Skolēna tēvs: skolotājam ir jābūt ar bērniem, nevis pret bērniem
Kā ir būt skolēnam 21. gadsimtā, kādus pedagogus skolā vēlētos redzēt vecāki un kādi ir nosacījumi, lai veidotos veiksmīga sadarbība starp vecākiem un skolotāju, – sarunā atklāj Carnikavas pamatskolas skolēns Artūrs un viņa tēvs Jānis Ankipāns.
Vēl līdz svētdienai, 2. aprīlim, profesionāļus ar jau iegūtu augstāko izglītību aicina pieteikties dalībai skolotāju izglītības projektā “Mācītspēks”, lai darba vidē balstītās studijās Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē vai Liepājas Universitātē iegūtu skolotāja kvalifikāciju. Pašreiz visas trīs atlases kārtas sekmīgi izturējuši jau 48 kandidāti no iecerētajiem 100 projekta dalībniekiem.
Tētis Jānis Ankipāns sarunā atzīst, ka mūsdienās skola ir citāda, nekā viņš to pieredzējis: “Es atbalstu “Mācītspēks” projektu, jo, manuprāt, laiki mainās un ir svarīgi, ka arī skola mainās līdzi. Iespējams, ka profesionāļiem, kuri nāk “no malas”, no industrijas, ir vieglāk īstenot jauno mācību pieeju, kas balstīta kompetencēs. Tas nav viegls process. Mūsu pieredze ir ļoti pozitīva, mēs dzirdam no bērniem labas atsauksmes un redzam arī rezultātus.”
Savukārt skolēniem ir svarīgi, ka skolotājs atrod citādus risinājumus, kā apgūt tēmu. “Mans mīļākais mācību priekšmets ir sociālās zinības, jo skolotājs vienmēr izdomā jaunus veidus, kā mācīt priekšmeta saturu. Viņš veido darba lapas, un dažreiz grupu darbi ir pārbaudes darbu vietā,” stāsta Artūrs.
2022. gada decembrī veiktā projekta „Mācītspēks” un pētījumu centra “SKDS” īstenotā sabiedriskās domas aptaujā ar 1005 respondentiem par skolotāja profesiju Latvijā tika noskaidrots, ka sabiedrība novērtē skolotāja ietekmi uz bērnu un jauniešu personības attīstību. Aptaujātie norāda, ka mūsdienīgam skolotājam būtu jāpiemīt profesionalitātei (84,1% respondentu to izceļ kā svarīgu) un nopietnai attieksmei pret savu darbu, rādot labu priekšzīmi un ievērojot ētikas un morāles normas. Vēl svarīgi, pēc aptaujāto domām, ir pārzināt jaunākās tehnoloģijas (73,3%) un mācību metodes (69%). Vienlaikus kā būtiska iezīme tiek izcelta emocionālā inteliģence (65,3%) un prasme elastīgi pielāgoties situācijai (62,7%). Visbeidzot, teju divas trešdaļas norāda, ka pedagogam jāpiemīt autoritātei vecāku un bērnu acīs, bet tikai 40,1% norāda, ka skolotājam jābūt stingram.
“Skolotājam jābūt ar bērniem, nevis pret bērniem. Es no savas pieredzes skolā vislabāk atceros tos pedagogus, kuri bija pietiekami stingri, bet taisnīgi – ar kuriem bija izveidojies kontakts. Ir svarīgi, ka skolēns un skolotājs var kaut kādā mērā strādāt kā līdzīgs ar līdzīgu,” komentē tētis Jānis. Savukārt Artūrs norāda, ka, viņaprāt, skolotājam jābūt labsirdīgam, drošam un cieņpilnam pret citiem.
Lai izveidotos laba sadarbība starp vecākiem un skolotājiem, ir svarīgi, ka skolotājs ir atvērts. “Cilvēki ir dažādi, mums ir bijušas vairākas klases audzinātājas, bet vienmēr ir paveicies atrast kopīgu valodu, un mēs visādi cenšamies viņām palīdzēt,” stāsta tētis Jānis. Savukārt skolēns Artūrs atzīst, ka labu attiecību pamatā ir savstarpēja cieņa. Domājot par jauniešu nākotnes karjeras izvēlēm, Jānis atzīst, ka būtu lieliski, ka jau skolā būtu iespējams skaidrāk izprast skolēna talantus un prasmes, lai mērķtiecīgāk virzītos uz tālāko izglītošanos. Vienlaikus viņš atzīst, ka tas ir arī vecāku uzdevums – ievirzīt bērnu tālākā dzīvē.
Visu sarunu par darbu skolā un tā aizkulisēm ar projekta “Mācītspēks” vadītāju Rutu Zaharovu, Carnikavas pamatskolas skolēnu Artūru un viņa tēti Jāni Ankipānu iespējams noklausīties “Mācītspēks” Facebook un Youtube profilos.