Angļi mūsu „meteorītu” ievieto reklāmas kampaņu Kauna zālē
Sabiedrība
2009. gada 3. novembris, 14:03

Angļi mūsu „meteorītu” ievieto reklāmas kampaņu Kauna zālē

Jauns.lv

Ietekmīgā izdevuma „The Guardian” mājaslapā pirmdien bija lasāms par to, ka "Tele2" mārketinga triks panācis pretēju efektu un pozitīvas publicitātes vietā kompānija zaudējusi vienu no svarīgākajiem klientiem – Iekšlietu ministriju.

Pēc publikācijas autora teiktā, incidentam ar viltus meteorītu acīmredzami lemts kļūt par vienu no dīvainākajiem eksponātiem sabiedrisko attiecību Kauna zālē, kuras iemītnieku lielākā daļa nāk no ASV.

Starp sliktākajiem paraugiem

Latvijas meteorīta kampaņa atzīta par līdzvērtīgu „Cartoon Network” bēdīgi slavenajai animācijas seriāla ATHF (Aqua teen hunger force) popularizēšanas akcijai, kuras laikā Bostonas apkārtnē tika izvietoti dīvaini magnētiski gaismas objekti, kas pamatīgi pārbiedējuši vietējos un izraisījuši augstākā līmeņa terorisma trauksmi.

Kā vēl vienu līdzvērtīgu piemēru „The Guardian” min kādas dzērienu kompānijas mēģinājumu Ņujorkā vasaras svelmes laikā uzstādīt 17.8 tonnas smagu, no ledus veidotu ledeni, kas diemžēl izkususi vēl pirms gaidītās pacelšanās, applūdinot visu Taimskvēru ar lipīgu, pēc kivi garšojošu zampu.

Visbeidzot, meteorīta kontekstā pieminēšanas vērta ir arī dzērienu ražotāja „Dr.Pepper” apslēpto dārgumu meklēšanas kampaņa, kuras laikā dārgumu kārotāji savā aizrautībā no kapavietām gandrīz izrakuši pašu ASV dibinātāju mirstīgās atliekas.

Kā redzams, arī citur pasaulē notikušas līdzīgas, pretrunīgi vērtētas reklāmas akcijas, kuru radošā pieeja diemžēl ne vienmēr garantējusi pozitīvu publicitāti. Bet, kā uzsver „The Guardian” publikācijas autors, labs PR triks joprojām var darīt brīnumus, ar māksliniecisku pieeju gūstot pozitīvu publicitāti un atpelnot ieguldītos resursus. Tomēr arī šie sliktie piemēri ir izklaidējoši un gana smieklīgi, lai tos atcerētos.

Reklāmas kampaņu lielākās izgāšanās

Arī citviet pasaulē sabiedrisko attiecību vēsture ir pilna piemēru, kad slikta plānošana un muļķīgas idejas radījušas vairāk zaudējumu un negatīvu virsrakstu nekā ieguvumu, tāpēc piedāvājam apskatīt sliktāko mārketinga un sabiedrisko attiecību kampaņu topu:

1. Manhatanas pārlidojums

ASV valdība pārbiedējusi vietējos iedzīvotājus, inscenējot lidmašīnu pārlidojumu pār Ņujorku. F-16 kaujas lidmašīna un kāds pasažieru reiss, lidojot pāri Brīvības statujai un tuvojoties Manhatanas finanšu apgabalam, līdz nāvei pārbiedējušas biroju darbiniekus, kas domājuši, ka piedzīvo 2001. gada 11. septembra teroristu uzbrukuma atkārtojumu. Joprojām nav līdz galam skaidri valdības sabiedrisko attiecību speciālistu mērķi, bet radīto zaudējumu apjoms sasniedz 328 tūkstošus dolāru. Neveiksmīgās kampaņas rezultātā darbu zaudēja arī vairāki Baltā nama darbinieki.

2. Pilsētas vēsākās sēdvietas

2001. gada augustā Birmingemas radiostacija BRMB rīkoja sacensības, kuras negatīvā nozīmē pārspēja pat vissliktākās reklāmu kampaņas.

