Latvijā apģērbam ir 800% uzcenojums, salīdzinot ar Eiropu
Latvijas pircējiem jāsamierinās ar faktu, ka apģērbi un apavi šeit vienmēr maksās dārgāk nekā Rietumeiropā. Diemžēl patiesība ir daudz skarbāka - visplašāk sastopamais uzcenojums apģērbam Latvijā ir 800%, uzskata iepirkumu centra "Sky&More" vadītājs Rihards Rubenis.
Latvijas veikalos uzcenojums apģērbam mēdz sasniegt 1000% un vairāk, bet visplašāk izplatītais uzcenojums esot 800%. "Ja preci nopērk par 25 eiro (17,5 latiem), tad Latvijā to tirgo pa 250 latiem," biznesa portālam Nozare.lv sacīja "Sky&More" pārstāvis.
Vietējā apģērbu tirgū vērojama arī virkne tirgotāju, kuri ļaunprātīgi izmanto tirgus situāciju, patērētāju nezināšanu vai neinformētību par zīmoliem un to cenām citviet. Rīgā ir ļoti daudz tādu veikalu, kur precēm tiek uzlikti nesamērīgi augsti uzcenojumi, kas neatbilst to patiesajai vērtībai. Turklāt cilvēki bieži vien ir arī gatavi iegādāties šīs preces par tādu cenu, kāda tiek prasīta.
Pēc Rubeņa teiktā, Latvijas tirdzniecības centriem un apģērbu veikaliem tiešām ir visai grūti konkurēt ar lielākajās Eiropas valstīs piedāvātajām apģērbu cenām. Latvijā vienam apģērba gabalam noteikti būšot augstāka cena, jo transportēšanas izdevumi un loģistika šeit uz vietas izmaksā vairāk nekā tirgotājiem Francijā vai Spānijā.
"Piemēram, Vācijā viens veikals ir tik liels kā Latvijā veikalu tīkls kopā, tajā nepārtraukti strādā 5-6 kases, un pie katras no tām novērojama vismaz septiņu pircēju gara rinda. Turpretī Rīgā līdzīgiem veikaliem ir viena vai divas kases, un pircēji reti veido nozīmīgas rindas. Turklāt būtiski atšķiras apjoms, kas tiek piegādāts, piemēram, veikalam Vācijā vai Itālijā un veikalam Latvijā. Tas arī veido atšķirības loģistikas un administrēšanas izmaksās, kas lielajās Eiropas pilsētās būs krietni mazākas, salīdzinot ar Rīgu," skaidroja uzņēmējs.
Viņš arī uzskata, ka uzcenojumu iespējams samazināt, strādājot ar ražotāju bez starpniekiem. "Jo tuvāk ražotājam iespējams piekļūt, jo zemāku cenu var piedāvāt patērētājam. Diemžēl Latvijā radies priekšstats, ka tirdzniecība ir viegls bizness - nopērc no starpnieka, pieliec savu uzcenojumu un visu tāpat nopirks," pauda Rubenis.
Tāpat Rubenis norāda , ka tieši pircēji varētu būt tie, kuri ar savu maciņu apliecinātu, ka nav gatavi maksāt neadekvātu cenu, un tas varētu likt daudziem Latvijas tirgotājiem apsvērt iespēju samazināt cenas apģērbiem, lai noturētu pircējus.
Kā ziņots, Konkurences padomes veiktās nepārtikas preču tirgus uzraudzības rezultāti liecina, ka nepārtikas precēm Latvijā raksturīgi lieli uzcenojumi.
Uzraudzības noslēguma ziņojumā ietvertā informācija liecina, ka aplūkotajām nepārtikas precēm Latvijā raksturīgi lieli uzcenojumi. Piemēram, trikotāžas piederumu uzcenojums vidēji pārsniedz 200% jeb trīs reizes, salīdzinot ar ražotāja cenu, bet atsevišķām kosmētikas precēm uzcenojums pārsniedz pat 1000% jeb 11 reizes.