Mahinācijas ar ekskluzīvajām auto numurzīmēm
Sabiedrība
2009. gada 30. oktobris, 15:27

Mahinācijas ar ekskluzīvajām auto numurzīmēm

Jauns.lv

Kopš 2000. gada valsts zaudējusi apmēram 11,6 miljonus latu, ko tā varēja iegūt, efektīvi un liberāli organizējot transportlīdzekļu numurzīmju izvēles pakalpojumu saskaņā ar tirgus principiem.

 Neraugoties uz sabiedrības pieprasījumu pēc ekskluzīviem sērijas numuriem un iespēju papildināt valsts kasi, Satiksmes Ministrija jauno Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumu projektā atkal iestrādājusi aizliegumu realizēt transprta reģistrācijas numurzīmes. Turklāt CSDD realizētais numurzīmju izvēles pakalpojums vedina uz pamatotām aizdomām par korupciju CSDD galvenā aparāta līmenī.

Pieprasītās sērijas numuru kombinācijas un to cenas

Pieprasītākie numuri lielākoties ir visi viencipara, īpaši “1” un “7”, vienubrīd pastiprināta interese bija par numuru“4”, kā arī visiem pārējie numuriem ar vienādiem skaitļiem. Interesi par numura zīmi pastiprina vienādi sērijas burti, īpaši, ja tie sakrīt ar vienādiem cipariem, piemēram, “FF 777”. Ir autovadītāju kategorija, kas vēlās akcentēt savus iniciāļus un dzimšanas gada skaitli auto numurā.  Piemēram Guntis Kalniņš, dzimis 1952. gadā, izvēlās numuru GK 1952 vai GK 52.

Joprojām liela interese saglabājas par maģiskajiem “17”, kas savulaik sekmīgi kalpojuši aizsardzībai no Ceļu policijas soda neliela pārkāpuma gadījumā. Laikraksta „Diena” žurnālisti pirms dažiem gadiem pārliecinājās, ka “17” lietotāji caurmērā patiešām sodīti retāk nekā vidējais autovadītājs ar citu numura zīmi.

Pieprasīta auto numuru kategorija ir autoražotāju modeļu numuri, kādus plaši lieto BMW, „Mercedes-Benz”, „Peugeot” un „Mazda”. Tādi ir numuri “320”, “325”, “500”, “600”, “407”, “626” un tml.  

Mazāk pieprasītie ir dažādi apaļi vai ritmiski skaitļi un t.s. “spoguļnumuri”, piemēram “1000”, “1881”, “7575” un tml.

Sērija “AA” bija pirmā, kad CSDD uzsāka reģistrēt transportlīdzekļus 20 gs. 90-to gadu sākumā. „AA” sērija arī sakrīt ar numuru sēriju, ko padomju laikā uzstādīja valdības autotransportam. Tas ir papildus vērtības faktors paaudzei, kura to piedzīvojusi.

Pieprasītāko auto sērijas numuru darījumu vērtības    

Katrs numurzīmes darījums ir individuāls, līdz ar to cenas norādītas intervālos. Augstākās auto numurzīmju cenas bija treknajos gados laikā no 2005. līdz 2007. gadam. Tagad, ekonomiskās recesijas laikā, mainījušās iedzīvotāju prioritātes, nedaudz mazinot arī numuru cenas.

* “1”, “7” – 400 -1000 Ls;

* pārējie viencipara numuri –  300 - 500 Ls;

* “17” – ap 500 - 1000 Ls;

* “77”, “55”, “33” utt. – ap 300 Ls;

* “45”...”90” (dzimšanas gadi) – ap 150 - 250 Ls;

* “FF 77”, “SS 99” un tml. – ap 400 - 600 Ls;

* “100”, “200” utt., “1000”, “1100” – ap 100 - 200 Ls;

* “111”, “222”, “444”, “666”, “888”, “999” – ap 150 - 300 Ls;

* “333”, “555” – ap 300 Ls;

* “777” – 500 - 2000 Ls;

* 1930...1991 (dzimšanas gadi) – ap 150 Ls;

* “1111”, “2222”, “3333” utt. – ap 300 Ls;

* “1001”, “7887”, “1919”, “7575” – 50 -100 Ls;

* “1777”, “2666”, “8999” un tml. – 50 - 120 Ls;

* “407”, “320”, “335”, “500”, “600”, “607”, “530”, “760”  – ap 150 - 300 Ls.

