Sabiedrība
2009. gada 3. jūlijs, 18:04

Jahtu un dārgo kuteru biznesā iestājies sastingums

Jauns.lv

Bizness ir apstājies, bet vai tad tāpēc nevaram satikties, priecāties un iedzert vīnu, smej „Laivu Depo” īpašnieks Kaspars Klapkalns. Ķīpsalas galā „Ostas skatos” pulcējās un simtiem tūkstošu latu vērtās „rotaļlietas” atrādīja jahtu un motorlaivu fani.

256 kilometri stundā

Īpaši acīs krītoša šajā „armādā” bija koši sarkanā motorlaiva „Fountain”. „Pieder visi laivu ātruma rekordi, šis modelis sasniedz 256 kilometrus stundā,” liela tirgotājs Rūdofs Bērziņš. „Turklāt pa viļņiem, ne tikai pa gludu ūdeni. Šī konkrētā laiva ir gājusi uz divsimt. Tehnoloģija apvienota ar komfortu.” Cena sākas no 100 000 latu, laivas top ASV un nes sava radītāja Fonteina vārdu, kurš joprojām vada rūpnīcu. „Viņš radīja „ofshore” ideju — ka var braukt ļoti ātri arī pa viļņiem un ātrumu var apvienot ar ceļošanu. Laivas ir roku darbs, viens un tas pats modelis nedaudz atšķiras no cita. Konkrētās laivas pārvalks nederēs citam tādam pašam modelim. Lai tādu laivu pasūtītu, jāgaida vismaz gadu vai pusotru, kamēr uztaisa,” stāsta Bērziņš.

Pircēji ir gan ļoti bagāti, gan arī noslēpumaini. Bērziņš gatavs stāstīt par tehniku, bet klientu vārdus neatklāj. Baltijā ir tikai trīs „Fountain” laivas, Latvijā reģistrēta nav neviena. Iegādājoties tādu laivu, jāpiekopj arī atbilstīgs dzīves stils. Pie tā piederas „pokerrani” — ātruma sacensības, kam seko pokera spēle. „Amerikā tas notiek plaši, arī Eiropā, Vidusjūrā, vienu gadu bija Somijā,” teic Bērziņš.

Šis ir arī bīstams vaļasprieks. 1990. gadā tieši ar „Fountain” avarēja un dzīvību zaudēja Monako princeses Karolīnas vīrs Stefano Kasiridži. „Jāatceras, ka ūdens maldina, bet pie 70 kilometru ātruma stundā ūdens kļūst par asfaltu. Iedomājieties, kāds ir rezultāts, nokrītot uz grumbuļaina betona. Ne velti sacīkšu versijām jumts ir pilnīgi ciet, kā mašīnām.      

Nav pat tirgus tendenču

Šis ir patiešām bagātu ļaužu prieks. „Fora Yachting” direktors Raimonds Pļaviņš tirgo norvēģu motorjahtas Windy un atzīst, ka Latvijā vēl neviena nav nopirkta: „Tās savam izmēram ir ļoti dārgas, pārdodam Ziemeļeiropai. Tur varam veiksmīgi konkurēt ar lielajām kompānijām. Latvijā jūras laivu tirgus nav. Nav pat tendences, par ko runāt.” Firmas piestātnē Ķīpsalā redzamā laiva maksā 380 000 eiro (vairāk nekā 260 000 latu). „Tas ir liels cipars šā tipa laivai, Windy sava izmēra grupā ir labākais, kas ir pasaulē.” Gadā izdodas pārdot dažas. „Ekskluzīvs produkts, ne tās ražo daudz, ne pērk daudz. Par tādu naudu var nopirkt trīs Bavārijas.”

Pērk Krievijā

Tomēr arī lētāko motorjahtu bizness pašlaik nav uz viļņa. „Par biznesu te runāt nevar, Latvijā jaunu laivu pārdošana apstājās jau pagājušajā gadā, tā tomēr ir ļoti dārga spēļmantiņa. Pērn nopirka tikai tie cilvēki, kas iepriekš ļoti labi zināja, ka tiešām grib laivu,” neslēpj „Laivu Depo” īpašnieks Kaspars Klapkalns, kurš piedāvā „Bavaria”, „Christ—Craft”, „Targa”, citas

Vēl pirms trim gadiem aktivitāte bijusi daudz lielāka, un gadā Latvijā pārdots pārdesmit laivu, tagad tikai dažas. Atšķirībā no autotirgus, kur piedāvātas pat divas mašīnas par vienas cenu, šo preci pakaļ nemet. „Laivām uzcenojumi nav tādi, lai tā varētu atļauties,” saka Klapkalns. Galvenie pircēji ir no Krievijas. „Eiropā mūs vēl aizvien uzskata par absolūtu banānu republiku. Un tāda attieksme ir ne tikai pret Latviju. Eiropai ir tipiski, ka vācietis nepirks no zviedra, un zviedrs baidīsies no grieķa.” Bet vai tāpēc raudāt — Klapkalns optimistiski paceļ vīna glāzi.

Māris Puķītis/Foto: Mārtiņš Ziders