Sacensību dalībniekiem, lai iegūtu biļetes uz pasākumiem, bija jāsacenšas par to, kurš visilgāk spēs nosēdēt uz cietā oglekļa dioksīda (solid carbon dioxide) jeb tā sauktā sausā ledus.

Pašā Birmingemas sirdī notikušā konkursa organizatori diemžēl aizmirsa vienu niansi – ka ledus dedzina. Rezultātā četri cilvēki ar nopietniem miesas bojājumiem nonāca slimnīcā. Vairāki konkursa dalībnieki apsaldētajos rajonos zaudēja daļu ādas, tauku un muskuļu masas, kā arī ieguva paliekošus audu bojājumus.

Sausā ledus, uz kura vajadzēja sēsties konkursantiem, temperatūra bija aptuveni -78 grādi pēc Celsija. Trīs sievietes un viens vīrietis, kuri tika nogādāti slimnīcā, bija ieguvuši nopietnus apsaldējumus un pavadīja slimnīcā astoņas līdz desmit nedēļas.

3. Krūšgal-geita

2004.gada amerikāņu futbola sacensību finālturnīra pārtraukumā Džastins Timberleiks uzstājoties norāva daļu Dženetas Džeksones tērpa, atkailinot viņas krūti.

2004. gada amerikāņu futbola sacensību finālturnīra pārtraukumā notikusī Dženetas Džeksones un Džastina Timberleika uzstāšanās kulmināciju sasniedza brīdī, kad Timberleiks norāva daļu Dženetas tērpa, miljonu auditorijai uz sekundes desmitdaļu atsedzot dziedātājas labo krūti.

Momentāli televīzijas kameras novērsās uz citiem kadriem, tomēr ar šo īso mirkli pietika, lai par šo gadījumu runātu visa pasaule. Tika saņemtas aptuveni 200 000 neapmierinātu televīzijas skatītāju sūdzības, kuri apgalvoja, ka šāds gājiens futbola kontekstā bijis nepiemērots.

Pēc incidenta visas pasaules medijus rotāja virsraksti un bildes ar Dženetas atsegto krūti, bet paši mākslinieki nāca klajā ar paziņojumu, ka notikušais ir nejaušība, un vēlāk atvainojās Nacionālajai futbola līgai un pārraides sponsoriem. Nedaudz vēlāk Džeksone gan atzina, ka incidents tomēr bijis inscenēts, bet bijis atklātāks, nekā viņa plānojusi.

Timberleiks savukārt vainoja dziedātājas tērpu. Rezultātā Nacionālā futbola līga nāca klajā ar paziņojumu, ka MTV, kurš piedalījās šova producēšanā, vairs nekad netiks iesaistīts līdzīgu pasākumu veidošanā.

Šova patiesais mērķis pazuda skandāla radītajā publicitātes vilnī, un četrus gadus vēlāk visai lielas summas tika piedzītas tiesā.

4. Atvainošanās aste

Lielbritānijas aviokompānijas šefs Bobs Ailings 1997. gadā nolēma no lidmašīnu astēm novākt nacionālās karoga krāsas, aizstājot tās ar ikoniskām  „pasaules krāsām”, kas atspoguļotu aviokompānijas kosmopolītisko politiku, jo tajā laikā 60% "British Airway’s" pasažieru nebija briti.

Daudz kritizētās 60 miljonu mārciņu vērtās akcijas rezultātā uz lidmašīnu astēm rotājās mākslas darbi, sākot no Delfiem un beidzot ar Ķīnas kaligrāfu darbiem. Diemžēl pārkrāsošanu pavadīja neapmierinātības lavīna no patriotisko britu puses. Neapmierināta bija arī premjerministre Mārgareta Tečere, kura paziņoja, ka kompānijas vadība likusi "British Airway’s" izskatīties pēc Trešās pasaules aviokompānijas. Vēsturē iegājis lēdijas Tečeres gājiens ar kabatlakatiņu, kuru viņa nometusi uz lidmodeļa, nosaucot to par briesmīgu – šīs ainas atspoguļojums rotāja izdevumu vākus visā pasaulē, ieraujot kompānijas sabiedrisko attiecību nodaļu negatīva PR akacī, līdz beigās uz lidmašīnu astēm atgriezās vecais britu karoga dizains.