Numurzīmju “izvēles” principi - neskaidri

Reģistrējot transportlīdzekli CSDD, tam tiek piešķirta reģistrācijas numurzīme “rindas kārtībā” vai pēc “izvēles”. Par izvēles numuru jāpiemaksā Ls 53,35. Vēl līdz 2008. gada beigām šī summa bija Ls 21,68. Numura kombinācijas izvēle notiek pēc saraksta, kas izdrukātā veidā pieejams CSDD nodaļās. Rīgas nodaļā saraksta apjoms ir 2...3 lapas, pārējo pilsētu nodaļās – nepilna A4 formāta lapa. Regulāri pārlūkojot šos “izvēles” sarakstus Rīgas un Jūrmalas CSDD nodaļās, ne reizi tajos nav atrasti numuri ar vairākiem vienādiem cipariem, ne “17”, nemaz nerunājot par viencipara numuriem.

Ierodoties Jūrmalas nodaļā 2009. gada 12. oktobrī, CSDD darbinieks laipni izdrukāja t.s. “izvēles” numuru sarakstu ar 72 numuriem, pārsvarā 4-ciparu un sešiem 3-ciparu numuriem. Viņš paskaidroja, ka visi ir “parasti” numuri un tiks izsniegti rindas kārtībā. Savukārt, ja izvēlēsimies jebkuru citu numuru, kas nav tekošais sarakstā, tad būs jāpiemaksā par numura izvēli. Pievilcīgākās numuru kombinācijas bija ar cipariem 4545 un 7222. Uz jautājumu, kā iespējams tikt pie viencipara vai divciparu numura, tika paskaidrots, ka tie esot “īsie” amerikāņu tipa numuri un tos izsniedzot Rīgas nodaļā. “(..) te ir viss, kas man pašlaik skapī”, noteica Jūrmalas nodaļas darbinieks.

Rīgas nodaļā pie reģistrācijas loga saņēmām jau divas A4 lapas, kurās daži pievilcīgākie numuri, piemēram, 7575 jau bija nosvītroti, tātad rezervēti vai izsniegti. Kopā sarakstā varēja būt ap 250 dažādu numuru kombināciju, tostarp arī divciparu numuri, taču ne īpaši pievilcīgas kombinācijas. Numuru ar vienādiem skaitļiem un viencipara numuru nebija. Jautājot par iespējām saņemt viencipara numuru vai numuru ar vienādiem skaitļiem, darbinieks atbildēja, ar vārdiem: “reti, bet gadās (...) tā ir laime (..) pēdējoreiz esot gadījies vienciparnieks pirms 3 mēnešiem”. Izvēles numurus “mēs redzam tāpat kā jūs” un “mums tos atsūta no augšas”, “vienkārši jāpiebraukā biežāk”, tā Rīgas nodaļā atbildēja uz Numur1.lv jautājumu, vai pastāv iespēja pierakstīties uz kādu vēlamu sērijas numurzīmi. Nevienā no minētajām CSDD nodaļām redzamā vietā nebija atrodamas nekādas norādes par iespēju izvēlēties numura zīmi.     

Kā rodas īpašie sērijas numuri uz ielām un kā tos saņemt?

No kurienes īsti rodas īpašie numuri, ja tie izvēles sarakstos tikpat kā nenonāk, taču ielās uz automašīnām  ir redzami?

Vienīgā un visbiežāk dzirdētā versija - šādu numuru var iegūt tikai tad, ja pazīstams kāds CSDD darbinieks. To netieši apliecina daudzas plaši izvērstas sarunas par numuru tēmu dažādu autoportālu forumos internetā un vēstules, ko ik pa laikam saņem portāls Numur1.lv. Galvenā versija, kas izkristalizējas šajos viedokļos - “labu” numuru var iegūt tikai tad, ja ir kāds pazīstams CSDD darbinieks, turklāt, jo augstāka ranga, jo “labāku” numuru iespējams dabūt. Cilvēki šajos forumos meklē pieeju “galiem”, lai rastu iespēju iegūt “īpašu” numura zīmi. Šo versiju apstiprina arī aptauja, kurā ap 54% aptaujāto uzskata, ka labu numura zīmi var iegūt tikai personiski pazīstot kādu CSDD darbinieku, bet 14% - nopērkot no kāda, kuram tāds jau izsniegts. Tikai trešdaļa uzskata, ka ekskluzīvu sērijas numura zīmi var iegūt oficiāli CSDD nodaļās bez pazīšanās.   

