Prezidents skolēnus aicina izvēlēties tādas profesijas, lai varētu sevi nodrošināt
Valsts prezidents Andris Bērziņš skolēniem atzīmēja, ka latvieši no savas valsts emigrācijā dodas jau otro gadsimtu un tomēr daudzi no viņiem atgriežas dzimtenē.
Sabiedrība

Prezidents skolēnus aicina izvēlēties tādas profesijas, lai varētu sevi nodrošināt

Jauns.lv

Sveicot labākos skolēnu pētniecisko darbu konkursa "Vēsture ap mums" dalībniekus, Valsts prezidents Andris Bērziņš aicināja jauniešus izvēlēties tādas profesijas, lai nodrošinātu sevi un palīdzētu vecākiem atpelnīt izglītošanā ieguldītos līdzekļus.

Prezidents skolēnus aicina izvēlēties tādas profes...

Šogad konkurss "Vēsture ap mums" bija par emigrācijas tēmu "Prom no mājām". Bērziņš skolēniem atzīmēja, ka latvieši no savas valsts emigrācijā dodas jau otro gadsimtu un tomēr daudzi no viņiem atgriežas dzimtenē. "Latvija ir pārāk maza valsts, tādēļ ir grūti attīstīt tirgus ekonomiku, iekšējo tirgu, tādēļ ir jāattīsta eksports, jādodas mācīties pasaulē, jādibina kontakti ar citu valstu pārstāvjiem, lai varētu veiksmīgi saimniekot savā zemē," sacīja Bērziņš.

Prezidents skolēniem lūdza vēsturi pētīt tā, lai varētu prognozēt nākotnes notikumus. "Meklējot ienaidniekus, kas ir bijuši pirms pusgadsimta, varam nepamanīt šī laika ienaidniekus. Es aicinu jūs mācīties vēsturi tā, lai izprastu, kāda varētu būt notikumu attīstība nākotnē," mudināja Valsts prezidents.

Latvijas Vēstures skolotāju biedrības valdes priekšsēdētājs Valdis Klišāns, atklājot apbalvošanu norādīja, ka bieži vien mācot vēsturē par impērijām, valstīm, senajām kultūrām, tiek aizmirsts, ka to visu veido cilvēki. "Ne jau maršējot pa ielām orķestra pavadībā var mācīt patriotismu, bet gan pētot savas dzimtas pagātni, savas tuvākās apkārtnes vēsturi, jaunieši var kļūt par savas valsts patriotiem," uzsvēra Klišāns.

1.vietu konkursā ieguva Limbažu novada ģimnāzijas 8.klases skolniece Lauma Ance Umule par pētījumu "Ģimenes vēstures albūms: vēstules no izsūtījuma", Pļaviņu novada ģimnāzijas Odzienas filiāles 6.klases skolnieks Reinis Eiduks par darbu "Mani ģimenes locekļi Sibīrijā" un Majoru vidusskolas 9.klases skolnieks Klāvs Bruzgulis par darbu "In Memorium".

2.vietā ierindojās Engures vidusskola 7.klases skolniece Katrīna Silva Mierkalne par pētījumu "Šujmašīnas stāsts" un Ērgļu vidusskolas 10. klases skolniece Agnija Vaska par darbu "Vēstule manam vecvectēvam".

3.vietu ieguva Rīgas 6. vidusskolas 10.klases skolniece Linda Siliņa par darbu "Emigrācija Latvijā II Pasaules kara laikā un pēc valsts neatkarības atjaunošanas", Siguldas Valsts ģimnāzijas 9.klases skolniece Amanda Celmiņa par darbu "Latvietis vēstures krustcelēs", Krāslavas Valsts ģimnāzijas 12.klases skolniece Mairita Metlova par darbu "Trimdinieces Rutas Osīts Antonas liktenis" un Daugavpils Valsts ģimnāzijas 10.klases skolnieks Aivars Bruno Salna par darbu "Daugavpils Valsts ģimnāzijas 1940.gada absolventu likteņi".

Kā ziņots, šogad konkursā "Vēsture ap mums" par emigrācijas tēmu "Prom no mājām" vērtēšanai bija iesūtīti 110 darbi, ko veidojuši 134 skolu 5.-12.klašu skolēni. Uzvarētāju vidū ir skolēni no Liepājas, Balvu, Jelgavas, Talsu, Ērgļu, Siguldas, Krāslavas, Valmieras un citu Latvijas pilsētu skolām. Skolēni bija pētījuši latviešu izceļošanu, sākot no 19.gadsimta beigām, padomju varas deportācijas, ka arī 21.gadsimta emigrāciju un tās atstāto ietekmi uz saviem vienaudžiem.

Konkursa iniciators Eiropas mērogā ir Kerbera fonds Vācijā. Ar Kerbera fonda atbalstu ir nodibināts (History Network of Young Europeans (EUSTORY)) - organizāciju tīkls, kas pašlaik aptver 22 Eiropas valstis. Jauniešu pētījumu tēmas katrā valstī ir atšķirīgas. EUSTORY ir dažādu Eiropas valstu organizāciju tīkls, kurš cenšas popularizēt patstāvīgu vēstures pētīšanu jauniešu vidū.

EUSTORY dalībvalstis ir Baltkrievija, Beļģija, Bulgārija, Čehija, Dānija, Igaunija, Itālija, Krievija, Latvija, Norvēģija, Polija, Rumānija, Serbija, Slovākija, Slovēnija, Somija, Spānija, Šveice, Ukraina, Vācija, Velsa un Zviedrija.

EUSTORY vēstures darbu konkursu organizē sadarbībā ar Latvijas Vēstures skolotāju biedrību un Rīgas Latviešu biedrību un Nacionālā kultūras mantojuma atbalsta fondu. Latvijā konkurss notiek jau 11.gadu.

Konkursa mērķis ir veicināt skolēnu interesi par Latvijas vēsturi, kā arī kritiskās domāšanas, avotu analīzes prasmju un radošo spēju attīstīšana. Šo gadu laikā konkursā ir piedalījušies 1838 skolēni ar 1682 darbiem. Konkursa tēmas ir saistītas ar dažādu Latvijas vēstures aspektu izpēti.

LETA/Foto: Lita Krone/LETA