
Cilvēki nespēj attapties: trauksmes sajūta lielveikalos nepamet joprojām
Lai gan pagājusi teju vai nedēļa pēc traģiskajiem notikumiem Zolitūdē, cilvēki joprojām nespēj attapties. Pēdējās dienās īpaši trauksmaini tiek uztvertas signalizācijas skaņas publiskās iestādēs, gaismas pēkšņa pazušana veikalā un pat ierastā darba gaita tirdzniecības centros strādājošiem raisījusi pārdomas, cilvēki sākuši uz lietām sev apkārt skatīties citādi – ar lielāku vērību un piesardzību.
Līga, kas strādā tirdzniecības centra Alfa apģērbu veikalā, portālam Kasjauns.lv stāsta, ka pēc traģiskajiem notikumiem Zolitūdē tik tiešām sākusies iekšējā panika. Kā zināms, arī Alfas jumtu savulaik būvējis nu jau bēdīgi slavenais uzņēmums RE&RE.
Dienā pēc traģēdijas tirdzniecības centros strādāt nav bijis omulīgi
„Nākamajā dienā pēc traģēdijas, kad devos uz darbu, tik tiešām daudz domāju par to, vai manā darba vietā ir droši uzturēties. Es pat teiktu – daudzos darbiniekos varēja novērot paniku. Arī pircēji uzvedās dīvaināk, nekā ierasts. Ienākot veikalā, pirmais skats tika pamests uz griestiem. Tad arī mums pašām, strādājošajām meitenēm, gluži dabiski visu laiku bija tāda kā trauksmes sajūta iekšā. Tagad gan viss atgriezies vecajās sliedēs,” portālam Kasjauns.lv stāsta Līga.
Meitene gan atzīst, ka iepriekš, kad veikalā pēkšņi nodzisusi gaisma, neviens īpašu vērību tam neesot pievērsis. Cilvēki turpinājuši apģērbu pielaikot pat tumsā, taču šobrīd, pavisam noteikti, sava veida mācība ir gūta. Līga ir pārliecināta, ka nez vai pēc notikušā Zolitūdē, gaismas nozušana, vai trauksmes signālu skaņas vairs tiktu uztvertas tik mierīgi.

Veikalā izdziest gaisma – cilvēki turpina iepirkties
Pēkšņu gaismas nodzišanu pēdējās dienās piedzīvojuši veikala Rimi (Deglava un Ilūkstes ielas stūris) apmeklētāji. Kā stāsta veikala apmeklētāja Baiba, iegājusi veikalā, paņēmusi groziņu, un, krāmējot grozā saldos sieriņus, pēkšņi tirdzniecības zālē esot samazinājies apgaismojums, kļuvis ievērojami tumšāks. „Pirmais skats bija uz griestiem – vai tur kaut kas nenāk lejā. Šķiet, ka nekas lejā nebira, bet Zolitūdes traģēdija visiem svaigā atmiņā, tāpēc sapratu, ka jebkurā gadījumā jādodas aši uz izeju – ātri nometu groziņu pie kādas no letēm, un ar telefonu rokās devos izejas virzienā. Redzēju, ka līdzīgi rīkojas vēl viena sieviete, taču pārējie pircēji bezrūpīgi stāvēja rindā pie kases.”
Kaut arī Baiba stāsta - arī viņā bijušas aizdomas par viltus trauksmi, tomēr pēdējo dienu traģiskie notikumi neļāva palikt vienaldzīgai, un turpināt iepirkšanos. Sieviete atzīst, ka tas ir jocīgi, ka pat pēc šādas traģēdijas, pēkšņa gaismas izdzišana veikalā netiek uztverta kā kaut kas ārkārtējs. Pēcāk cilvēki sākuši lēni virzīties uz izeju, bet darbinieki joprojām palikuši telpās.
Gaismas nodzišana, protams, bija tikai nejauša sagadīšanās, un jau pēc mirkļa gaismas padeve atjaunota, taču situācija Baibā izraisījusi pārdomas – kā reāli ir jārīkojas veikala zālē strādājošajiem cilvēkiem un pircējiem šādās situācijās? Sieviete atzīst, ka todien redzējusi realitāti – vēlme norēķināties par preci vairumam cilvēku ir lielāka par iespējamām briesmām.
Tāpat Baiba stāsta par piedzīvoto kādā no Maximas veikaliem. Kad pirmdien noskanējis trauksmes signāls veikalos Valdeķu ielā (tur atrodas arī veikals Maxima), visi pircēji veiksmīgi vadīti ārā. Taču sievietē pārdomas izraisījis tur redzētais: „Redzēju, ka Maximas pārdevējas gandrīz 0 grādu temperatūrā no veikala izgājušas plānajās formas blūzītēs. Cik zināms, pārdevēji Maximā nedrīkst uz kasēm līdz ņemt ne telefonu, ne citas lietas, tad jāsecina, ka pārdevējām šādos brīžos jāuzturas aukstumā bez jebkādām mantām un virsdrēbēm, cerībā, ka kāds iedos jaku, vai iedos piezvanīt.”
Lai gan pēc traģiskā gadījuma Zolitūdē, šķiet, uzmanīgāki un ar nopietnāku pieeju pret trauksmes signāliem palikuši teju vai visi, joprojām ir daudz jautājumu par to, kā rīkoties, kas jādara vispirms šādās situācijās gan pircējiem, gan pārdevējiem.
Kasjauns.lv/Foto: Baiba Bicēna