Viena no zemākā līmeņa “shēmām” ir iespēja ierindas CSDD darbiniekam “pieturēt” vienas dienas ietvaros kādu no attiecīgajai CSDD nodaļai piešķirtajiem “izvēles” numuriem un ātri atrast tam saimnieku. Parasti pasūtītāji gaida CSDD strādājošā paziņas zvanu par to vai “ienācies” kāds “labs” numurs.

Pastāv versijas arī par neoficiālu rindu un rezervācijas sistēmu “īpaši vērtīgiem” numuriem CSDD augstāko ierēdņu pietuvinātajiem. Turklāt, saskaņā ar forumos lasīto, ar pazīšanos CSDD esot iespējams veikt numura pārcelšanu no Latvijā pierastā A tipa uz E tipu (t.s. īsais amerikāņu izmērs), ko CSDD oficiāli neveic.  

Zaudētāja - valsts

Zaudējumu matemātika, īstenojot pašreizējo reģistrācijas numuru sadales praksi, ir vienkārša: deviņos gados, laikā no 2000. gada 1. janvāra līdz 2009. gada 1. janvārim, saskaņā ar CSDD statistiku, pirmoreiz Latvijā reģistrēti 521’517 vieglie auto. Vidēji 15% izvēlējušies ekskluzīvāku sērijas numuru jeb 78’227 transportlīdzekļu saimnieki. Pareizinot šo skaitli ar 170 latiem, iegūstam summu turpat 13,3 milj. Ls, ko valsts pa šiem gadiem varēja iekasēt prasmīgi organizējot auto numuru sadali. Tā vietā valsts iekasējusi tikai aptuveni 1,7 milj. Ls.

Tikai 2007. un 2008. gadā, kad CSDD reģistrēja ap 200’000 vieglo auto, valsts zaudēja ap 4,4 mlj. Ls.

Aizliegums realizēt numurzīmes – nesaprotams un neefektīvs

Pašlaik CSDD transportlīdzekļu reģistrācijā vadās pēc spēku zaudējušiem MK noteikumiem Nr. 446 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi”. Tie regulēja numurzīmju piešķiršanas, nodošanas un saglabāšanas kārtību. 2008. gada septembrī tika pieņemti šo noteikumu grozījumi ar normu, ka “(..) reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta”. Jaunajā “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumu” projektā, kas pašlaik atrodas izskatīšanā Ministru kabinetā, šī norma joprojām saglabāta.

CSDD savu nostāju pret brīvu numurzīmju apriti oficiāli skaidrojusi, ka atšķirībā Lielbritānijas, kur auto numurzīmi piešķir īpašniekam, Latvijā “piešķir transportlīdzeklim”.

Neraugoties uz aizliegumu, numura zīmes joprojām var samainīt īslaicīgi pārreģistrējot transportlīdzekli uz numura zīmes atsavinātāja vārda vai numura atsavinātājam pārreģistrējot savu transportlīdzekli uz jaunā numura ieguvēja vārda, tad veicot numurzīmes maiņu un reģistrējot transportlīdzekli atpakaļ iepriekšējam īpašniekam. Process ir ietilpīgāks un par šīm pērreģistrācijas darbībām vairāk naudas nākas atstāt CSDD.

Secinājumi

•    Autoīpašnieku īpatsvars, kuri vēlās īpašāku sērijas numurzīmi (15%) divas reizes pārsniedz pievilcīgo numurzīmju īpatsvaru kopējos numerācijas resursos. Citiem vārdiem, pieprasījums divas reizes pārsniedz piedāvājumu;

•    Numurzīmju izvēles pakalpojums tiek organizēts formāli, radot ilūziju, ka ikviens autoīpašnieks var izvēlēties numura zīmi, taču patiesībā izvēles iespēja ir ļoti ierobežota un nepārskatāma. Numurzīmju izvēle atgādina demokrātiju padomju laikos, kad it kā bija vēlēšanas, bet kandidāts par ko balsot - tikai viens un tas pats no vienas partijas;

•    Nepastāv iespēja pārskatāmi iegūt informāciju CSDD mājas lapā internetā un rezervēt interesējošo numura zīmi. Tā vietā autoīpašniekam fiziski jādodas uz CSDD nodaļu;

•    Numurzīmju izvēles pakalpojums tiek organizēts ekonomiski neefektīvi, neievērojot sabiedrības pieprasījumu. Valsts pēdējos deviņos gados zaudējusi vismaz 11,6 mlj. Ls, ko tā varēja iekasēt pirmreizējā apritē prasmīgi rīkojot pieprasītāko numurzīmju publiskas izsoles;

