Tetovējumi, pīrsings, zili mati - vai mūsdienās tas ietekmē karjeras iespējas?
Pēdējos gados arvien populārāki kļūst tetovējumi, spilgti matu krāsas toņi. Pīrsingu laiks gan nedaudz pārdzīvots. Vai un kā tavu karjeru var ietekmēt jaunībā, varbūt arī pusmūžā, izveidots tetovējums, pīrsings uzacī. Par vizuālā tēla ietekmi uz darba atrašanu un tā saglabāšanu vaicājām vairākiem lieliem uzņēmumiem Latvijā.
Tēmu par tetovējumiem un turpmāko karjeru sāka mammamuntetiem.lv lasītāji forumā:
Jautājums: "Sagribējās man uztaisīt tetovējumu. Vienu jau pagāšajā gadā uztaisīju, bet šoreiz vēlētos tādā redzamākā vietā, taču daudzi mani mēģina atrunāt, jo tas nākotnē varētu traucēt karjerai. Tādēļ jautāju notetovētajiem, kā jums ir ar darba atrašanu/saglabāšanu, ja jāstrādā ar klientiem? Vai ir bijuši kādi starpgadījumi tieši tāpēc, ka tetovējums ir visiem redzamā vietā, vai tās ir tikai sabiedrības iedomas?".
Atbildes no portāla lasītājiem:
- "Nesen caurskatīju darba sludinājumus, "AirBaltic" tieši norādīja pie prasībām, ka kandidātam nedrīst būt redzamu tetovējumu. Es domāju, ka līdz darbam ar klientiem nemaz netiksi, jo viss beigsies ar interviju. Vienā lielā uzņēmumā izbrāķē kandidātus pat tāpēc, ka jūtama cigarešu smaka".
- "Strādāju agrāk vienā no LV bankām, nedrīkstēja būt ne tetovējumi ne pīrsingi. Tagad jau vairs neesmu LV un šeit tetovējumi un pīrsingi netraucē karjeras veidošanai - solīdās iestādēs mēdz būt kāds, kas notetovējis visas redzamās vietās, vai ar drediem sēž bankā un ar pīrsingu mēlē un apkalpo klientus."
- "Pati strādāju bankā, un mums ir noteikumi, ka nedrīkst būt REDZAMU tetovējumu un pīrsingu. Jo tas traucē darbam ar klientiem, klients noveršās no tevis un vēro tavu "tūningu". Neredzami tetovējumi vai vairāki auskari vienā ausī drīkst būt, bet saprāta robežās. Tā kā iepriekš ja bija teikts, tālāk par interviju nekur netiksi, ja vēlies strādāt ar klientiem".
Ko saka darba devēji?
"Swedbank" preses sekretāre Kristīne Jakubovska portālam mammamuntetiem.lv sacīja, ka, pieņemot darbā darbiniekus, banka primāri skatās uz kompetencēm un zināšanām, kas ir vispiemērotākās noteiktam amatam. Svarīga ir darbinieka produktivitāte, spēja strādāt gudri, pozitīva attieksme un motivācija veikt attiecīgo darbu un darīt to tieši konkrētajā uzņēmumā.
Runājot par ārējo izskatu, jāņem vērā, ka banku nozarē daudziem amatiem ikdiena ir cieši saistīta ar saskarsmi ar klientiem, konsultācijām un servisu. Tāpēc tajās amata grupās, kas saistītas ar klientu apkalpošanu, ikdienas darbā ir svarīgi piedomāt arī par atbilstošu lietišķo stilu. Finanšu un jurisprudences nozares no ģērbšanās stila viedokļa visā pasaulē tradicionāli ir salīdzinoši konservatīvākas. Lietišķo ģērbšanās stilu ir izveidojuši un tā ievērošanu kā normu ir noteikuši paši finanšu jomā strādājošie speciālisti. Šādai rīcībai ir ļoti loģisks un racionāls pamatojums, norāda bankas pārstāve.
Pirmkārt, lietišķais ģērbšanās stils ir cieņas izrādīšana pret sadarbības partneriem un klientiem, ar kuriem bankas darbinieki ikdienā tiekas.
Otrkārt, biznesa sarunas vai darījuma laikā apģērbam vai aksesuāriem nevajadzētu novērst uzmanību no sarunas priekšmeta.
