Atbalsta "legālo narkotiku" kriminalizēšanu
Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komiteja šodien vienbalsīgi atbalstīja Rīgas vispārizglītojošo skolu audzēkņu vecāku, pedagogu un Rīgas pašvaldības teritoriju apsaimniekotāju atklāto vēstuli Latvijas Republikas Saeimai, Latvijas Valsts prezidentam, Latvijas Republikas Ministru kabinetam, Latvijas Lielo pilsētu asociācijai un Latvijas pašvaldību savienībai, kurā izteikts aicinājums aizliegt „legālo narkotiku” izplatīšanu.
Komitejas priekšsēdētājs Dainis Turlais: „Tas ir prātam neaptverami – narkotiku tirgotāji visu acu priekšā, pilnīgi likumīgi izplata šaušalīgu indi, un valsts amatpersonas tikai plāta rokas, nedz aizliedzot šo tirgošanu valsts līmenī, nedz ļaujot to izdarīt pašvaldībai. Dažādās Latvijas pilsētās sabiedrības protesti pret bērnu padarīšanu par narkomāniem jau sākuši pāraugt vardarbībā. Divus gadus Rīgas dome ceļ trauksmi, piedāvā konkrētus risinājumus, taču narkobiznesa lobijs acīmredzot ir tik ietekmīgs, ka visi risinājumi tiek noraidīti. Šajā vēstulē rosināts mainīt noteiktus likuma pantus, liedzot narkotikām legalitātes statusu un kriminalizējot to izplatīšanu, kā arī paplašinot pašvaldību tiesības kontrolēt mazumtirdzniecību savā teritorijā. Tas ļoti tieši sasaucas ar mūsu izstrādātajiem priekšlikumiem, tāpēc komitejas deputāti bez kādām debatēm pievienojās vēstulē paustajam.”
Latvijas Republikas Saeimai,
Latvijas Valsts prezidentam,
Latvijas Republikas Ministru kabinetam,
Latvijas Lielo pilsētu asociācijai,
Latvijas pašvaldību savienībai
„Legālo” narkotiku tirdzniecība ir jāpārtrauc!
Augsti godātais Valsts prezidenta kungs, godātie Saeimas deputāti, Saeimas frakcijas, Saeimas komisijas, Ministru kabineta locekļi, ministrijas, Latvijas Lielo pilsētu asociācija, Latvijas pašvaldību savienība, ikviens, kas varat ietekmēt likumu pieņemšanu! Mēs, skolas vecuma bērnu vecāki un pedagogi, pašvaldības teritoriju apsaimniekotāji – Rīgas pilsētas izpilddirekcijas, vēršamies pie jums ar izmisuma pilnu lūgumu nekavējoties veikt izmaiņas likumdošanā, kas ļautu efektīvi apkarot tā saucamo „legālo” narkotiku izplatību.
Pēdējo gadu laikā sintētisko kanabinoīdu vai dabīgas izcelsmes apreibinošo vielu iegāde un lietošana Latvijas jauniešu vidū ir sasniegusi epidēmijas apmērus. Šīs apreibinošās vielas ir brīvi pieejamas daudzos desmitos tirdzniecības vietu, tās apdraud mūsu bērnu attīstību, veselību un pat dzīvību, kropļo viņu likteņus, bet „legālajiem” narkotirgoņiem ļauj palikt nesodītiem un uz tā rēķina gūt pasakainu peļņu.
Mēs zinām un augstu novērtējam, ka Valsts policija, Rīgas pašvaldības policija, Rīgas pilsētas būvvalde un citas institūcijas izmanto jebkuru likumdošanā atļautu paņēmienu cīņā ar narkobodēm, soda par mazumtirdzniecības pārkāpumiem, ugunsdrošības noteikumu neievērošanu, nelikumīgu būvniecību vai tirdzniecību ekspluatācijā nenodotās telpās, lai slēgtu šīs vietas vai vismaz krietni apgrūtinātu to darbību. Diemžēl tas atgādina cīņu ar vējdzirnavām. Sodītā firma tiek likvidēta, bet tās vietā rodas jauna.
„Legālo” narkotirgoņu bezkaunībai vairs nav robežu, viņi atklāti ņirgājas par policistu un līdzcilvēku bezspēcību. Situācija ir tik absurda, ka gadījumā, ja „legālo” narkotiku tirgoņi vēlētos, savus zāļu maisījumus varētu pārdot tirdzniecības centros un pat lielveikalā. Un, varbūt, tikai pateicoties tirdzniecības vietu īpašnieku godaprātam, tas šobrīd vēl Latvijā nenotiek!
Arī apreibinošo vielu mikroaizliegšanas process nav efektīvs, jo, piemēram, 2012. gadā likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību” narkotisko vielu saraksts tika papildināts ar 33 jaunām narkotiskām vielām. Lai iekļautu šīs vielas aizliegto vielu sarakstā bija nepieciešami divi gadi, bet šajā laikā tirgū ieplūda 90 jaunas sintezētas vielas! Šeit būtu vietā pieminēt daudzu tautu pasakās pieminēto cīņu ar trejgalvu pūķi – vienas nocirstas galvas vietā izaugušas trīs.
Tikko pieņemtie grozījumi likumā "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību" ir tikai pussolis ceļā uz sērgas ierobežošanu. Kamēr pusaudzis BRĪVI un LEGĀLI varēs iegādāties jebkādu apreibinošu sintētiskas vai dabīgas izcelsmes narkotisko vielu maisījumu, tikmēr mērķis nav sasniegts un ar šādiem pussoļiem valsts pārvalde parāda savu bezspēcību. Varbūt ka tā ir tāda valstiska pieeja – iegūt nākotnē pamuļķākus pilsoņus?
