Sabiedrība

Britu eksperts: izglītībai ir jāvairo indivīda spēks un spējas

Jauns.lv

Pirmajam jebkuras bērnu izglītības kursa mērķim jābūt dot bērnam jaunus spēkus un spējas, nesen notikušajā "Lattelecom" konferencē "Ko dāvināt Latvijai simtgadē?" teica britu skolotājs un izglītības eksperts Ričards Gervers.

Britu eksperts: izglītībai ir jāvairo indivīda spē...

Ar šādu pieeju var izglītot pat tādus bērnus un jauniešus, kuriem parasta skola var likties bezcerīgs pasākums, piemēram, kādreizējas Kolumbijas "narkomafijas galvaspilsētas" Medeļinas trūcīgo aprindu skolniekus, stāstīja Gervers.

"Pirmais, ko iemācīja šiem pusaudžiem, kas bija palikuši bez jebkādas skolas, bija interneta mājaslapu veidošana. Un, ko jūs domājat, vai viņi veidoja lapas par popzvaigznēm un slavenībām? Nekādā ziņā! Lapās apskatīja pusaudžu grūtniecības un abortu problēmu, nežēlību pret bērniem, kā tikt galā ar vecākiem, kas atkarīgi no narkotikām," britu skolotājs un skolas pārzinis teica.

Mājaslapu radīšana parādīja jauniešiem, ka, kaut ko iemācoties, rodas iespējas dalīties ar saviem dzīvesstāstiem un problēmām, citos vārdos, radot jaunu spēku, Gervers sacīja.

Gervers arī uzstāja, ka izglītībai ir jālauž visādas konvencijas. Ja džungļu cilšu bērni nevar vai nevēlas iet skolā, tad Brazīlijā "skola" piebrauc pie bērniem uz upes baržas.

Kā skaidroja Gervers, baržas pa Amazonas upi braukā no ciema uz ciemu, apstājoties, nevis lai piedāvātu mācības pēc valsts programmas, bet lai veidotu vietas, kur ciltīm apliecināt savas unikālas tradīcijas un kultūru, un palīdzētu tām komunicēt ar ārpasauli. Šādi bērni un pieaugušie iegūst vismaz zināmas mākas. Tie līdz baržu atbraukšanai uzskatīja, ka nekāda īpaša izglītība nav vajadzīga viņu pašpietiekamajā džungļu dzīvē.

Savā prezentācija Gervers arī teica, ka jāsāk noārdīt Rietumu izglītības modeli, kas gatavo paklausīgus strādniekus un ierēdņus kā darbaspēku vidējo menedžmentu lielām korporācijām un organizācijām. Jaunam modelim ir jārada skolēni, kas visu apšauba, apstrīd un kuros mājo inovācijas un uzņēmības gars. Izglītības sistēmai ir "jāgodalgo" radošums, nevis akadēmisku standartu izpilde, viņš sacīja.

"Mēs piedzimstam ar specialitāti - tikt galā ar milzu pārmaiņām, un neviens nav sajucis prātā divu gadu vecumā, jo tas piedzīvojis pārāk lielas pārmaiņas," Gervers teica, norādot, ka stress un bailes no jaunām lietām tiek iemācītas, tāpat arī iemāca atkarību no citiem, kas parāda, kā pareizi darīt un domāt.

"Digitālā laikmeta bērniem tas nav vajadzīgs, tie izpēta lietas un mācās uz savu roku," Gervers teica prezentācijā, kas skāra daudz un dažādas tēmas saistībā ar izglītības teoriju un praksi dažādās pasaules malās.

Jau rakstīts, ka 18.oktobrī notika "Lattelecom" 7.starptautiskā konference "Ko dāvināt Latvijai simtgadē?", kurā uzstājās pasaules līmeņa biznesa lektori. Konferences laikā pasaulē pazīstami eksperti dalījās pieredzē un prognozēja Latvijas nākotnes perspektīvas, konkurētspējas palielināšanu, izglītības un elastīga darbaspēka izšķirošo nozīmi, kā arī pilsētvides attīstību.

LETA