3dienas
1stundas
40minūtes
05sekundes

Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
Vienu nedēļu pie mammas, otru pie tēta: kas jāzina, ja bērns dzīvo divās mājās
foto: Shutterstock
Šāds dzīves modelis var mazināt bērna stresu un veicināt stabilāku emocionālo attīstību, jo viņš regulāri saņem mīlestību un uzmanību no abiem vecākiem.
Bērni

Vienu nedēļu pie mammas, otru pie tēta: kas jāzina, ja bērns dzīvo divās mājās

Lote Elizabete Krišūne

Jauns.lv

Pēc vecāku šķiršanās arvien populārāks kļūst tāds bērnu audzināšanas modelis, kad bērns vienu nedēļu dzīvo pie mātes un nākamo pie tēva. Daudziem vecākiem tas šķiet labs risinājums, bet šim modelim ir gan priekšrocības, gan trūkumi.

Vienu nedēļu pie mammas, otru pie tēta: kas jāzina...

Plusu saraksts

  1. Vienlīdzīgas tiesības abiem vecākiem: Šis modelis nodrošina abiem vecākiem vienādu laiku ar bērnu, tādējādi izvairoties no sajūtas, ka viens no vecākiem tiek izstumts no bērna dzīves. Tas var palīdzēt veidot ciešākas attiecības ar abiem vecākiem, kas ir būtiski bērna emocionālajai labklājībai. Vecāki izjūt mazāku vainas apziņu par šķiršanos, jo viņi var būt aktīvi iesaistīti bērna ikdienas dzīvē. Šī sistēma veicina līdzsvaru, ļaujot bērnam attīstīt divas mājas un divas rutīnas, kas var veicināt viņa pielāgošanās spējas. Bērnam ir iespēja piedzīvot abu vecāku atšķirīgo audzināšanas stilu, kas var bagātināt viņa personīgo attīstību.

  2. Stabilitāte bērnam: Ja grafiks tiek precīzi ievērots, bērns var justies droši un pārliecināts par to, kas notiks turpmākajās nedēļās. Regulārs grafiks ļauj bērnam plānot savu dzīvi, piemēram, skolā vai ar draugiem, zinot, pie kura vecāka viņš būs noteiktā laikā. Līdzsvarots laiks ar abiem vecākiem mazina iespējamās emocionālās problēmas, kas varētu rasties, ja bērns ilgstoši atrastos tikai pie viena no vecākiem. Šāda kārtība arī palīdz bērnam saprast, ka abi vecāki vienlīdz rūpējas par viņu, kas var veicināt lielāku emocionālo stabilitāti. Pastāvīga pāreja starp divām mājām var izveidot pozitīvas asociācijas ar abiem mājokļiem, padarot bērnam vieglāku pielāgošanos dažādām dzīves situācijām.

  3. Emocionālais atbalsts no abiem vecākiem: Bērnam ir pastāvīga pieeja abiem vecākiem, kas nozīmē, ka viņam nav jāgaida nedēļām ilgi, lai tiktos ar otru vecāku. Tas var mazināt bērna stresu un veicināt stabilāku emocionālo attīstību, jo viņš regulāri saņem mīlestību un uzmanību no abiem vecākiem. Šāds modelis arī palīdz izvairīties no iespējamas atšķirtības sajūtas, kad bērns jūt, ka kāds no vecākiem ir mazāk iesaistīts viņa dzīvē. Regulāra saikne ar abiem vecākiem nodrošina, ka bērns var saņemt atbalstu dažādās situācijās, piemēram, skolas vai sociālajās problēmās. Bērnam ir iespēja saņemt dažādus skatījumus un dzīves mācības no katra vecāka, kas veicina viņa vispusīgu personīgo attīstību.