•    Nav saprotami t.s. “izvēles” numuru atlases principi pirms tie nonāk CSDD nodaļās;

•    Sabiedrībai nav zināmi nosacījumi kā iegūt īpaši pieprasītu sērijas numurzīmi, kā piemēram “777” vai “1”;

•    2008. gadā ieviestais aizliegums realizēt auto numurzīmes praksē ir neefektīvs un viegli apejams, turklāt nav saprotams kāds valstisks un sabiedrisks labums tiek gūts no šāda aizlieguma;

•    CSDD savu nostāju pret brīvu numurzīmju apriti oficiāli skaidro, ka atšķirībā Lielbritānijas, kur auto numurzīmi piešķir īpašniekam, Latvijā “piešķir transportlīdzeklim”. Šāds skaidrojums ir absurds un neiztur kritiku, jo pati CSDD ieviesusi kārtību, kas ļauj auto numurzīmi saglabāt tā paša īpašnieka citam transportlīdzeklim, bet individuālā pasūtījuma numurzīmes likumdošana atļauj arī realizēt citai personai. Tātad ko nevar darīt par naudu, var izdarīt par lielu naudu;

•    Neskaidrie “izvēles” numuru sadales principi un numuru kombinācijas, kas reāli nonāk CSDD nodaļās, kā arī autoīpašnieku liecības vedina uz aizdomām par šaurā lokā labi organizētu ekskluzīvāko sērijas numurzīmju sadales sistēmu CSDD augstākajā pārvaldes līmenī ar augstu korupcijas risku;

•    Aizdomas par korupciju pastiprina arī veids un metodika kā tehniski tiek organizēts numurzīmju izvēles pakalpojums. Numuru kombinācijas, kas nonāk nodaļās ir publiski nepārskatāmas un ērti manipulējamas, jebkurā laikā uz neērtu jautājumu iespējams atbildēt, ka interesējošais numurs “acīmredzot jau izsniegts citā CSDD nodaļā”.

•    Izvēles numuru saraksti nodaļās pieejami izdrukātā veidā. Tas krasi kontrastē ar CSDD priekšzīmi IT tehnoloģiju lietojumā citās tās darbības jomās. Šis fakts vēl vairāk liek domāt, ka tieši šāda numuru izvēles kārtība kādam ir izdevīga;

•    Ja šajos secinājumos izteiktās aizdomas atbilst faktiskajai situācijai numura zīmju izvēles pakalpojuma realizācijā, CSDD savā darbībā neievēro vismaz sešu punktu prasības Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā.

Kā organizēt numurzīmju apriti Latvijā

Ir jāatbrīvo pieprasīto sērijas numurzīmju aprite no bezjēdzīgiem aizliegumiem. Numuru izvēles pakalpojumam jākalpo sabiedrībai un jābūt skaidri noteiktiem principiem, saskaņā ar kuriem ikviens interesents varētu brīvā izsolē internetā iegūt jebkuru numura kombināciju no visiem brīvajiem numerācijas resursiem. Izsole ir vienīgais pareizais veids jebkuru labumu realizācijai, īpaši, ja pieprasījums (15%) 2 reizes pārsniedz piedāvājumu (7%).

Ir jāatceļ aizliegums tālāk realizēt sērijas numurzīmes un jāsekmē to otrreizējā aprite. Izvēles pakalpojumu ciešā sadarbībā ar CSDD varētu realizēt privātie partneri. Par numurzīmju pārreģistrāciju no vienas personas citai, jānosaka vienreizēja nodeva, kas tiek izlietota tādiem mērķiem, kā piemēram, bīstamo gājēju pāreju un krustojumu sakārtošanai un citiem satiksmes drošības pasākumiem valstī.

Lielisks piemērs ir Lielbritānija, kur auto numurzīmju izsoles ir stabila autobraucēju kultūras sastāvdaļa. Šim piemēram varētu sekot arī Latvija.

Latvijā ieviestā transportlīdzekļu reģistrācijas numuru veidošanas sistēma, salīdzinot ar pārējām Baltijas valstīm, ir ļoti pateicīga tam, lai numurzīmes kļūtu par stabilu investīciju objektu. Auto īpašnieku interese pēc īpašiem sērijas reģistrācijas numuriem skaidri apliecina sabiedrības pieprasījumu pēc šāda pakalpojuma. Prasmīgi sakārtojot un organizējot šo pakalpojumu, rezultātā ieguvējas būs visas iesaistītās puses.

Alberts Ziemelis/www.numur1.lv