Taču tajos amatos, kuru ikdiena nav saistīta ar klientu apkalpošanu, tā saucamajam back-ofisam, atkāpes no lietišķā stila principiem var būt un ikdienā arī mēdz būt brīvākas, apliecināja K.Jakubovska.
Bankas preses sekretāre atzīmēja, ka ikdienā jāpiedomā par to, lai izskats atbilstu lietišķajam stilam - piemēram, ja ir jāapkalpo klienti un tetovējums ir redzamā vietā un var novērst klienta uzmanību no sarunas/konsultācijas - var ap kaklu aplikt piemērotu lakatiņu/šallīti utt. Ja darbs nav saistīts ar klientu apkalpošanu, tad noteicošākais būs zināšanas un atbilstošās prasmes.
"LMT" Personāla vadības direktore Žozita Beresņeva norāda: "Mēs dzīvojam brīvā valstī, tādēļ katram cilvēka ir tiesības brīvi izvēlēties savu ārējo tēlu un izskatu Latvijas Republikas normatīvo aktu noteiktajās robežās, un tetovējumi, pīrsingi, zili mati u.t.t. ar likumu nav aizliegti".
Vienlaikus Ž.Beresņeva akcentē, ka jāņem vērā fakts, ka katram uzņēmumam un arī profesijai ir savi noteikumi, kas var būt gan rakstīti, gan nerakstīti. Ja darbam ar klientiem tiek meklēts darbinieks tetovēšanas vai izklaides aģentūrā, tad visdrīzāk tetovējumi un pīrsingi nevis traucēs, bet var pat palīdzēt iegūt darba piedāvājumu šādā organizācijā.
Savukārt, ja darbinieks tiek meklēts darbam ar klientiem, piemēram, bankā vai ārstniecības iestādē, vai arī citā organizācijā, kas stingri nosaka darbinieku vizuālā tēla atbilstību korporatīvai kultūrai, pārāk advancēts izskats traucēs iegūt darbu šādā organizācijā. Katram cilvēkam ir jārēķinās ar savu pieņemto lēmumu sekām arī attiecībā uz savu vizuālo tēlu, uzskata uzņēmuma pārstāve.
SIA "RIMI" vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Podskočija portālam mammamuntetiem.lv uzsvēra, ka viena no "Rimi" Personāla politikas pamatnostādnēm ir atbalstīt darbinieku dažādību un nodrošināt nodarbinātības nosacījumu vienlīdzību.
Uzņēmumā strādā dažāda vecumu grupu darbinieki - jaunieši, brieduma gadus un pensijas vecuma sasniegušie. Savukārt vasarās piedāvājam darbu skolēniem. Ikdienā sadarbojamies ar dažādām arodskolām un augstskolām, tādējādi piedāvājot prakses vietas un arī darba vietas studentiem un absolventiem, stāsta L.Podskočija.
"RIMI" tiek nodarbināti gan vīrieši, gan sievietes, kas pārstāv dažādas tautības, piemēram, latvieši, krievi, baltkrievi, poļi, ukraiņi, lietuvieši utt.
Uzņēmums ir atvērts arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Kopumā šobrīd uzņēmumā strādā ap 80 invalīdu, kuriem piešķirtas gan I, gan II, gan III invaliditātes grupas. Pie mums strādā gan vājdzirdīgi, gan vājredzīgi u.c. darbinieki. Uzņēmums ir arī atvērts ratiņkrēslos esošo invalīdu nodarbināšanai, esot gatavs ierīkot vairākas speciālas kases. Rimi šobrīd sadarbojas ar invalīdu biedrību "Apeirons" un organizāciju "Ideju partneru fonds" par invalīdu iesaistīšanu darbā.
"RIMI" iekšējās kārtības politika un noteikumi neaizliedz darbiniekiem valkāt pīrsingus, būt ar drediem, spilgtu matu krāsu vai ķermeņa tetovējumiem, ja tas cilvēkam ir svarīgi un akcentē viņa personību.
Kā jau minējām, uzņēmums ir atvērts dažādībai visās tās izpausmēs. Protams, ikdienas strādājot ar klientiem, pašiem darbiniekiem būtu jāparūpējas par to, lai lieki nepārsteigtu veikala klientus ar savu vizuālo tēlu. Bez tam iekšējās kārtības noteikumi un sanitārā instrukcija stingri nosaka, kādai jābūt darbinieku tīrībai un kārtībai, lai netiktu pārkāptas higiēnas normas, piebilda "RIMI" pārstāve.