Sabiedrība
2009. gada 26. augusts, 14:29

Tie, kas maksā nodokļus, zaudē konkurētspēju

Jauns.lv

Nodokļu politika Latvijā ir ļoti izdevīga iedzīvotājiem ar augstiem ienākumiem. Tie, kas pašlaik nodokļus godīgi maksā, cietīs vēlāk, jo būs zaudējuši konkurētspēju.

Mazie biznesa uzņēmumi sāk izvairīties no nodokļu maksāšanas...

Tā Ekonomikas ministrijas rīkotajā diskusijā par nodokļu politiku sacīja Latvijas nacionālās lidsabiedrības AS "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") prezidents un līdzīpašnieks Bertolts Fliks.

Fliks uzsvēra, ka cilvēkiem ar zemām algām nodokļu slogs ir pārāk augsts, bet strādājošajiem, kuri saņem augstas algas, "tas ir ideāls". Šāda situācija ietekmē abu šo iedzīvotāju kategoriju dzīves kvalitāti.

"Ar esošo nodokļu politiku mēs tikai veicinām ēnu ekonomiku, jo mazie biznesa uzņēmumi sāk izvairīties no nodokļu maksāšanas vispār, bet tie, kas pašlaik nodokļus godīgi maksā, cietīs vēlāk, jo būs zaudējuši savu konkurētspēju, un valsts var zaudēt arī iekšējo patēriņu," brīdina Fliks.

B. Flika alga ir 14 000 latu. Kopā ar bonusu par iepriekšējā gada rezultātiem tā 2007.gadā sasniedza vidēji 29 000 latu mēnesī. Uz "airBaltic" neattiecas citiem valsts uzņēmumu vadītājiem noteiktie algu griesti, jo tajā valstij pieder tikai daļa akciju.

Gerhards: "airBaltic" pilotu algu piemērs ir signāls valdībai, lemjot par nodokļu politiku

Satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) neiestājas pret Latvijas nacionālās lidsabiedrības "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") lēmumu algot pilotus no ārvalstīs reģistrētas kompānijas, vienlaikus uzsverot, ka šis piemērs ir signāls valdībai, lemjot par turpmāko nodokļu politiku.

Kā uzsvēris Gerhards, ir pagājuši pieci gadi, kopš Latvija iestājusies Eiropas Savienībā (ES), tomēr viņa paziņojums, ka uzņēmējiem ir jāizmanto iespējas, ko dod pievienošanās ES, ir izraisījis neviennozīmīgu traktējumu un diskusijas.

"Arī tagad varu atkārtot, ka ikviens veiksmīgs uzņēmējs jau ir izvērtējis, vērtē vai vērtēs iespējas samazināt izdevumus, un šajā apstāklī nav nekas peļams," akcentē ministrs.

"airBaltic" ir uzņēmums, kas strādā ne tikai Latvijā, bet visā Eiropā un bijušajās NVS valstīs. Tajā nodarbināti 20 dažādu valstu iedzīvotāji - kopumā aptuveni 1200 cilvēki. Tikai 25% no 220 lidsabiedrības pilotiem ir Latvijas iedzīvotāji. Tieši tāpēc aviācijā, līdzīgi kā kuģniecībā, par normālu praksi tiek uzskatīta pilotu un cita specializēta darbaspēka iepirkšana un algošana no ārvalstu uzņēmumiem. "airBaltic" pēc šādiem principiem vadās jau no saviem darbības pirmsākumiem, skaidro ministrs.

"Man ir neizprotama kritika, kādu šobrīd saņem aviokompānija. Protams, uzņēmējiem ir jāmaksā visi likumos noteiktie nodokļi, un "airBaltic" nav izņēmums. Pagājušā gadā sociālā nodokļa veidā vien aviokompānija valsts budžetā ir iemaksājusi septiņus miljonus latu. Lidsabiedrībā nodarbināti ne tikai daži desmiti pilotu no Latvijas, tās ir arī vairāk nekā 4000 darba vietu lidostā, kas apkalpo aviobiznesu, tās ir vēl divtik darba vietas tūrisma, viesnīcu un ēdināšanas jomā. Aviācijas nozare 2008.gadā nodrošināja 2,3% no iekšzemes kopprodukta," uzsver Gerhards.

Satiksmes ministrs saņēmis Ministru prezidenta uzdevumu sniegt paskaidrojumu par "airBaltic" lēmumu. "Informācija, protams, tiks sagatavota, tomēr paskaidrojumi par uzņēmējiem labvēlīgu nodokļu politiku, manuprāt, premjeram ir jālūdz finanšu ministram. Es kā satiksmes ministrs pārraugu virkni lielāko valsts uzņēmumu, un mans uzstādījums tiem ir - strādāt ar peļņu, nostiprināt pozīcijas starptautiskajā tirgū, tādejādi panākot gan lielākas iemaksas mūsu valsts budžetā, gan nodrošinot pēc iespējas lielāku darba vietu skaitu Latvijā," teikts Gerharda paziņojumā.

Pēc viņa domām, "airBaltic" piemērs ir signāls valdībai, lemjot par nodokļu politiku. Nepieciešams vērtēt Latvijas konkurētspēju un rēķināties, ka esam Eiropas Savienībā un daudzviet nodokļu politika ir labvēlīgāka. Tātad jādomā, ar ko var noturēt uzņēmējus Latvijā.

Gerhards uzsver, ka Latvijai ir svarīgi, lai uzņēmējs, samazinot savus izdevumus, gūtu lielākus ieņēmumus, no kuriem valstij nāktu nodokļi. Uzņēmēji vienmēr ir prasījuši optimizēt nodokļu politiku.

"Arī, būdams ekonomikas ministrs, ar šo jautājumu saskāros regulāri un kopā ar uzņēmējiem esmu nācis klajā ar vairākiem ierosinājumu nodokļu sistēmas uzlabošanai. Arī šobrīd, lemjot par ekonomikas atveseļošanas plānu, Satiksmes ministrija prasa ne tikai iekļaut transportu un sakarus prioritāro nozaru sarakstā, bet kopīgi ar savas nozares uzņēmējiem ir sagatavojusi konkrētus priekšlikumus nozares atbalstam. Priekšlikumi ietver gan nepieciešamību likvidēt nevajadzīgus administratīvos un birokrātiskos šķēršļus - jālikvidē preču pavadzīmes ar Valsts ieņēmumu dienesta numuriem preču un pakalpojumu apritē, jāievieš pievienotās vērtības nodokļa režīms par importu, jāievieš atbrīvojumi no muitas parāda galvojuma sniegšanas preču pagaidu uzglabāšanai un ievešanai muitas noliktavās -, gan nepieciešamību palielināt līdzfinansējumu dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai, kas sastāda lielāko daļu izmaksu un padara Latviju mazāk konkurētspējīgu kravu piesaitē," akcentē politiķis.

Valsts ieņēmumu dienests (VID) pārbauda informāciju par "airBaltic", kas gaida palīdzību no valsts pamatkapitāla palielināšanai, rīcību, savus pilotus pārformējot darbā uz citu uzņēmumu un uz citu valsti un no šīs valsts lētāk pērkot pilotu pakalpojumus.

VID Komunikācijas daļā gan informēja, ka nodokļu tiesību akti neaizliedz Latvijas sabiedrībai saņemt jebkuru pakalpojumu, tostarp pilotu pakalpojumus, no ārvalsts sabiedrības.

LETA/Foto:LETA