Loskutovs, Dombrava un citi prasa transporta izdevumu kompensāciju
Vairāki Saeimas deputāti, kuriem nav ne automašīnas, ne autovadītāja apliecības, pieprasījuši transporta izdevumu kompensāciju.
Starp viņiem ir arī bijušais KNAB biroja priekšnieks Aleksejs Loskutovs. Viņš pieprasījis Ls 46 mēnesī, lai gan no savām mājām Rīgas centrā darba darīšanās dodas vai nu ar divriteni, vai sabiedrisko transportu. Savas rīcības attaisnošanai Loskutovs stāsta, ka viņš nodokļu maksātājiem izmaksā lētāk, nekā deputāti, kuriem ir auto, svētdien vēstīja LNT raidījums "Top 10".
Ne vien uz Ls 46 transporta kompensāciju, bet arī uz papildu kompensāciju ceļa izdevumiem Ls 133 apmērā pieteicies Jānis Dombrava (VL-TB/LNNK). Viņš skaidro, ka noslēdzis līgumu ar savu palīgu, kurš veicot arī šofera funkcijas. Deputāts savu rīcību pamato ar argumentu, ka tā ir ierasta prakse Saeimā un tā rīkojas arī citi kolēģi.
"Es saprotu, ka šāda lieta ir akceptējama. Manuprāt, tas, ka man šobrīd nav tiesību un automašīnas, vienkārši izmantojot sava palīga mašīnu, ne ar ko būtiski neatšķiras no tā, vai man būtu sava mašīna personīgā, lai brauktu uz pasākumiem," teica deputāts.
Ls 46 un Ls 133 transporta kompensācijas tiek maksātas arī Dzintrai Hiršai (V). Viņa ir bez automašīnas un autovadītājas apliecības un noslēgusi līgumu ar savu palīdzi. Deputāte atzīst, ka nav domājusi, cik pamatoti pretendē uz transporta kompensāciju, ja reiz ir bez autovadītājas tiesībām un viņai nav mašīnas.
Šādu situāciju par nenormālu uzskata Saeimas Ētikas komisijas vadītājs Vitālijs Orlovs (SC): "Nu kā var, ja tev nav ne tiesības, ne mašīnas, pretendēt uz transporta kompensāciju? Es vispār nevaru iedomāties. Tas ir līdzīgi, ja man nav mobilā telefona un man piešķirta kompensācija sakariem."
Orlovs sola pieprasīt šo trīs deputātu paskaidrojumus un viņu lietu skatīt Ētikas komisijā, piesaistot ekspertus no Saeimas Juridiskā biroja, kā arī sabiedriskajām organizācijām "Delna" un "Providus".
Tikmēr pieņemts lēmums, ka šogad vispār vairs nemaksās Ls 46 transporta kompensāciju. Tā tika piešķirta ikvienam deputātam, kas vien to vēlējās, neprasot uzrādīt nekādus attaisnojošus dokumentus. Taču tas nenozīmē, ka ceļa izdevumi turpmāk jāsedz no deputāta pamatalgas, kas šogad palielināta. Joprojām tiek saglabāta transporta kompensācija, kas tiek maksāta, ja deputāti iesniedz degvielas čekus. Jo dzīvesvieta ir tālāk no Saeimas, jo lielāka kompensācija. Tiem, kas dzīvo Rīgā vai tās tuvumā, kompensācija ir tikai samazināta - līdzšinējo Ls 133 latu vietā apmaksās ne vairāk par Ls 71.
Saimnieciskās komisijas vadītājai Ilzei Viņķelei (V) šķiet pareizi, ka ceļa izdevumus atlīdzina arī tiem, kas dzīvo Rīgā un attālums līdz darbam nav liels. "Pie nosacījuma, ja šo transporta kompensāciju viņi izlieto, lai brauktu pie vēlētājiem, lai izmantotu to savu deputāta pilnvaru realizācijai. Tikai pie šāda nosacījuma," skaidroja Viņķele.
Taču izkontrolēt, kad deputāts devies darba darīšanās, kad - privātā izbraucienā, ir faktiski neiespējami, jo, lai atlīdzinātu ceļa izdevumus, ir jāuzrāda degvielas čeks, un tajā nav ne vārda par brauciena mērķi. Tas tikai vairo deputātu savstarpēju neuzticēšanos.
Kā atzīmēja raidījums, par to, kāda gaisotne valda parlamentā, liecina fakts, ka tautas kalpi principā izspiego viens otru. Acīmredzot deputāti apšauba kolēģu godaprātu, tāpēc nodarbojas ar papildu ziņu ievākšanu. Lai pārbaudītu, vai deputātam ir vai nav autovadītāja, informācija ir pieprasīta Ceļu satiksmes drošības direkcijā.
LETA