5. Kailās ambīcijas

2002. gada Jaunzēlandes un Austrālijas komandu regbija mača laikā uz laukuma izskrēja divi strīkeri, tādējādi izraisot skatītāju dusmas, jo spēle bija jāpārtrauc. Abi vīrieši laukumā izskrēja pilnīgi kaili - ar uz muguras uzzīmētiem mobilo sakaru operatora "Vodafone" logotipiem.

Policija bija spiesta kailos skrējējus arestēt, bet mobilo sakaru operators publiski atvainojās par divu vīriešu pamudināšanu kailiem mesties uz spēles laukuma, tādējādi pārkāpjot likumu. Kompānija lika manīt to, cik ļoti viņi nožēlo notikušo, ziedojot 30 000 mārciņas bezpeļņas kampaņai sportistu traumatisma mazināšanai.

6. Pārsl-geita

Britu TV programmas vadītāja Antea Tērnere tika ierauta negatīvas publicitātes virpulī pēc tam, kad 2000. gadā apprecēja Grantu Boveju. Viss sākās ar to, ka kāzu fotogrāfs noslēdza darījumu par 450 000 mārciņām ar populāro izdevumu OK!, ļaujot viņiem publicēt abu laulāto ekskluzīvas fotogrāfijas, kurās redzams, ka kāzas izmantotas, lai reklamētu saldumu ražotāja "Cadbury" jaunos šokolādes batoniņus "Snowflake". OK! medijos izplatīja fotogrāfijas ar parakstiem "Antea Tērnere un Grants Bovejs: ekskluzīvas OK! kāzu fotogrāfijas, baudot "Cadbury" jaunos "Snowflake"". Laikraksts "The Sun" šo bildi aprakstīja kā "vispretīgāko jebkad uzņemto kāzu foto", kamēr Tērenere, Bovijs, saldumu ražotāji un žurnāls OK!, visi kā viens centās noliegt to, ka šokolādīšu ēšana bijusi noslēgtās vienošanās sastāvdaļa. Kāzu fotogrāfijas un abu kopā pavadītais medusmēnesis rotāja žurnāla lappuses veselas divas nedēļas, bet precētais pāris uzstāja, ka kāds pa kluso viņiem rokās iegrūdis šokolādes batoniņus un nofotografējis vēl pirms abi esot sapratuši, kas notiek.

7. Rantnera lieta  

Džeralds Rantners - britu uzņēmējs, vislabāk pazīstams kā bijušās lielākās Britu juvelierizstrādājumu kompānijas "Rantners Group" vadītājs, kurš ar vienas vienīgas runas palīdzību panāca uzņēmuma bankrotu.  

Kompānijas veikali un to produkti bija ārkārtīgi populāri līdz brīdim, kad 1991. gadā medijos parādījās kāda Rantnera runa, kurā viņš teicis, lūk, ko: "Mēs ražojam kristāla heresa karafes, komplektā ar sešām glāzēm un sudrabotu paplāti, un tas viss maksā vien 4,95 mārciņas. Ļaudis vaicā: "Kā jūs spējat to visu pārdot par tik zemām cenām?", bet es tiem atbildu: "Jo tas ir pilnīgs mēsls"". Runas turpinājuma Rantners piebilst arī, ka daži viņu ražotie auskari patiesībā ir lētāki par sviestmaizēm, bet, visdrīzāk, kalpotu mazāk pat par šo sviestmaižu derīguma termiņu. Pēc šīs runas "Rantners Group" vērtība nokritās par aptuveni 500 miljoniem mārciņu, kas drīzumā lika uzņēmumam bankrotēt.

Kasjauns.lv