šī procedūra notiek reizi pāris gados.

Jautājums pat tehnisko apskašu biežumu Latvijā ir apspriests, taču, kamēr mēs domājam – ņemt vai neņemt vērā Eiropas piemēru, tā savukārt prāto par atgriešanos pie senās kārtības – tehniskās apskates veikšanu reizi gadā.

Četri gadi vai mazāk?

Satiksmes ministrijas (SM) preses dienests kasjauns.lv informēja, ka pirms pāris mēnešiem valdības sēdē tika ierosināts mainīt tehniskās apskates periodiskumu atbilstoši ES direktīvas 96/96/EK maksimāli pieļaujamiem ierobežojumiem. Šobrīd tiek izstrādāti un plānots, ka valdībā tuvākajā laikā tiks iesniegti iespējamie likumprojektu grozījumi par tehnisko apskašu periodiskuma izmaiņām.

Ministrija skaidro, ka minētajā ES direktīvā ir noteikts maksimālais transportlīdzekļu kontroles periodiskums, kurā teikts, ka jaunajiem auto tehniskā apskate jāveic pēc četriem gadiem, bet lietotiem – reizi divos gados. Taču tās pašas direktīvas normās ir paredzēts, ka dalībvalstis drīkst noteikt mazāku periodiskumu atkarībā no kopējās situācijas valstī, kas attiecās uz autoparka vecumu, transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un infrastruktūras u.c. apstākļiem.

Citi ceļi, citi termiņi

Vairākas valstis, kurās ceļu kvalitāte ir ļoti laba un autoparka vecums salīdzinoši neliels (Lielbritānija, Dānija, Austrija, Nīderlande, Somija), ir noteikušas, ka jauniem transportlīdzekļiem tehniskās apskates jāveic, kad pagājuši divi vai trīs gadi pēc to pirmās reģistrācijas un nevis pēc četriem gadiem, kā tiek ieteikts Latvijas gadījumā. Jāpiezīmē, ka atsevišķas valstis arī noteikušas, ka turpmāk (pēc pašas pirmās pārbaudes) tehniskā apskate jāveic vienreiz gadā, uzver SM.

Bažas par drošību

Lēmums mainīt transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšanas periodiskumu var neatgriezeniski pasliktināt ceļu satiksmes drošības situāciju Latvijā, uzskata SM.

Eiropas Transporta drošības padome ir piešķīrusi apbalvojumu Latvijai par nozīmīgu bojā gājušo skaita samazinājumu uz mūsu zemes ceļiem laikā no 2001. līdz 2008. gadam. Par spīti novecojošiem transportlīdzekļiem un sliktai infrastruktūrai.

Pašreizējā tehniskās kārtības kontrole līdz šim nodrošinājusi, ka ceļu satiksmes negadījumi nav notikuši slikta transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa dēļ. 2008. gadā bojā gājušo skaits samazinājās par 25%, kas ir viens no labākajiem rezultātiem Eiropā. Mērķtiecīgi iznīconot sistēmu, kas sevi pierādījusi kā labu esam, Latvija atkal nokļūs to valstu sarakstā, kurā situācija uz ceļiem ir katastrofāla.

Manīt vai nemainīt?

Ja gadījumā valdība vēlēsies mainīt tehniskās apskates periodiskumu, tas būtu maināms tikai vieglajām automašīnām, jaunajiem transportlīdzekļiem – pēc 2 gadiem, un turpmāk – reizi gadā, uzskata SM un CSDD.

Savukārt Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš  kasjauns.lv uzsvēra: jo mašīna ir vecāka, jo tai zemāks drošības standarts. „Ja mēs palielināsim pārbaudes termiņu, piemēram, no gada uz četriem, tad ir bažas, ka ceļa satiksmes drošība varētu pasliktināties. Mašīnas vecākas, stūres vai balsta iekārta švaka, bremžu šļauciņas nolietojušās, bremzes ne tādas, kādām tām jābūt. Vesela virkne faktoru... Un mēs riskējam ar cilvēku dzīvībām. Tāpēc es esmu pret to, ka tiek ieviestas izmaiņas tehnisko apskašu termiņos.” Galvenais satiksmes uzraugs gan pieļauj, ka varētu būt izņēmumi attiecībā uz jaunām, tikko nopirktām mašīnām. Tām tehniskā apskate varētu būt uz diviem gadiem vai attiecībā pret nobrauktajiem kilometriem. Taču Finanšu ministrijai vajadzētu dot savu redzējumu, kāds būs nodokļu un naudassodu iekasēšanas mehānisms.

Edmunds Zivtiņš teic, ka Eiropa ir sagatavojusi jaunu regulu, kas, visticamāk, jau šogad stāsies spēkā, un noteiks, ka automašīnu pārbaudei jānotiek ik gadus. „Ja mēs tagad pieņemsim, ka apskati var iet reizi trīs četros gados, ko pieļauj šībrīža Eiropas normas. Tad mums atkal nāksies visu mainīt, tāpēc pagaidām varbūt labāk neko nemainīt,” domā Edmunds Zivtiņš.

Guna Kārkliņa/foto:google