Mīnusu saraksts

  1. Nestabilitāte un pārslodze bērnam: Pārvietošanās starp divām mājām var radīt stresu bērnam, it īpaši, ja vecāku mājas atrodas tālu viena no otras vai arī mājās ir ļoti atšķirīgi noteikumi. Bērns var justies pārslogots, cenšoties pielāgoties dažādām rutīnām, kas var negatīvi ietekmēt viņa koncentrēšanos un sekmes skolā. Pārāk bieža maiņa starp mājām var radīt sajūtu, ka bērnam nav stabilas vietas, kur viņš var justies pilnīgi droši un ērti. Tas var radīt emocionālu trauksmi, ja vecāki nespēj nodrošināt vienotu pieeju audzināšanai vai ja viņiem ir konfliktsituācijas. Psihoterapeiti uzsver, ka bērni, kuri piedzīvo šādu audzināšanas modeli, bieži vien izrāda nogurumu vai uzvedības problēmas, jo viņiem trūkst stabilas ikdienas rutīnas.

  2. Loģistikas izaicinājumi: Pārvietošanās starp divām mājām var būt sarežģīta, īpaši, ja vecāki dzīvo tālu viens no otra vai ja bērnam ir daudz ārpusskolas aktivitāšu. Regulāra mantu pārvešana var būt apgrūtinoša gan bērnam, gan vecākiem, kas var radīt papildu stresu. Ja vecāki dzīvo tālu, bērnam var būt grūtības uzturēt pastāvīgus sociālos sakarus vai regulāri piedalīties savās mīļākajās aktivitātēs. Arī bērna attīstības posmi, piemēram, pusaudža gadi, var radīt problēmas, jo tad viņam ir vēlme pēc lielākas autonomijas, ko šāds modelis var ierobežot. Loģistikas izaicinājumi var būt arī papildu izdevumi vecākiem, piemēram, transporta izmaksas un papildu laiks, ko nepieciešams veltīt bērna pārvadāšanai.

  3. Apgrūtināta stabilitāte: Lai gan regulārs grafiks palīdz, pārāk bieža pāreja starp divām mājām var radīt sajūtu, ka bērnam nav "īstas" mājas, kur viņš var justies pilnīgi drošs. Ja vecāki neizveido stingru rutīnu, bērns var justies apjucis un zaudēt drošības sajūtu, ko stabila vide var sniegt. Bērnam var rasties grūtības veidot dziļākas draudzības vai sociālos sakarus, jo viņam pastāvīgi jāpielāgojas atšķirīgām vietām un cilvēkiem. Vecāku savstarpējās attiecības var ietekmēt bērna stabilitāti - ja vecāki bieži strīdas vai ja komunikācija ir traucēta, tas var negatīvi ietekmēt bērna emocionālo stāvokli. Psihologi uzsver, ka bērniem ir nepieciešama konsekventa un stabila vide, lai viņi varētu augt un attīstīties bez traucējumiem.

Vai šāds modelis ir veiksmīgs

Vai šāds modelis ir veiksmīgs, ir atkarīgs no konkrētā ģimenes konteksta, bērna vecuma, personības un vecāku savstarpējām attiecībām. Šis modelis var būt veiksmīgs, ja vecāki spēj sadarboties, komunikācija starp viņiem ir pozitīva, un viņi abi sniedz bērnam stabilitāti un emocionālu atbalstu. Tomēr tas ne vienmēr ir ideāls risinājums visām ģimenēm, un tas var būt grūts pielāgošanās process bērnam, it īpaši, ja vecāki dzīvo tālu viens no otra vai viņiem ir atšķirīgi audzināšanas principi.

Psihoterapeitu viedokļi par šo modeli ir dažādi, un viņi norāda uz vairākām svarīgām niansēm:

  1. Pozitīvā puse: Daudzi psihoterapeiti uzskata, ka šis modelis var būt ļoti veiksmīgs, jo tas ļauj bērnam saglabāt ciešas attiecības ar abiem vecākiem. Bērni var justies mazāk atdalīti un vairāk drošībā, ja viņi zina, ka abi vecāki ir pilnībā iesaistīti viņu dzīvē. Šis modelis palīdz bērniem saprast, ka vecāki abi ir līdzvērtīgi viņu dzīvē, kas var mazināt emocionālas traumas no šķiršanās.

  2. Negatīvā puse: No otras puses, psihoterapeiti norāda, ka ne visiem bērniem šis modelis der. Ja bērns ir ļoti jūtīgs vai ir grūti pielāgojams, pārvietošanās starp mājām var radīt stresu un emocionālu nestabilitāti. Bērni, kuriem nepieciešama stabilitāte un rutīna, var ciest no biežas māju maiņas, jo viņi nespēj izveidot vienotu vidi, kurā justies pilnīgi droši.

