Joši Jamamoto retrospekcija Londonā

Joši Jamamoto retrospekcija Londonā

Jauns.lv

Londonas Viktorijas un Alberta muzejā vērienīga japāņu modes dizainera Joši Jamamoto retrospekcija – vairāk nekā 60 tērpu, kas pārstāv dizainera karjeras 30 gadus un spožākās tās epizodes.

Joši Jamamoto retrospekcija Viktorijas un Alberta muzejā Londonā

Interesanti, ka tērpi izstādīti ne vien galvenajā ekspozīcijas zālē, bet arī muzeja koridoros un citās telpās, tādējādi veidojot savdabīgu dialogu ar citiem muzeja eksponātiem, laiku un patinu. Un vienlaikus akcentējot vēl kādu būtisku Jamamoto rokraksta zīmi: viņš ir viens no retajiem dizaineriem, kas savās kolekcijās vienmēr izrādījis godu sava laika modes pasaules leģendām. Tādējādi dizainera tērpi kalpo gan par sava veida modes vēstures enciklopēdiju, gan par tās laikmetīgu turpinājumu.

Modes dzejnieks, intelektuālis un melnās krāsas apoloģēts Joši Jamamoto dzimis 1943. gadā, Tokijā. Vispirms studējis jurisprudenci, tad modes dizainu. Pavisam tālā bērnībā sapņojis kļūt par gleznotāju.

Kad pagājušā gadsimta 80. gadu sākumā kopā ar Reju Kavakubo no Come des Garçons dizainers prezentēja savu pirmo kolekciju Parīzē, modes metropole piedzīvoja kaut ko līdzīgu kultūršokam. Vecā pasaule bija pieradusi rēķināties ar apģērbu, kas respektē ķermeņa kontūras, savukārt japāņi piedāvāja ko pilnīgi jaunu – tērpus, kas veido jaunas formas, tām līdzdarbojoties ar esošajām. Kaut sākotnēji viņu veikumu uzņēma ar dalītām jūtām un Jamamoto pirmā kolekcija pat tika nodēvēta par šoku pēc atomsprādziena, viņu stila ietekme bija tik visaptveroša, ka pasauli ne tikai pārņēma melnās krāsas vilnis, bet arī citu dizaineru modē sākās šī īpatnējā robežu paplašināšana.

Kāds no modes kritiķiem, salīdzinot Jamamoto melno ar tumsu mātes vēderā, viņa tērpus nodēvēja par pirmo un neaizmirstamo mātes rokas pieskārienu bērnam piedzimstot. Savā ziņā dizainera kolekcijas arī ir stāsts par pieskārienu. Jo apģērbs mums pieskaras nemitīgi, tas nekad nav statisks, bet slīd, berzējas, pieglaužas ķermenim. Ejot, skrienot, sarokojoties, pieceļoties, apsēžoties. Drēbju pieskārieni ir mūsu ikdienas dzīves daļa, un Jamamoto dizaina apzināti brīvās, arhitektoniskās formas šo sajūtu tikai vēl vairāk pastiprina. Padarot pieskārienu par baudu. Tērpu – par intīmu un vizuālu pieredzi vienlaikus.