Latvijas lielākie žurnālu izdevēji paraksta vienošanos
Ik mēnesi Latvijā izdoto žurnālu kopējā tirāža sasniedz tikpat daudz, cik Latvijā ir iedzīvotāju. Lielākie žurnālu izdevēji vienojošies kopējā iniciatīvā, lai veicinātu žurnālu lasīšanu un pieejamību.
Četras Latvijas lielākās žurnālu izdevniecības 28. septembrī parakstīja iniciatīvu kopējai nozares attīstībai. Tas ir pirmais šāda veida dokuments Latvijas žurnālistikas vēsturē, kad konkurenti – žurnālu izdevēji - paraksta vienošanas par kopēju darbību, lai veicinātu viņu produktu pieejamību.
Izdevniecības „Žurnāls Santa” vadītājs Ivars Zariņš saka: „Mēs, protams, būsim konkurenti. Bet jo lielāks tirgus, jo katram no mums ir labāk.”
Izdevniecības „Rīgas Viļņi” valdes priekšsēdētāja Aija Simsone uzsver ne tikai to, ka cilvēkiem patīk lasīt, bet arī to, ka arī pasaulē žurnālu izdošana attīstās un to pierāda arī reklāmdevēju attieksme – viņi sapratuši, ka tieši caur žurnāliem var sasniegt savu mērķauditoriju un reklāma žurnālos ir visefektīvākā.
Latvijas lielākie žurnālu izdevēji paraksta vienošanos
Žurnālu izdevēju kopējās iniciatīvas, kuras moto ir „Žurnāli iedvesmo” mērķi ir:
* akcentēt žurnālu lomu un vietu sabiedrībā;
* nodrošināt žurnālu pieejamību sabiedrībai;
* popularizēt reklāmas efektivitāti žurnālos un
* īstenot nozares sakārtošanu.
Izdevniecību vadītāji ir vienojošies pāris dienas pirms abonēšanas kampaņas sākuma, lai ne tikai veicinātu žurnālu izdošanu, bet arī, galvenokārt, lai aizstāvētu lasītāju intereses – lai valsts budžetā strikti tiktu paredzēta dotācija preses piegādei lauku rajonos, lai presei saglabātu samazināto PVN likmi, lai žurnālus varētu nopirkt pat visattālākajos valsts rajonos.
Domājams, ka tuvākajā laikā lielāko izdevniecību iniciatīvai pievienosies arī mazākie izdevēji.
Izdevniecība „Rīgas Viļņi”, kura pievienojusies žurnālu izdevniecību iniciatīvai, izdod žurnālus „Rīgas Viļņi”, „Kas Jauns”, „Patiesā Dzīve”, „Sīrups”, „Marta” (krievu un latviešu valodā), „Pastaiga” (krievu un latviešu valodā), „Otkrito” (krievu valodā), kā arī televīzijas programmu „Laimīgā Programma”.
Strauji pieaug žurnālu popularitāte
Statistiskie dati liecina, ka žurnālu popularitāte pēdējo mēnešu laikā ir strauji pieaugusi. Gada laikā žurnālu abonēšana pieaugusi par 12%. Tāpat pēdējo trīs mēnešu laikā ir pieaugusi arī to pārdošanas apjomi mazumtirdzniecības tīklā:
* mēneša žurnālu – par 10%,
* divu nedēļu žurnālu – par 14%, bet
* nedēļas žurnālu – par 23%.
Tas liecina, ka runas par drukātās preses, sevišķi jau žurnālu, galu ir vairāk nekā pārspīlētas. Ne internets, ne televīzija un radio nespēj aizstāt žurnālus. Tie tieši otrādi – kļūst aizvien pieprasītāki.
Četri vadošie žurnālu izdevēji – izdevniecības „Rīgas Viļņi”, „Žurnāls Santa”, „Lilita” un „Dienas Žurnāli” pašlaik izdod 58 dažādai tematikai veltītus žurnālus, kuru kopējā mēneša tirāža ir ap 2 300 000 eksemplāru. Pierēķinot klāt vēl žurnālus, ko izdod mazākas izdevniecības, iznāk, ka katru mēnesi uz katru Latvijas iedzīvotāju tiek izdots vairāk nekā viens žurnāls (kopējais Latvijas iedzīvotāju skaits – 2,248 miljoni).
Par spīti nestabilajai ekonomiskajai situācijai un tam, ka liela daļa valsts iedzīvotāju ir emigrējuši, žurnālu lasītāju skaits pieaug un viņi pastāvīgi papildina savu „žurnālu ēdienkarti”.
Elmārs Barkāns/Foto: Rojs Maizītis, LETA, Vitālijs Stīpnieks (Dienas Mediji)