Modernus tramvajus solīja gan Rīgā, gan Viļņā. Nekas nav īstenojies
Sabiedrība

Modernus tramvajus solīja gan Rīgā, gan Viļņā. Nekas nav īstenojies

Jauns.lv

Viļņā tāpat kā Rīgā pašvaldības amatpersonas pilsētniekiem jau sen kā solīja ieviest ātrgaitas tramvaja līnijas, tikai darbi nekust uz priekšu. Igauņi gan ar solījumiem skopojas.

Modernus tramvajus solīja gan Rīgā, gan Viļņā. Nek...
„Rīgas satiksme” muļļājas. Jau šobrīd Latvijas galvaspilsētā vajadzēja kursēt vismaz 20 zemās grīdas tramvajiem. Tomēr ar lielu pompu pirmais zemās grīdas tramvajs Rīgā parādījās tikai pirms pāris dienām.
„Rīgas satiksme” muļļājas. Jau šobrīd Latvijas galvaspilsētā vajadzēja kursēt vismaz 20 zemās grīdas tramvajiem. Tomēr ar lielu pompu pirmais zemās grīdas tramvajs Rīgā parādījās tikai pirms pāris dienām.

Tramvaju satiksmes jautājums visās trijās Baltijas valstu galvaspilsētās ir kļuvis par „sāpju bērnu” un pateicīgu tematu pašvaldības politiķu retorikai.

Kamēr Rīgā līdz 2015. gadam plāno samazināt tramvaju ātrumu, lai to klaboņa netraucētu rīdzinieku mieru un veselību, kaimiņvalstīs ķērušies klāt pie ātrgaitas tramvaju līniju ierīkošanas. Taisnības labad gan jāsaka, ka arī Rīgā ir doma par ātrgaitas tramvaju līniju ierīkošanu, piemēram, uz lidostu ‘Rīga”. Tikai šie visi nodomi ir tikai „uz papīra” kā kaut kad tālā nākotnē realizējami projekti.

Arī kaimiņvalstu galvaspilsētās šie projekti pagaidām vēl ir tikai „uz papīra”. Tomēr to īstenošana ir daudz reālāka nekā Rīgā.

Grandiozi projekti top gan Tallinā, gan Viļņā

Igaunijas galvaspilsētā Tallinā tikko viesojās Ķīnas valsts korporācijas ekonomiskās sadarbības ar ārvalstīm veicināšanai augsta delegācija. Korporācijas viceprezidents Fens Czečuns Tallinas mēram Edgaram Savisāram apliecināja, ka ķīnieši 2012. – 2015. gadā ir gatavi izbūvēt ātrgaitas tramvaja līnijas, lai talliniešiem būtu ērtāka pārvietošanās. Tallinas dome ir gatava šī projekta īstenošanai sadarboties ar ķīniešu uzņēmējiem, kuri tramvaja līnijas ir ierīkojuši gan Vācijā un Japānā, gan ASV.

Savukārt Lietuvas galvaspilsētā Viļņā pilsētas transporta attīstītāju kompānija „Metro kompānija” jau pirms gada ir sākusi sagatavošanas darbus, lai Viļņā sāktu būvēt pazemes dzelzceļu. Viļņas mērija gan nav sajūsmā par šādu projektu, jo uzskata, ka metro būvniecība Viļņā nav lietderīga. Tomēr atsevišķus tramvaja posmus gan varētu ierīkot pazemē.

Viļņas tramvaja projekts ar pašvaldības lēmumu atzīts par prioritāru pilsētas transporta infrastruktūras attīstības virzienu. Šobrīd Viļņa ir vienīgā no triju Baltijas valstu galvaspilsētām, kura iztiek bez tramvaja.

„Tramvaju solījumiem” ticēt nevar

Tāpat kā Rīgā arī kaimiņvalstu pašvaldību ierēdņi ir pārāk optimistiski un teic, ka ātrgaitas tramvaji pilsētā parādīsies teju jau pēc diviem gadiem. Ticēt šiem solījumiem gan nevar.

Atgādināsim, ka Rīgas pašvaldības uzņēmums „Rīgas satiksme” 2005. gadā lepni paziņoja, ka pirmie zemās grīdas tramvaji Latvijas galvaspilsētā kursēs jau 2007. gadā. Pirmajiem 19 zemās grīdas tramvajiem Rīgā jau sen kā vajadzēja kursēt, bet šogad bija plānots iepirkt vēl 17 modernos tramvajus.

Tomēr pirmais zemās grīdas tramvajs Rīgā kā „liels sasniegums” tika ievests tikai pirms dažām dienām.

Jāteic, ka ar līdzīgiem solījumiem mētājas arī brāļi lietuvieši. Viļņas vadība 2006. gadā paziņoja, ka jau 2010. gadā pa Viļņas ielām braukās pirmie tramvaji, bet, kā zināms, Viļņas ielās vēl nav ieklāts neviens sliežu ceļš.

Mazliet prātīgāki izrādījušies tallinieši. Igauņi tik ļoti nesteidzas un visu dara vēsā mierā. Pirms četriem gadiem Tallinas mērija paziņoja, ka pirmā Tallinas ātrgaitas tramvaja līnija tiks uzcelta līdz 2015. gadam.

Elmārs Barkāns/Foto: LETA