Bezrecepšu zāles kļūst bīstamas
No 1.spetembra medikamentu reklāmas, līdzīgi kā tas ir alkohola un cigarešu reklāmās, rotās uzraksts: „Zāļu nepamatota lietošana ir kaitīga veselībai.” Uzraksts aizņems 10% no medikamentu vizuālās reklāmas apjoma. Televīzijā brīdinošais uzraksts būs redzams visu laiku. Lai gan reklamēt Latvijā drīkst tikai bezrecepšu medikamentus, eksperti uzskata, ka arī tie var nodarīt nopietnu kaitējumu.

Neatkārtojams dabas līdzeklis saldam miegam! Noņem trauksmi un stresa izraisītās sekas, mazina depresiju, atjauno enerģiju, rada mundrumu un dzīvesprieku, uzlabo seksuālās spējas un ēstgribu, palīdz uzturēt ideālu svaru ... utt., tamlīdzīgu medikamentu reklāmu žurnālos, bukletos, televīzijā ir ne mazums. Tās sniedz emocionālu vēstījumu un pat skaidri apzinoties, ka tā ir tikai reklāma, kuras galvenais mērķis ir notirgot preparātu, bezmiega un stresa māktie cilvēki uz to uzķeras. Veselība ir vissvarīgākais un dārgākais! Zāļu valsts aģentūras direktora vietniece farmācijas jautājumos Dace Ķikute saka, ka tieši pēdējā laikā cilvēki to apzinājušies vispamatīgāk: stresa sekas ir bezmiegs un depresija. Cilvēki gatavi noticēt jebkurai reklāmai un dzert kaudzēm izreklamētos bezrecepšu medikamentus, neaizdomājoties, ka tās tomēr ir zāles un atstāj iespaidu uz organismu kopumā. Arī bezrecepšu zāles ir zāles — ķīmiskas vielas, kuru nepareiza lietošana var apdraudēt ne vien veselību, bet pat dzīvību. Turklāt zāles tiek jauktas un pārdozētas. „Lai neradītu priekšstatu, ka zāles ir plaša patēriņa produkts, ko var lietot nekonsultējoties ar ārstu vai vismaz farmaceitu, tika pieņemts lēmums turpmāk reklāmās brīdināt cilvēkus,” saka D.Ķikute. Viņa stāsta, ka nereti cilvēki slimības simptomus izvērtē neadekvāti. Turklāt cilvēkiem ir tendence uz pašārstēšanos, dažādu padomu un reklāmu uzklausīšanu, medikamentu „aizņemšanos” no kaimiņiem vai draugiem. Speciālisti uzskata, ka veselība un pašsajūta ir ļoti jūtīga joma un perfekti emocionāli veidota reklāma nostrādā – cilvēks notic, ka preparāts palīdzēs tieši viņam. Reizēm pie dažādiem medikamentiem cilvēks ķeras kā pie pēdējā salmiņa.
Nepērciet zāles internetā!
Starptautiskie eksperti uzskata, ka pasaulē ir ap 400 medikamentu, kas ārstē 90% slimību. Pārējie ir stilam un pašapmānam. Turklāt daudzu medikamentu efektivitāte tā arī līdz galam nav novērtēta. Latvijā jaunie reklāmas noteikumi attieksies uz bezrecepšu medikamentiem, kas pretēji izplatītāju iebildumiem tomēr ir medikamenti nevis uztura bagātinātāji. Recepšu medikamentu reklāma plašai auditorijai ir atļauta tikai Jaunzēlandē un Amerikā, Eiropā pret informāciju par recepšu zālēm izturas noraidoši, jo tas rosina pacientus ārstam pieprasīt konkrētu medikamentu. Speciālisti uzskata, ka zāļu reklāmas nevar būt ne pozitīvas, ne objektīvas, jo tām ir viens mērķis – pārdot. Zāļu reklāmas nodaļas vadītāja Monta Emersone stāsta, ka reklāmas iespaidā cilvēki lieto pat vairākas vienādas zāles. Izmaiņas reklāmas noteikumos ierosināja Veselības ministrija ņemot vērā mediķu ieteikumus.
Narkologs Jānis Strazdiņš savukārt uzskata, ka pašapkalpošanās aptiekas ir pilnīgs absurds. Cilvēki bez farmaceita padoma tikai krāmē un krāmē iepirkuma grozos visu, kas ienāk prātā. Viņaprāt, šādas bezatbildīgas sistēmas vienīgais iemesls ir brutāls – nauda. J.Strazdņš zina gadījumus, kad cilvēks interneta veikalos vai apšaubāmās tirgotavās pircis kaut kādus uztura bagātinātājus un izrādījies, ka tajos ir kaitīgas narkotiskas vielas, kas izraisa atkarību. Zāļu valsts aģentūra norāda, ka pirkt zāles interneta veikalā ir bīstami, jo gadījumā, ja tās būs viltotas, nebūs neviena, ko saukt pie atbildības.