Mārtiņš Sirmais: Latvijā viesmīlības jomā valda diletantisms
Latvijā ir problēmas ar kvalitatīvas profesionālās izglītības iegūšanu viesmīlības jomā, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" atzina pavārs, restorāna "Māja" līdzīpašnieks Mārtiņš Sirmais.
"Kā jebkurā nozarē pastāv profesionālisms un diletantisms. Latvijā pārsvarā ir diletantisms, kas ievirzīts uz profesionālismu, bet līdz tam profesionālismam vēl ļoti tālu," uzskata Sirmais. "Par kādiem gardēžiem var runāt, ja topošajiem pavāriem dzīve norit ''kojās'' - visi dzer alu no plastmasas pudelēm un ēd ceptus kartupeļus. Tas notiek joprojām, izglītības sistēma jau gadiem nav mainījusies. Esmu beidzis Smiltenes Lauksaimniecības tehnikumu - paldies visiem pasniedzējiem. Viņi ir iemācījuši ļoti daudz, tostarp dzert alu no plastmasas pudeles, jo tāda tur bija vide," stāstīja Sirmais.
Pēc Sirmā domām, šāda izglītība nav profesionāla. "Tā ir mājsaimniecēm - tur tu iemācies cept piecu veidu kotletes, bet jautājums - kam vajag to kotleti un šķīstošo kafiju, kam nav nekādas vērtības. Jautājums - par ko tad klientiem maksāt, par interjeru? Interjeram vairs nav noteicošā vērtība restorānā - ar to vairs nevienu īpaši pārsteigt nevar," uzskata Sirmais.
"Valstij nav naudas, bet tad jāslēdz šīs iestādes ciet un jābeidz cilvēkiem ''čakarēt'' prātu. Ja gribat mācīties par pavāru, mūsu valstī tas nav iespējams, brauciet mācīties uz Somiju. Pasaulē tas viss ir standartizēts un sakārots - kulinārās skolas, akadēmijas. Pats no 16 gadiem jau 13 gadus mācos no dažādiem šefpavāriem, saviem draugiem Anglijā, Francijā un citur," stāstīja populārais pavārs.
Pēc viņa domām vienīgais veids, kā kļūt par labu pavāru, ir "nemitīgi strādājot un mācoties, mainot restorānus, vērojot, lasot, braukājot pa pasauli, apmeklējot seminārus utt."
Situācija ar viesmīļu un bārmeņu profesionalitāti esot līdzīga. "Ir profesionāli un ir mazāk profesionāli viesmīļi, bet Latvijā jau ir tendence - "paņemt studentīti par latu stundā" jeb "dish runner". Arī viesmīlību jau ir jāprot pārdot. Principā viesmīlis ir tirgotājs - ir līgums, kas ir ēdienkarte, un prezentētājs jeb viesmīlis," intervijā atzina Sirmais.
"Viesmīļiem un bārmeņiem ir jāzina noteikts informācijas apjoms, standarts - kādas glāzes izmantot, izlasi piecas grāmatas un to zini. Tad ir vīns, kuru var apgūt visu mūžu... Un pēdējais faktors ir "iedzimta lieta" - pārdošana un komunikācija. Tu esi laipns, mīli viesus vai nemīli? Tā arī ir "viesu mīlēšana" un "bāra turēšana"," savās pārdomās dalījās Sirmais.
Raksturojot situāciju viesmīlības nozarē tuvākajās kaimiņvalstīs, Sirmais norādīja: "Igaunija, kā vienmēr, mācās no skandināviem, un no malas izskatās, ka ir labāk, bet leišiem - līdzīgi kā mums."
Sirmais 11. tramvajā cienā pasažierus