CSDD pieprasa maksāt nodokli par nodokli
Daudzus autovadītājus, kuri cītīgāk papētījuši CSDD izsniegtos čekus par tehniskās apskates veikšanu, ir pārsteidzis fakts, ka viņi ir spiesti maksāt nodokli par nodokļa iekasēšanu.
Autovadītāji jau šo īpatnējo samaksu, kas gan ir salīdzinoši neliela – 51 santīms, ir nodēvējuši par „nodokli nodoklim”.
Maksa par nodokļa iekasēšanu
Autoīpašniekus, kuri kārto tehnisko apskati savam spēkratam, mulsina maksa par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa iekasēšanu, raksta „Neatkarīgā Rīta Avīze”. Maksa jāveic ne tikai par iespēju samaksāt pašu nodokli, bet vēl arī pievienotās vērtības nodoklis, kas tiek piemērots šai maksai.
Autovadītājam, kas savam auto iziet tehnisko apskati Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), pamatapskate izmaksā 12,92 latus, divus latus – atļauja piedalīties ceļu satiksmē, bet 1,55 latus – tehniskās apskates uzlīme. Veicot tehnisko apskati vai arī pirms tās, autoīpašniekam jāsamaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, kas ir vairāki desmiti latu. Te autovadītāji pamanījuši faktu, ka par iespēju nomaksāt nodokli ir jāveic maksa par nodokļa iekasēšanu – 51 santīms. Pie tam kāda autovadītāja arī atklājusi, ka maksa par nodokļa iekasēšanu vēl tiek aplikta ar 22% pievienotās vērtības nodokli.
Autovadītājs Valdis ir sašutis: „Jā, summa nav liela, bet kāpēc man valsts iestādei, kurai es jau tā samaksāju par dažādiem pakalpojumiem, ir jāmaksā vēl šis?”
CSDD: „Viss ir likumīgi!”
CSDD to gan šādu naudas iekasēšanu nevērtē kā absurdu, jo viss esot atbilstoši Latvijas likumiem. CSDD speciāliste Valda Kjaspere skaidro, ka par katras nodevas vai nodokļa iekasēšanas kartību vienmēr tiek paredzēts, ka to iekasēšanas izdevumus sedz nodokļa maksātājs, tātad šajā situācijā – autoīpašnieks. Viņa norāda, ka CSDD nav budžeta iestāde, bet tiek finansēta no samaksas par sniegtajiem pakalpojumiem, arī nodokļu iekasēšana ir pakalpojums. Maksa par šo pakalpojumu sevī ietver inkasācijas izdevumus, IT sistēmas izstrādāšanu un uzturēšanu, arī patērēto darbu.
„Nodokļu iekasēšana nav CSDD pamatfunkcija, bet, lai nāktu pretī klientiem un viņiem nebūtu jāiet uz banku, esam raduši iespēju veikt nodokļu samaksu CSDD kasēs. Tas ir papildu pakalpojums cilvēku ērtībām,” apgalvo Kjaspere.
Autovadītājiem joprojām saglabājas iespēja nodokļus samaksāt arī bankās. Tur gan šī maksa par pakalpojumu (nodokļu iekasēšanu) var būt lielāka, nekā pēc CSDD cenrāža. Vēl ir iespēja nodokļus samaksāt, izmantojot CSDD e-pakalpojumus. Tas maksā 25 santīmus. Un, tā kā nodokļa iekasēšana ir pakalpojums, maksa par šo pakalpojumu tiek aplikta arī ar PVN.
Ir arī citi „nodokļu brīnumi”
* Kasjauns.lv jau rakstīja, ka šī gada sākumā CSDD nodaļās datorsistēmas kļūdas dēļ zemnieku un zvejnieku saimniecību automašīnas nevarēja iziet tehnisko apskati, jo par tām nebija nomaksāts dienesta auto nodoklis, kurš nemaz nebija jāmaksā. Likums noteica, ka dienesta auto nodoklis ir jāmaksā komersantiem, taču likuma izpratnē zemnieku un zvejnieku saimniecības par komersantiem netiek uzskatītas. Arī Finanšu ministrija savulaik skaidroja, ka zemnieki un zvejnieki no šī nodokļa būs atbrīvoti.
Tā vietā, lai labotu kļūdu, CSDD zemniekiem piedāvāja samaksāt nodokli vismaz par janvāri, lai tiktu pie apskates. Zemnieku saimniecībām, kas „mīļā miera labad” nodokli samaksāja, bija vēlāk jāierodas Valsts ieņēmumu dienestā, lai naudu atgūtu.
* Ir zināms, ka Latvijā ar PVN var aplikt tikpat kā visu, izņemot pašu nodokli, taču, ja jums ir paveicies dzīvot daudzdzīvokļu ēkā, kas izvietota uz kādam piederošas zemes, esiet gatavi tam, ka jums nāksies maksāt īpašnieka vietā ne tikai nekustamā īpašuma nodokli, bet arī PVN 22% apmērā, raksta portāls db.lv. Tādā veidā Latvijā ar nodokļiem apliek pašus nodokļus.
Namu pārvaldes uzskata, ka tādā veidā daudzdzīvokļu ēku iemītnieki ir kļuvuši par zemes īpašnieku ķīlniekiem. Dzīvokļu īpašniekiem ir ne tikai jāmaksā par zemes īri 6% apmērā no tās kadastrālās vērtības plus PVN, bet arī jākompensē zemes īpašniekam nekustamā īpašuma nodoklis, kā arī jāapmaksā PVN par šo kompensāciju 22% apmērā.