"Dinamo" mača starplaikā apķēpājot ledu, atklāj kampaņu pret vandalisku graffiti
Lai cīnītos pret namu fasāžu un citu objektu apzīmēšanu ar vandalisku graffiti un uzlabotu Rīgas pilsētvidi, šodien tika dots starts apjomīgai kampaņai "Beidz zīmēties! Nāc zīmēt!".
Šodien "Arēnā Rīga" Rīgas "Dinamo" un par līgas rupjāko komandu uzskatītās Čehovas "Vitjaz" spēles starplaikā trīs šallēs ietinušies un saulesbrillēs maskojušies graffiti mākslinieki apzīmēja ledu gar hokeja laukuma malām, lai tādējādi pievērstu uzmanību problēmai, kas pēc pašu sacītā - ir legālas zīmēšanas iespēju trūkums Rīgā.
Ledus gan no graffiti skicēm tika ātri notīrīts, taču vides reklāmas kompānijas "JCDecaux" direktore Jeļena Brokāne preses konferencē sacīja, ka notīrīt šādi apzīmētas pieturvietas un sienas ir daudz grūtāk nekā notīrīt ledu.
Domājot par šo kampaņu, arī viņas pārstāvētās kompānijas grāmatvedes 11 gadus vecais dēls atzinis, ka Rīgā nav vietas, kur varētu izpausties zīmējot, tāpēc kompānija secinājusi, ka nepieciešams izvēlēties fasādes, uz kurām zīmēšanu atļaut. Gatavojoties kampaņai, bijusi liela atsaucība no uzņēmumu un iestāžu puses, atzīmēja Brokāne.
"Man gribētos, lai mēs necīnītos pret, bet dotu iespēju izpausties arī šim mākslas veidam," sacīja Brokāne. Pēc viņas teiktā, kampaņa tiek īstenota, lai līdz Rīgas kļūšanai par kultūras galvaspilsētu 2014.gadā tā izskatītos vēl skaistāka nekā tā ir šodien.
SIA "Pilsētas līnijas" direktore Ilma Kauliņa žurnālistiem fasāžu un sienu, kā arī citu objektu apzīmēšanu novērtēja kā lielu problēmu, kuru pārrunājot nonākts līdz nepieciešamībai rīkot kampaņu, kurai starts dots šodien. Kauliņa arī pauda prieku par trim graffiti māksliniekiem, kuri piekrituši piedalīties šīsdienas akcijā.
Pēc Kauliņas teiktā, Lietuvā līdzīgas kampaņas laikā bojājumu īpatsvars samazinājies par 40%.
Arī "Rīgas satiksmes" preses pārstāvis Viktors Zaķis žurnālistiem kā problēmu novērtēja transporta līdzekļu apzīmēšanu, sakot, ka īpaši bieži tiek apķēpāti tramvaju otrie vagoni. Viņš gan sacīja, ka nezina, vai šos ķēpājumus var nosaukt par mākslu, taču atgādināja, ka uzņēmumā ir cilvēki, kas ķēpas mazgā.
"Roku darbs, ko pamana" Zaķa skatījumā ir gan graffiti autoru zīmējumi, gan arī to cilvēku darbs, kas ķēpājumus notīra. "Kas var būt foršāks, kā dzīvot tīrā vidē," rezumēja Zaķis.
Kampaņas rīkotāji aicina visus, kas vēlas savu graffiti ideju realizēt, veidot kopīgu dizainu, kas varētu pretendēt, lai tiktu iekļauts obligāti apskatāmo objektu sarakstā "ES Rīgai - 2014".
Informāciju par dalību projektā ielu mākslinieki, tageri un graffiti atbalstītāji var iesūtīt pa epastu vides reklāmas asociācijai "info@pl.lv".
Kā norāda kampaņas autori, pilsētvide tiek regulāri postīta ar parakstiem un graffiti zīmējumiem, radot lielus zaudējumus pilsētai kopumā.
Kopējos līdzekļus, kas pērn un šā gada pirmajā pusē tērēti postījumu novēršanai, atbildīgās iestādes lēš ap 500 000 latu, no tiem "Rīgas satiksmes" tēriņi bijuši 261 000 latu, Rīgas domes Satiksmes departaments vandaļu nodarīto bojājumu atjaunošanai tērējis 24 300 latus, "Rīgas nami" - 2400 latus, pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departaments - 3890 latus, "Pilsētas līniju" tēriņi bijuši 22 000 latu, bet "JC Decaux" - 33 000 latu.
Kampaņas rīkotāji norāda, ka par ietaupīto naudu būtu iespējams katru skolēnu skolā nodrošināt ar savu datoru.
Kampaņu ar Rīgas domes atbalstu organizē vides reklāmas kompānijas "Pilsētas līnijas" un "JCDecaux". Tās mērķis ir mainīt sabiedrības attieksmi pret ļaunprātīgu objektu apzīmēšanu un mazināt vandalismu Rīgā.
LETA