"Daimler" korupcijas skandālā Latvijā fiksēti trīs kukuļu maksājumi
Sabiedrība

"Daimler" korupcijas skandālā Latvijā fiksēti trīs kukuļu maksājumi

Jauns.lv

No ASV tieslietu ministrijas ziņojuma izriet, ka Latvijā "Daimler" lietā fiksēti trīs kukuļu maksājumi. Visi kukuļošanas gadījumi saistīti ar Turcijā ražoto "Mercedes" autobusu iegādi.

"Daimler" korupcijas skandālā Latvijā fiksēti trīs...

ASV tieslietu ministrijas dokumentā aprakstītie notikumi sākas 1998.gadā, kad Rīgas pašvaldība sāk atjaunot padomju laikā nokalpojušo autobusu parku. Premjera Viļa Krištopāna "Latvijas ceļš" ir arī pie varas galvaspilsētā, Rīgas mērs ir Andris Bērziņš, bet satiksmes jomu domē tolaik kūrē Linda Baltiņa, , ziņo TV3 raidījums "Nekā personīga".

Pirmais kukulis

Sabiedriskā transporta autoparka papildināšanai nolūkoti Turcijā ražoti "Mercedes" autobusi. To oficiālais pārstāvis Latvijā bijusi firma "Silverstar", caur kuru par 40 autobusiem kukuļos maksāts kopā 268 000 latu. Pārskaitījums veikts uz diviem kontiem - Vācijā un Latvijā. Baltiņa tik senus notikumus neatceroties un sauc to par domes nomelnošanu.

Otrais kukulis

Pēc pirmā sekmīgā darījuma dome turpināja sadarbību ar "Mercedes" un 2000.gada augustā izsludināja izsoli par 117 autobusu iepirkumu. Tikmēr mērs Bērziņš pārcēlās uz premjera amatu, un viņa vietu ieņēma tolaik "tēvzemietis" Andris Ārgalis, kurš izdeva rīkojumu par izsoles komisiju, kuru vadīja Satiksmes departamenta direktors Ivars Zarumba. Tās sastāvā bija iepriekš minētā Baltiņa, galvenais finansists Raimonds Krūmiņš, tolaik domes uzņēmuma "Tālava", tagad "Rīgas satiksmes" vadītājs Leons Bemhens un citi.

Latvijas firma "Silverstar" uzņēmumam "EvoBus" nosūtījusi ziņu, ka konkurenti izsolē gatavojas maksāt kukuļus Rīgas domei, un likusi manīt, ka bez nelegāla maksājuma līgumu noslēgt nevarēs. Pēc septiņiem mēnešiem, 2001.gada 27.martā, "Merdeces" uzvarēja konkursā un tika pie diviem līgumiem ar autobusu parkiem "Tālava" un "Imanta" turpmākajiem pieciem gadiem. Kontrakta summa ir 21 miljons latu. "EvoBus" sadārdzinājis cenu par kukuļa summu - nepilnu miljonu, liecina ASV ziņojums.

Autobusus Rīga saņēma, bet noprotams, ka ar tiem kaut kas nav kārtībā un tos uz ielām nelaida. Autobusu ražotājs pa e-pastu saņēmis atgādinājumu no sava pārstāvja Rīgā, sakot, ka solījums jātur un kukuļi jāmaksā. ASV valdības apsūdzība atklājusi, ka pa to laiku ir paprasīts kukulis - 151 280 lati noformēti kā komisijas maksa un "EvoBus" pārskaitīta uz ASV Delaverā reģistrētu ofšoru "Oldenburgh Financial Corporation". Tas noticis 2002.gada 25.jūlijā.

Trešais kukulis

Gada laikā, kamēr autobusi stāvēja garāžās, vēlēšanas mainīja politisko situāciju un Rīgā pie varas nāca sociāldemokrāti ar Gundaru Bojāru priekšgalā. Satiksmes jomu uzraudzīja Guntis Pilsums. Vērienīgais iepirkums gājis savu gaitu - Rīgā nonāca lielākā daļa zili balto autobusu.

ASV valdība apsūdzībā norāda, ka pēc šīs piegādes atkal maksāts kukulis šoreiz citai partijai, kas noteica toni pašvaldībā. Kukuli šoreiz pārskaitīja uz ASV Oregonā reģistrētu ofšoru "United Petrol Group". Summa, kas noformēta kā komisijas maksa, ir turpat piecas reizes lielāka par iepriekšējo kukuli - 724 611 lati.

Par autobusu iepirkumiem un satiksmes nozari atbildīgās domes amatpersonas noliedz, ka būtu starp kukuļu saņēmējām un tā laika notikumus vai nu jau aizmirsušas, vai atceras ar lielām grūtībām.

LETA