5 mīti par dzimumu darba tirgū
Latvija dzimumu diskriminācijas samazināšanā pēdējās desmitgades laikā ir spērusi lielus soļus - ierindojamies 15. vietā Eiropā dzimumu līdztiesības indeksā. Lai gan Latvijā sievietēm ir lieliski profesionālie sasniegumi un augstākās izglītības rādītāji, statistika liecina, ka joprojām 77% vadītāju ir vīrieši. Sievietes joprojām saskaras ar dažādiem dzimumu stereotipiem, īpaši – darba vidē.
Joprojām norma pienākumu sadalījumam ģimenē ir - sieviete uzņemas atbildību par ģimeni un bērniem, bet vīrietis pelna naudu. Sievietes, kuras daudz strādā, nereti sastopas ar attieksmi, ka ir „sliktas mātes un sievas”, jo laupa laiku ģimenei. Vīrietis kā tēvs, kurš kvalitatīvi pavada laiku ar bērniem, ir drīzāk eksotisks izņēmums, nevis lepnums. Šodien sieviete, tāpat kā vīrietis, pavada darbā astoņas stundas, vienādi nogurstot. Tādēļ uzskatīt, ka sievietei ir jāuzņemas galvenās rūpes arī mājās, ir netaisnīgi. Jo tas noņem atbildību no tēva, lai gan mājas pienākumi nav raķešu zinātne, kuru neiespējami apgūt. Tāpat arī pētījumi liecina, ka bērni, kuri redz, ka mamma veido karjeru un mīl savu darbu, apzinās izglītības un darba nozīmi. Mūsdienu sabiedrībai ir iespēja veidot jaunu ģimenes modeli ar abu vecāku aktīvu iesaisti un līdzvērtīgu lomu bērnu audzināšanā.
2.Sievietēm nepadodas matemātika, tāpēc uzņēmējdarbība viņām nav piemērota.
Šis pieņēmums attiecas uz visām eksaktajām zinībām, uzturot mītu par “sieviešu un vīriešu” profesijām. Aptaujas rāda, ka sabiedrība uzskata - sievietēm piemērotākās profesijas ir bērnudārza audzinātāja, sekretāre un mājsaimniece, bet vīrietim – celtnieks, militārpersona un autobusa šoferis. Līdz ar to nav jābrīnās, ka sievietes ievērojami retāk izvēlas studēt dabas zinātnes, matemātiku un IT. Lai gan neviens pētījums nav apstiprinājis, ka prasmēm uz eksaktajām zinībām būtu dzimums. Visbiežāk pieņemt sievieti vadītāju ir grūtības cilvēkiem, kuri šādā veidā risina paši savus mazvērtības kompleksus vai aizspriedumus.
Rietumu pasaulē sievietes precas un dzemdē arvien vēlāk. Tas nav ne labi, ne slikti, tā ir mūsdienu realitāte. Sākumā viņas pievēršas izglītībai, veido karjeru un tikai tad atrod laiku ģimenes dzīvei. Ja sievietei ir vēlme koncentrēties uz studijām vai karjeru, viņai par to nav jākaunas. Vecākiem savukārt savām meitām 20-30 gadu vecumā vajadzētu vairāk prasīt par to, kā iet augstskolā un darbā, nevis katrās ģimenes vakariņās aizrādīt, ka ir laiks precēties. Jauniem vīriešiem taču tas netiek pārmests?
4. Sievietes nav pietiekami agresīvas, lai efektīvi darbotos biznesa vidē.
Neskatoties uz to, ka pētījumi pierāda, ka starp sieviešu un vīriešu personības iezīmēm ir vairāk kopīgā, nekā atšķirīgā, pastāv šis aizspriedums. Ir pierādīts, ka sievietēm un vīriešiem ir līdzīgas vēlmes pēc varas un pašizpausmes, bet motivācija vadīt - neatšķiras. Turklāt sievietes vadošos amatos nereti parāda tieši tādas īpašības, kuras vīriešiem nepiemīt. Pēdējā laika pētījumi pierāda - sievietes ir vairāk vērstas uz sadarbību, savukārt statistika apliecina – uzņēmumi, kuru vadībā ir vairāk sieviešu, ir ģimenēm draudzīgāki un strādā ar labākiem peļņas rādītājiem.
