Kails Senlorāns izstādē fotomākslas gardēžiem

Kails Senlorāns izstādē fotomākslas gardēžiem

Jauns.lv

Līdz 22. maijam Stokholmas Modernās mākslas muzejā skatāmā franču fotogrāfa Žanlupa Sjefa retrospekcija ir īstena medusmaize fotomākslas gardēžiem.

Žanlups Sjefs. Īvs Senlorāns, Parīze, 1971. © The Estate of Jeanloup Sieff, Paris
Žanlups Sjefs. Īvs Senlorāns, Parīze, 1971. © The Estate of Jeanloup Sieff, Paris
Žanlups Sjefs. Harper’s Bazaar, Palmbīča, 1964. © The Estate of Jeanloup Sieff, Paris
Žanlups Sjefs. Harper’s Bazaar, Palmbīča, 1964. © The Estate of Jeanloup Sieff, Paris

Helmuta Ņūtona un Deivida Beilija laikabiedrs Žanlups Sjefs karjeru sāka 20. gadsimta agrīnajos 50. gados, 60. gados kļūstot par vienu no pieprasītākajiem modes fotogrāfiem. Viņa īpašā rokraksta zīme gan modes, gan reklāmas fotogrāfijā ir modeļu šķietamais, teju fiziski sajūtamais tuvums fotogrāfijas virsmai. Tas it kā izgaisina distanci starp fotogrāfiju un tās vērotāju un ieved skatītāju dīvainā sajūtu telpā, kas vienlaikus spēj gan šokēt, gan aizraut un mulsināt. Šo efektu fotogrāfs savulaik panācis, strādājot ar platleņķa objektīvu. Sjefa klasikai pieder arī Īva Senlorāna pirmo vīriešu smaržu savulaik skandalozā reklāmas kampaņa. Kā vēsta leģenda, ierodoties pie Sjefa, dizainers precīzi zinājis, kādai jābūt fotogrāfijai. “Īvs lūdza nofotografēt viņu kailu. Viņš vēlējās skandālu,” vēlāk stāstīja Sjefs. Un to viņš arī dabūja. Melnbaltajā fotogrāfijā, kas jau kļuvusi par modes ikonu, toreiz kā Apollons skaistais Senlorāns sēž pilnīgi kails, sakrustojis kājas uz ādas spilvena, viņa vienīgais apģērbs ir lielās brilles. Vienu korekciju gan Sjefs esot atļāvies – Senlorāns vēlējies, lai viņam starp kājām būtu smaržu pudele, bet estētam Sjefam tas licies par daudz.... Vēlāk par Sjefa fotomākslas kaislību kļuva deja, viņš sadarbojies gan ar Rūdolfu Nurijevu, gan amerikāņu dejotāju un horeogrāfi Kerolīnu Karlsoni. Kā apgalvo izstādes kuratore Anna Telgrena, Sjefa dejotāju fotogrāfijām piemīt īpašs fascinējums, tās teju fiziski iemieso sviedru smaržu un baleta kurpītēs tērptu pēdu klaudzoņu. Izstādē kopumā skatāmas vairāk nekā 53 fotogrāfijas.