Ņemot vērā iepriekš minēto, uzskatām, ka vienīgais iespējamais risinājums attiecībā uz aizliegtu vielu sarakstos vēl neiekļautu apreibinošu vielu epidēmijas apkarošanu ir mainīt likumos nostiprināto principu – nevis atļauts ir viss, kas nav aizliegts, bet aizliegts ir viss, kas nav atļauts, pielīdzinot sintētisko kanabinoīdu vai dabīgas izcelsmes apreibinošo vielu pārdošanu narkotiku un psihotropo vielu realizācijai, neatkarīgi no formas, kādā tirgotāji „slēpj” savus personības degradāciju un nāvi nesošos produktus.
Tādējādi ikvienam, kurš uzdrošināsies uzsākt kāda „nekaitīga augu maisījumu” tirgošanu, vai izīrēs telpas šādiem noziedzniekiem, būs jārēķinās nevis ar administratīvu sodu, bet ar nonākšanu aiz restēm uz ilgiem gadiem.
Apvienoto nāciju organizācijas Ekonomiskās un sociālās padomes Narkotisko vielu komisijas 08.03.2012. rezolūcijas E/CN.7/2012/L.2 p.5.-7. ANO dalībvalstis nepārprotami tiek aicinātas veicināt gan zināmo, gan jauno psihoaktīvo vielu izplatīšanas pārtraukšanu, izmantojot nacionālo likumdošanu.
Kā labu piemēru valsts pārvaldes rūpēm par savas tautas pēcnācējiem mēs redzam Jaunzēlandes likumdošanas aktivitātēs, kur ar likumdošanas normām sintētiskie kanabinoīdi pirms tirdzniecības jāpakļauj tādiem pašiem testiem, kā farmācijas preparātiem. Un, tikai pierādot realizējamās vielas nekaitīgumu, tās tiek piedāvātas patērētājam, ierobežojot to tirdzniecību personām līdz 18 gadiem un aizliedzot to tirgot tirdzniecības centros, veikalos un degvielas uzpildes stacijās.
Mēs, vecāki un pedagogi, būdami mūsu tik mazās un demogrāfiski ierobežotās valsts nākotnes audzinātāji uzskatām, ka nav tādu šķēršļu, kas liegtu likumdevējiem steidzamības kārtā veikt izmaiņas likumdošanā un pārtraukt esošo sintētisko kanabinoīdu nekontrolētu izplatīšanu pilnā apmērā, nevis pieņemot tikai pussoļus. Tas patiešām varētu pasargāt mūsu bērnus no šīs sērgas. Lūdzu atbalstiet mūs šajā cīņā!
Izvērtējot situāciju, aicinam izskatīt iespēju veikt sekojošas izmaiņas pastāvošajos likumdošanas aktos:
1. Izstrādāt atsevišķu likumu vai Ministru kabinetam izstrādāt noteikumus par psihoaktīvo vielu importēšanas, ražošanas un izplatīšanas prasībām un kārtību un psihoaktīvo vielu importētāju, ražotāju un izplatītāju reģistrēšanas kārtību.
2. Ķīmisko vielu likumā iestrādāt precīzu psihoaktīvās vielas definīciju, kura aptvers visu vielu klāstu, kas izraisa apreibumu, nosakot aizliegumu to tirgot bez speciālām licencēm (princips - analoģiski alkoholam, proti, spirtam) vai receptēm (princips – analoģiski Farmācijas likuma prasībām).
3. Papildināt Krimināllikumu ar 248.1 pantu, sekojošā redakcijā:
KL 248.1 pants. Indīgu un stipri iedarbīgu vielu (arī psihoaktīvo vielu) neatļauta izgatavošana, iegādāšanās, glabāšana, realizēšana un pārsūtīšana
(1) Par indīgu vai stipri iedarbīgu vielu (arī psihoaktīvo vielu), kas nav narkotiskās vai psihotropās vielas, izgatavošanu, iegādāšanos, glabāšanu vai realizēšanu mazumtirdzniecībā bez attiecīgas atļaujas, kā arī par noteikumu pārkāpšanu attiecībā uz šādu vielu izgatavošanu, glabāšanu, izsniegšanu, uzskaiti, pārvadāšanu vai pārsūtīšanu,
soda ar īslaicīgu brīvības atņemšanu vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu.
(2) Par indīgu vai stipri iedarbīgu vielu (arī psihoaktīvo vielu), kas nav narkotiskās vai psihotropās vielas, izgatavošanu, iegādāšanos, glabāšanu vai realizēšanu mazumtirdzniecībā bez attiecīgas atļaujas, kā arī par noteikumu pārkāpšanu attiecībā uz šādu vielu izgatavošanu, glabāšanu, izsniegšanu, uzskaiti, pārvadāšanu vai pārsūtīšanu, ja šīs vielas nokļūst nepilngadīgās personas brīvā lietošanā,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas, un ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem.
4. Aicinām Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju Likuma par pašvaldībām 43.panta panta kārtībā deleģēt pašvaldībām tiesības pašām organizēt un noteikt jebkuras mazumtirdzniecības veidu, vietas un laika ierobežojumus savā administratīvajā teritorijā.
Ar cieņu,
Rīgas vispārizglītojošo skolu audzēkņu vecāki un pedagogi.
Rīgas pilsētas pašvaldības teritoriju apsaimniekotāji.
Aicinām visas Latvijas vecākus un pedagogus, jebkuru skaidri domājošu cilvēku atbalstīt mūsu centienus padarīt apkārtējo pasauli gaišāku un pievienot savu viedokli, balsi un parakstu interneta portālā „Manabalss.lv”!
Sadarbībā ar Rīgas pašvaldību