Venēcijā atklāj latviešu mākslinieces Breikšas izstādi par tango
Kultūra

Venēcijā atklāj latviešu mākslinieces Breikšas izstādi par tango

Jauns.lv

Venēcijas (Itālija) mākslas galerijā „Il Dictynneion” 18. augustā atklās latviešu mākslinieces Ievas Sāras Breikšas jaunāko darbu personālizstādi „Tango no limits”. Mākslinieces galvenais iedvesmas avots ir tango deja.

Venēcijā atklāj latviešu mākslinieces Breikšas izs...
Latviešu māksliniece un dejotāja Ieva Sāra Breikša.
Latviešu māksliniece un dejotāja Ieva Sāra Breikša.
Ieva Sāra Breikša. „Avvolgento” jeb „Apskaujot” (pigmenti un eļļa uz audekla, 1,50 x 0,50 m).

Venēcijā atklāj latviešu mākslinieces Breikšas izstādi par tango

Māksliniecei tango deja ir kļuvusi par dzīvesveidu, viņu aizraujot ar savu enerģētiku, košajām krāsām un jutekliskumu.

Ieva Sāra Breikša ar glezniecību nodarbojas kopš 11 gadu vecuma, viņas pirmā gleznu izstāde „Flamenko” tika atklāta 2004. gada aprīlī Rīgas galerijā „Carousell”. Māksliniece gleznošanas prasmes apguvusi Parīzes Mākslas akadēmijā, Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolā, kā arī ieguvusi maģistra grādu kultūras menedžmentā Latvijas Kultūras akadēmijā. Ieva Sāra Breikša veidojusi vairākas personālizstādes, kā arī piedalījusies daudzās grupu izstādēs.

Māksliniece savu darbu radīšanā savieno gan glezniecību, gan deju, kuru arī praktizē. Galvenokārt flamenko, bet arīdzan tango tiek attēlots mākslinieces darbos.

Itāļu izcelsmes argentīniešu tango dejotājs Miguels Zoto saka: „Tango nav vīrišķīga deja, tango ir pāris: piecdesmit procenti vīrietis un piecdesmit procenti sieviete, lai gan vistipiskāko tango sirds soli „8” izpilda sieviete. Neviena tautas deja nesasniedz tādu komunikāciju un saplūšanu starp ķermeņiem: emocijas, enerģiju, apskāvienu, kas ļaujas improvizācijai.”

Itāļu mākslas vēsturnieks Siro Perini savā kritikā min, ka mākslinieces darbi raksturīgi ar lieliem kontrastiem, matērisku krāsu, kas spēj parādīt gan plastisku apjomu figūrās, gan tumši gaišās attiecības. Siltie toņi saskan ar dejas jutekliskumu, seko dejotāju soļiem un žestiem, un, no stūra slīdošā gaisma, rada asu ritmisku un kustīgu efektu. Tādējādi dejotāju ķermeņi sasniedz vibrējošu un matērisku realitāti, kas ir gandrīz skulpturāla. To rada dejotāju pozas, soļi, skatuviski nenoteiktā atmosfēra, kas valda milongās. Katrs darbs ir emocijām piesātināts un ar izteiktu karstu, uztraucošu un plosošu jutekliskumu, kas raksturīgs tango, tādējādi liekot arī skatītājam izjust fascinējumu, ko izjūt māksliniece. Dažreiz figūru kustība izplešas uz vairākiem audekliem veidojot sērijas, kas vēl vairāk uzsver kustību. Visi darbi top no mākslinieces zīmējumiem gan koncertos, gan milongās (tango dejas vakaros).

Tēmas