Cik ātri sākumskolēnam jāprot lasīt?
Jautājums ir - vai lasīšanas ātrumam vispār ir nozīme? Izrādās - ir. Jo lasīšanas "lēnums", ja to tā var saukt, var liecināt par disleksiju*.
* Disleksija nav saistīta ar pazeminātu intelektu, disleksija ir neiroloģiskas izcelsmes smadzeņu darbības īpatnība, kas cilvēkam rada grūtības sasaistīt skaņas (vārdus) ar simbolu/-iem (burtiem).
Klīst baumas, ka Latvijas skolās kopš kāda laika vairs nedrīkstot pārbaudīt bērna lasīšanas ātrumu. Nezinu, vai tā ir patiesība. Līdz kādam brīdim man tas pat nelikās svarīgi. Šķita, ka ātrumam nav nozīmes, galvenais, lai bērns saprot lasīto. Bet varbūt tomēr lasīšanas ātrumam nozīme ir? Un pilnīgi iespējams, ka tas ir viens no lasītā uztveres priekšnoteikumiem.
Jēlas Universitātes Disleksijas un Radošuma centra direktore Sallija Šeivica (Sally E. Shaywitz) raksta, ka lasīšanas ātruma (plūstošuma) mērīšana ir gandrīz tikpat nozīmīga, kā plūstošas lasīšanas mācīšana. Šis vienkāršais mērījums var būt norāde, ka bērnam ir nepieciešama palīdzība lasītprasmes apguvē un pilnveidē, proti, ka bērnam ir disleksija. Minūtes laikā dažādos vecumos bērnam vajadzētu spēt pareizi izlasīt noteiktu skaitu vārdu:
: 40 - 60 vārdi
Pavasaris, 2.klase: 80 - 100 vārdi
: 100 - 120 vārdi
4. un vecākas klases: 120 - 180 vārdi
Bērniem, kuru lasīšanas ātrums ir mazāks par zemāk norādīto vārdu skaitu, ir nepieciešams nekavējoties sniegt palīdzību, izmantojot pierādījumos balstītu lasītprasmes mācīšanas pieeju.
: 10 pareizi izlasīti vārdi minūtē
Pavasaris, 2.klase: 50 pareizi izlasīti vārdi minūtē
: 70 pareizi izlasīti vārdi minūtē
Tāds, lūk, vienkāršs, izmērāms kritērijs, kas dod iespēju bez medicīniski pedagoģiskās komisijas pakalpojumu izmantošanas secināt, vai manam bērnam ir nepieciešama palīdzība.
Tikmēr turpinu kopā ar bērnu lasīt, darot labāko, kas ir manos mammas spēkos.
Autore: Linda Vītuma, 3 bērnu mamma, dūla, Kastanis.org