Policija pasūta Latvijā un Eiropā aizliegtas autokrāsas
Sabiedrība

Policija pasūta Latvijā un Eiropā aizliegtas autokrāsas

Jauns.lv

Valsts policija iepirkumā par desmitiem tūkstošu latu pasūtījusi autokrāsas, kuras Eiropas Savienības direktīvas un pašmāju noteikumi izmantot aizliedz, ziņoja Latvijas Televīzijas raidījums "De facto".

Policija pasūta Latvijā un Eiropā aizliegtas autok...
Valsts policija savu automašīnu apkopē bija plānojusi izmantot ķīmiskās bāzes krāsas, kuras ar īpašu atļauju drīkst lietot vien antīko auto krāsošanai, un arī tad, izņemot īpašu atļauju.
Valsts policija savu automašīnu apkopē bija plānojusi izmantot ķīmiskās bāzes krāsas, kuras ar īpašu atļauju drīkst lietot vien antīko auto krāsošanai, un arī tad, izņemot īpašu atļauju.

Autonozares pārstāvji to sauc par kliedzošiem pārkāpumiem.

Policijas īpašumā ir daži simti transportlīdzekļu, no kuriem daļu Policijas Transporta birojs pats cenšas savest kārtībā. Nesen policijas iestāde nolēma iegādāties krāsas un špakteles, gruntis un citus līdzekļus automašīnu krāsošanai. Tomēr policijas sagatavotajā krāsu vēlmju sarakstā autokrāsu jomas speciālisti pamanījuši kādu īpatnību, proti, policija vēlējusies iegādāties autokrāsas, kuru lietošana Eiropas Savienībā būtībā ir aizliegta.

Tās ir ķīmiskās bāzes krāsas, kuras ar īpašu atļauju drīkst lietot vien antīko auto krāsošanai, un arī tad, izņemot īpašu atļauju.

Eiropa prasa ārpus rūpnīcām mašīnas krāsot vien ar krāsām, kas ir radītas uz ūdens bāzes. Iemesls - rūpes par vides tīrību un cilvēku veselību.

"Tie ir principiāli un kliedzoši pārkāpumi. Jo ķīmiskās krāsas jau ir izslēgtas kā šķira no automobiļu krāsošanas visā Eiropas Savienībā. Un, ja Valsts policija, galvenais uzraugs, to ignorē vai iepērk šādus produktus, nu kur vēl kliedzošāk," sašutis Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs.

Ministru kabineta noteikumi, kas ierobežo ķīmisko krāsu lietošanu, ir spēkā piecus gadus.

Policijas pārstāvis raidījumam neatklāja, kas viņus konsultējis šajā iepirkumā, vien norādīja, ka pasūtījuši tādas pašas krāsas kā parasti. Viņš piedāvājis arī savu noteikumu interpretāciju, ka lielās automašīnas drīkst krāsot, bet vieglās nē. "Nekur nav pateikts, ko mēs krāsosim - vai mašīnu vai angāru, vai sētu, vai ko citu. Ar šīm krāsām paredzēt krāsot autobusus, smagās mašīnas, citas tehniskās ierīces, gan sētu vārtus, gan citas mehāniskās virsmas."

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Ķīmisko vielu un risku nodaļas vadītājs Armands Plāte norādīja, ka šāds arguments neiztur kritiku un, ja policija sētu krāsos ar automobiļu krāsu, kas radīta uz ķīmiskās bāzes, tas būs vēl lielāks šo noteikumu pārkāpums. Jo ir svarīgi, lai gaisā nenonāktu kaitīgie krāsu izgarojumi.

VARAM pārstāvis uzsvēra, ka rūpīgi kontrolē krāsu ražotājus. Bet licence aizliegto krāsu tirgošanai nevienai kompānijai nav izsniegta. "Mēs pieņemam, ka mums šādas krāsas nav bijušas, nav vajadzība pēc tādām, ka tirgū ir tikai tādas krāsas, kas ir saskaņā ar šiem noteikumiem," norādīja VARAM pārstāvis. Policijas sludinātais konkurss viņam bijis pārsteigums.

Plāte saka: "Mēs pieņemam, ka pie mums nenotiek rūpnieciska auto krāsošana un līdz ar to vajadzētu mūsu uzņēmējiem pārsvarā strādāt ar ūdens bāzes krāsām."

Citi skaitļi ir autotirgotāju asociācijas rīcībā. Viņi pieļauj, ka Baltijas tirgū pat 85% no izplatītajām autokrāsām ir kaitīgās ķīmiskās bāzes krāsas un tikai viena sestā daļa - atļautās. Tas savukārt liek domāt, ka konkrēto direktīvu Latvijā ievēro ar lieliem izņēmumiem un normu izpilde ir tik formāla, ka tās atļaujas nerespektēt pat policija.

Dažādu krāsošanas materiālu iegādei policija plāno atvēlēt 45 000 latu. Nauda pagaidām stāv neiztērēta.

Pēc "De facto" intereses par direktīvu ieviešanu uz papīra, ne dzīvē, VARAM, tāpat kā autonozares pārstāvji izteikuši vēlmi tikties, lai saprastu, kur tad īsti slēpjas problēma un kā ar to tikt galā. Policija sola gaidīt, ko lems citi.


LETA/Foto: Agnese Gulbe/LETA