Kopumā psihoterapeiti uzsver, ka galvenais ir vecāku spēja sadarboties un bērna emocionālā labklājība. Ja vecāki uztur labas attiecības, rūpējas par stabilitāti un pielāgojas bērna vajadzībām, šis modelis var būt veiksmīgs. Taču, ja ir konflikti starp vecākiem vai ja bērnam ir grūti pieņemt šādas pārmaiņas, modelis var radīt vairāk problēmu nekā ieguvumu.

Kas jāņem vērā gan vecākiem, lai šis modelis būtu veiksmīgs ilgtermiņā

Ja vecāki apsver iespēju dzīvot pēc bērnu audzināšanas modeļa, kurā bērns vienu nedēļu dzīvo pie mātes un nākamo pie tēva, ir vairāki faktori, kas jāņem vērā, lai šis modelis būtu veiksmīgs un izdevīgs gan bērnam, gan pašiem vecākiem.

1. Labas komunikācijas uzturēšana

Vecākiem ir jāspēj uzturēt konstruktīvu un draudzīgu komunikāciju, lai veiksmīgi koordinētu visus ar bērna ikdienu saistītos jautājumus. Konflikti vai nepārtraukta nesaskaņu izcelšana var radīt bērnam emocionālu spriedzi, kas var ietekmēt viņa labsajūtu. Ir svarīgi būt vienotiem attiecībā uz galvenajiem audzināšanas principiem, lai bērns saņemtu konsekventu pieeju abās mājās.

2. Grafika stabilitāte un konsekvence

Lai gan grafiks var izklausīties vienkāršs, tā konsekventa ievērošana ir ļoti svarīga. Vecākiem jācenšas nodrošināt, ka bērna maiņas starp mājām notiek regulāri un bez lielām izmaiņām. Neparedzamas izmaiņas grafikā var izraisīt bērnam sajukumu un trauksmi, tāpēc abiem vecākiem jābūt stingriem un konsekventiem.

3. Attālums starp vecāku mājām

Ja vecāki dzīvo tālu viens no otra, bērnam var rasties grūtības ar ikdienas pārvietošanos uz skolu, pulciņiem un draugu aktivitātēm. Vecākiem ir jāapsver, vai viņi dzīvo pietiekami tuvu viens otram, lai bērnam nebūtu jāpiedzīvo liela pārvietošanās slodze, kas var būt īpaši nogurdinoša, ja skolai un draugiem ir jāpielāgojas.

4. Bērna emocionālā gatavība

Katram bērnam ir atšķirīgs emocionālais un psiholoģiskais briedums. Ir svarīgi ņemt vērā, vai bērns ir gatavs regulārai dzīvesvietas maiņai. Vecākiem jāvērtē, kā bērns reaģē uz pārvietošanos starp mājām un vai viņš spēj pielāgoties jaunajai rutīnai. Ja bērns jūt diskomfortu vai trauksmi, iespējams, jāapsver cits risinājums.

5. Vienoti noteikumi un rutīnas

Lai bērns justos droši un stabils, vecākiem ir svarīgi vienoties par noteikumiem un rutīnām, kas darbojas abās mājās. Ja mājas kārtība, piemēram, gulēšanas laiks, mājasdarbu veikšana vai ekrāna laiks, ir pārāk atšķirīga, tas var radīt bērnam apjukumu un grūtības. Līdzīgi noteikumi un rutīnas palīdzēs bērnam justies droši neatkarīgi no tā, pie kura vecāka viņš atrodas.

6. Psiholoģiskais atbalsts un empātija

Vecākiem ir jābūt gataviem nodrošināt bērnam emocionālu atbalstu, jo dzīve starp divām mājām var būt izaicinoša. Bērnam var rasties jautājumi vai trauksme par šo situāciju, un vecākiem jābūt saprotošiem un empātiskiem. Sarunas ar bērnu par viņa jūtām un pieredzi var palīdzēt veidot emocionālu stabilitāti un drošību.

Kopumā, lai šis modelis darbotos, vecākiem ir jāievēro gan bērna vajadzības, gan savstarpējās attiecības, saglabājot stabilitāti un vienotību bērna audzināšanas jautājumos.