Politiķi pirms vēlēšanām plosīsies internetā
Vairāk nekā puse no vēlētājiem nav izlēmuši, par ko balsot Saeimas vēlēšanās, kas notiks oktobri, vai arī saka, ka nekur neies. Vai neizlēmīgos varēs „iebarot” ar reklāmas kampaņu, kas par spīti naudas plūsmas ierobežojumiem, solās būt vērienīga, un kuram no politiskajiem spēkiem šobrīd ir labākas izredzes? Kasjauns.lv vaicāja sociologam Aigaram Freimanim:
– Partiju reklāmas kampaņu aprises skaidrāk iezīmēsies tuvāko mēnešu laikā. Lai gan politiķu izredzes vēl ir pavisam jēlā, negatavā stadijā un īsti nav par ko runāt pat partiju štābos, iespējams, ka tieši Tautas partija sev lojālos atradīs to 52% vēlētāju vidū, kas vēl neko nav izlēmuši. 29% nav izvēlējušies, 22% saka, ka nekur neies.
Ņemot vērā neskaidro situāciju oponentu vidē, TP izredzes ir nedaudz uzlabojušās.
Gaidāmā vēlēšanu kampaņa no iepriekšējām atšķirsies ar to, ka vairāk tiks izmantoti jauni komunikācijas instrumenti. Tā sauktās trešās personas, kas ar negatīvu informāciju darbojās iepriekšējās vēlēšanās, tiks izmantotas uzmanīgāk. Nebūt nav tik vienkārši izdarīt tā, lai apejot likumu, kampaņā ieguldītu lielāku summu nekā uzrādīts. Var, protams, izpildītājam maksāt gadu pirms vai gadu pēc vēlēšanām. Vēl iespējams tāds variants, ka partijas mēģinās sapirkties ziņas, organizēs pseido notikumus. Pašreizējos krīzes apstākļos mediju pretdarbība būs mazāka. Tas varētu būt viens no ceļiem, bet tā ir nūja ar diviem galiem. Pozitīvas ziņas par sevi, negatīvas par konkurentiem prasa augstu, niansētu profesionālo izpildījumu un pasniegšanas tehnoloģiju. Šaubos vai tas Latvijā kādam ir pa spēkam. Ar dažādiem paņēmieniem un formām vēlētāji tiks uzrunāti internetā. Tomēr informācijas plūsma internetā ir pārāk specifiska un anarhistiska. Diez vai košas un uzmācīgas mājas lapas spēs uzrunāt.
Šobrīd tā sauktā latviskā spārna partiju struktūrā notiek dīvainas kustības. Veidojumā ar uzmundrinošo nosaukumu „Vienotība” sāk notikt pilnīgi pretējas kustības. „Sabiedrība citai politikai” sākusi sarunas ar sociāldemokrātiem. „Pilsoniskā savienība” draudzējas ar „Jaunlatviju”. Kāds kaut kur ir aicinājis tēvzemiešus. Tas viss raisa šaubas par nosaukuma atbilstību rīcībai. Rezultātā partiju izredzes noteiks ne tikai kampaņa, cilvēki un programmas, bet arī konkurences vide un kampaņas žanrs, ko šobrīd nevaram prognozēt, jo vēl nezinām politisko spēku struktūru. Katrai partijai ir savas politiskās ambīcijas. Lai gan politiķi deklarē, ka jāliek malā ambīcijas un jāapvienojas augstākam mērķim, man nav ticības, ka tā notiks.