Asociācija: TM virzītie administratoru uzraudzības grozījumi ir sasteigti un nepārdomāti
Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija (turpmāk – Administratoru asociācija) uzskata, ka Tieslietu ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums par maksātnespējas procesa administratoru darbības uzraudzības sistēmas pilnveidošanu ir sasteigts un nav pamatots ar patiesās situācijas analīzi.
Administratoru asociācija atbalsta reformu nepieciešamību maksātnespējas jomā, taču Asociācijai nav pieņemama forma, kādā konkrētie grozījumi tiek virzīti. Asociācija norāda, ka informatīvais ziņojums ir reducēts tikai uz administratoru statusa izmaiņām un funkcijas noņemšanu administratoru pašpārvaldei, ignorējot visas patiesās problēmas.
Asociācija norāda, ka nav pieņemama situācija, ka priekšlikumi, kas nākotnē ļoti būtiski ietekmēs visu maksātnespējas jomu un tās turpmāko attīstību, tiek virzīti steidzamības kārtā kā priekšlikumi uz Maksātnespējas likuma 3.lasījumu, ignorējot pat Saeimas kārtības rulli.
Administratoru asociācija uzskata, ka informatīvajā ziņojumā ietvertie problēmjautājumi un problēmu risinājumi ir izskatāmi Maksātnespējas jautājumu konsultatīvās padomē, kuras uzdevums ir analizēt stāvokli valstī attiecībā uz maksātnespējas jautājumiem un sagatavot priekšlikumus par neieciešamiem grozījumiem normatīvajos aktos vai politikas plānošanas dokumentos.
Tāpat tieslietu ministrs līdz šim ir izvairījies risināt būtiskas maksātnespējas problēmas, piemēram, fiktīvu kreditoru izskaušanu, uzņēmumu mantas izzagšanas nepieļaušanu pirms maksātnespējas procesu uzsākšanas, kā arī jautājumu par izsoļu reiderisma novēršanu.
Administratoru asociācija atbalsta administratoru darbības uzraudzības stiprināšanu, bet uzskata, ka uzraudzības stiprināšanai ir nepieciešamas kardinālas izmaiņas, pārskatot gan tiesas, gan Maksātnespējas administrācijas kompetenci administratoru darbības uzraudzībā.
Asociācija uzsver, ka reformām ir jābūt sistēmiskām, pārdomātām un izsvērtām. Tieslietu ministra piedāvātie pasākumi ir virspusīgi, sasteigti un nav tiesiski pamatoti.
Par administratoru pielīdzināšanu valsts amatpersonas statusam
Administratoru asociācija norāda, ka Tieslietu ministrija nav pamatojusi tās iniciatīvu administratoru pielīdzināšanai valsts amatpersonām ar citu valstu pieredzi par administratora statusu. Pēc Asociācijas rīcībā esošās informācijas nevienā pasaules valstī administratoram nav noteikts valsts amatpersonas statuss.
Administratori, veicot savus pienākumus, neīsteno valsts varu un tam nav deleģētas valsts pārvaldes funkcijas. Arī Latvijas judikatūra ir atzinusi, ka administratori darbojas privāto tiesību jomā.
Administratoru asociacija uzskata, ka nepieciešams izvērtēt šī priekšlikuma mērķi. Ja tas ir saistīts ar administratoru ienākumu deklarēšanu, tad administratori kā Valsts ieņēmumu dienestā reģistrēti nodokļu maksātāji jau šobrīd iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam ienākumu deklarācijas. Turklāt arī administratora darbības pārskatos, kas reizi ceturksnī par katru maksātnespējas procesu tiek iesniegti Maksātnespējas administrācijai, tiek norādītas katra maksātnespējas procesa izmaksas, tajā skaitā arī administratora atlīdzība. Tātad – informācija par administratoru ienākumiem jau šobrīd ir uzraugošo iestāžu rīcībā.
Ja uz administratoriem attieksies likumā noteiktie valsts amatpersonas amata savienošanas ierobežojumi, tad jāņem vērā, ka valstij būs pienākums nodrošināt pietiekamu ienākumu gūšanas iespējas amatpersonām. Šis jautājums informatīvajā ziņojumā nav risināts – nav izvērtēti apstākļi, kas saistīti ar finansējuma nodrošināšanu administratoru profesijai, lai nodrošinātu Satversmes 107.pantā noteiktās tiesības saņemt veiktajam darbam atbilstošu samaksu.
Šobrīd Latvijā praktizē aptuveni 348 maksātnespējas procesa administratori, un viens administrators gadā tiek iecelts vidēji sešos maksātnespējas procesos. Maksātnespējas procesi tiek uzsākti novēloti, tāpēc lielākoties to norise tiek segta no maksātnespējas procesa depozīta līdzekļiem. Šādos procesos administratora atlīdzība ir LVL 137. To sastāda: Depozīts LVL 400,00 – procesa izdevumi ~100,00 – PVN 21% – IIN 25%. Līdz ar to, nav piedāvāts mehānisms, lai administratora pienākumu veikšana būtu vienīgā šo personu profesionālā nodarbošanās.
Par maksātnespējas procesa administratoru sertifikāciju
Kaut arī informatīvajā ziņojumā norādīts, ka spēkā esošais tiesiskais regulējums administratoru sertificēšanas jomā ir veidots, ņemot vērā starptautisko pieredzi un starptautisko organizāciju ieteikumus maksātnespējas jomas tiesiskā regulējuma līdzsvarošanai, kā arī tas ir vērsts uz kvalitatīvas un tiesību normām atbilstošas maksātnespējas procesa norises nodrošināšanu kvalificētas un profesionālas personas vadībā.
Turklāt priekšlikums par nepieciešamību vērsties pie stingrākas valsts uzraudzības pār procesu nav pamatots ne ar informāciju, ne citiem pierādījumiem, tādēļ tas uzskatāms par nepamatotu un vērtējams tikai kā Tieslietu ministrijas pieņēmums.
Asociācijai ir deleģētas tiesības izsniegt un likumā noteiktos gadījumos anulēt sertifikātus, taču nav deleģētas tiesības veikt administratoru uzraudzību. Tā ir valsts iestādes Maksātnespējas administrācijas funkcija jau kopš 2003.gada.
Administratoru asociācijas Sertifikācijas centrs ir akreditēts atbilstoši nepieciešamajiem valsts standartiem, un katru gadu tiek veiktas pārbaudes. Līdz šim trūkumi sertifikācijas procesā nav konstatēti.
Turklāt īstenojot deleģēto valsts funkciju, Administratoru asociācija ir maksātnespējas administrācijas funkcionālā pakļautībā, un neviens Administratoru asociācijas lēmums līdz šim nav atcelts.