5. Jebkura sieviete varētu sasniegt karjeras augstumus, ja strādātu uzcītīgi - problēmas ir nevis dzimumā, bet neprofesionalitātē.
Augstākajā izglītībā un mūžizglītībā ir vairāk meiteņu, meitenes parasti mācās labāk nekā zēni, tomēr augstākajā vadībā beigās nonāk vairāk vīriešu. Vai tiešām tā varētu būt sieviešu neuzcītības vaina? Pēc Tiesībsarga apkopotajiem datiem par telefona zvaniem uz uzticības tālruni, mēs redzam, ka gan uzņēmēji, gan personāla vadības speciālisti bieži diskriminē sievietes reproduktīvajā vecumā un sievietes ar bērniem, liedzot viņām karjeras iespējas vai mēģinot no viņām „atbrīvoties”. Vadoties pēc stereotipiem, netiek dota iespēja izpausties sieviešu talantiem un spējām, kaitējot arī uzņēmuma izaugsmei.
Pievienotie ekspertu viedokļi:
Biedrība „Līdere” jau vairāk nekā desmit gadus iedrošina jaunās sievietes sākt savu uzņēmējdarbību, piedāvājot savu atbalstu un savu laiku. Mentorings ir veids, kā pieredzējušas biznesa sievietes palīdz jaunajām. Un rezultātā Latvijā ir izveidojušās skaistas savienības, skaisti produkti un ļoti pelnoši biznesi, jo jauno uzņēmēju potenciāls ir milzīgs. Savukārt LDDK jau piecus gadus apbalvo tos uzņēmumus un uzņēmējus, kuri ir bijuši visilgtspējīgākie. Šogad pirmo reizi Ilgtspējas indeksa ietvaros esam izveidojuši balvu „Veiksmīgākā sieviete - uzņēmuma vadītāja – 2013” un arī „Dzimumu līdztiesīgākais uzņēmums”, jo uzskatām, ka Latvija var būt piemērs citiem - sievietes ir darbspējīgas, uzņēmīgas un pacietīgas, bieži vien čaklākas un bezbailīgākas, uzņemoties atbildību un pieņemot lēmumus. Uzņēmumos, kuros pastāv līdzsvars vadības komandā, ir gan labāki peļņas rādītāji, gan iekšējais klimats un atmosfēra.
Santa Purgaile, bankas „Citadele” valdes locekle
Finanšu nozarē Latvijā pārsvarā vidēja līmeņa vadītājas ir sievietes - no 60% līdz pat 80%. Tomēr augstākās vadības līmenī dominē vīrieši. Notiekot paaudžu nomaiņai, mēs jūtam, ka nostiprinās līdztiesības principi un gan sieviešu, gan vīriešu vidū izzūd vēsturiskie dzimumu lomu stereotipi. Jo vairāk mēs par šo tematu runāsim, jo vairāk domāšana mainīsies. Manuprāt, panākumu atslēga ir sievietes pašapziņa, kas veidojusies jau bērnībā, ģimenē un vēlāk arī skolā, augstskolā. Jo pašapziņa ir augstāka, jo vieglāk ir sasniegt mērķi neatkar īgi no dzimuma. Tāpēc aicinu gan meitenes, gan puišus būt brīviem no stereotipiem un droši izvēlēties to profesiju, kas jums patiešām interesē un rada gandarījumu!
Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) īsteno kampaņu #Līdzvērtīgas iespējas ar mērķi sekmēt sabalansētu sieviešu un vīriešu pārstāvniecību ekonomisko lēmumu pieņemšanā Latvijā un mazināt sabiedrībā esošos mītus par dzimumu lomām un to ietekmi uz atalgojuma līmeni, karjeras izaugsmes iespējām un studentu nākotnes profesijas izvēli.
Ikviens interesents aicināts sekot līdzi #Līdzvērtīgas iespējas aktivitātēm: http://www.draugiem.lv/lidzvertigasiespejas un http://www.twitter.com/lidzvertiba.
Projekts tiek finansēts ar Eiropas Savienības PROGRESS programmas atbalstu.
/Publicitātes foto