
Balto "Vans" kedu fenomens, rozā pandēmija, gliteri uzacu vietā - kā seriāli un kino diktē modi

Vai mode ietekmē kino, bet varbūt ir otrādi – kino diktē modi? Šis jautājums ir pielīdzināms vecajai mīklai par vistu un olu, tomēr jebkurā gadījumā jāatzīst, ka filmu nozares un modes industrijas attiecības kopš laika gala ir bijušas ārkārtīgi auglīgas – gan radošajā, gan pragmatiskajā jeb finanšu ziņā.
Līdzināties elkam
“Patlaban “Netflix” seriāli modi ietekmē vairāk nekā jebkura modes skate,” 2021. gadā rakstīja autoritatīvais modes medijs “WWD”, kura uzmanības centrā bija nonākusi vēsturiskās modes tendence. Pateicoties seriālam “Bridžertona”, kas pārņēma publikas prātus pandēmijas laikā, visu vecumu dāmas pēkšņi gribēja valkāt korsetes, kleitas ar paaugstinātu jostasvietu, cepures, cimdus un citus atribūtus, kas daudzmaz atbilda Anglijas modei tā sauktajā prinča reģenta laikā (vēstures grāmatās tas ir periods no 1811. līdz 1820. gadam). Tiesa, filmas māksliniece Elena Mirožnika daudz tika kritizēta par varoņu apģērba neatbilstību reālajiem vēsturiskajiem paraugiem, bet parastos skatītājus sīkumi neinteresēja. Galvenais, ka uz ekrāna bija spilgti un iedvesmojoši tēli, kam gribējās līdzināties. Un modes rūpniecība, sajutusi patērētāju interesi, reaģēja ātri.
Pelnīt ar tērpiem, ko publika redzējusi populārās kinolentēs, ir tradīcija, kas sakņojas Holivudas zelta laikmetā. Skatītājiem allaž bijuši elki, kam viņi grib līdzināties. Pagājušā gadsimta 30. gados, kad spilgtu zvaigžņu vēl bija maz, katra to parādīšanās uz ekrāna kļuva par notikumu. Protams, mājas apstākļos nevarēja uzšūt greznu kinodīvas vakarkleitu, jo kinostudiju labā strādāja dižākie no augstās modes meistariem, taču vienkāršākus fasonus čakli atdarināja gan drēbnieki, gan lielo universālveikalu šūšanas nodaļas (autortiesību ievērošana nebija to dienas kārtībā).
Reizēm arī pašas Holivudas studijas atvēra nelielus veikaliņus, kur pārdeva savu populārāko filmu tērpu kopijas – no lētākiem materiāliem un par demokrātiskām cenām. Bet Džoanas Krofordas “Letijas Lintones” kleitu tiražēja vairāk nekā 50 000 eksemplāru “Macy’s” veikalu ķēdes vajadzībām vien un kopēja ikviena amerikāņu šuvēja, kurai vien nebija slinkums. Tieši šim modelim 30. gadi lielā mērā varēja pateikties par V silueta popularitāti.
Merilinas Monro rožainā kleita no lentes “Džentlmeņi izvēlas blondīnes”, Marlona Brando ādas jaka no baikeru kulta kino “Mežonīgais”, Odrijas Hepbērnas mazā melnā kleitiņa no “Brokastīm “Tifānijā””, Džona Travoltas baltais uzvalks no “Sestdienas vakara drudža”, Kianu Rīvsa ādas mētelis no “Matriksa”… Šie un vēl daudzi citi zvaigžņu kostīmi iegājuši ne tikai kino, bet arī modes vēsturē.
Stilu diktē seriāli
Principā pēdējos 100 gados maz kas mainījies – publika joprojām ir gatava pirkt preces, ko redz uz ekrāna, ja tās valkā izcili aktieri un pārliecinoši varoņi. Tikai fokuss nobīdījies no lielo ekrānu šedevriem uz TV seriālu pusi.
Viss sākās ar “Dinastiju” (1981–1989) – pirmo ziepju operu, kas pacēlās līdz augstās modes līmenim. Tas notika, pateicoties kostīmu mākslinieka Nolana Millera meistarībai un smalkajai gaumei. Leģenda vēsta, ka seriāla sieviešu tērpu stilu viņš pielāgoja seriāla zvaigznes Lindas Evansas dabas dotajiem platajiem pleciem; citām varonēm tika izmantots tas pats siluets, taču jau ar polsteru palīdzību. Kopumā Nolans Millers seriālam radīja vairāk nekā 3000 sieviešu kostīmu. “Dinastijas” tērpi kļuva tik populāri, ka seriālam bija savas apģērba līnijas ‒ gan sieviešu, gan vīriešu. Patlaban, kad astoņdesmitie kārtējo reizi atgriežas uz modes skatuves, daudzi dizaineri iedvesmu smeļas tieši “Dinastijas” apcirkņos.
Uz 21. gadsimta sliekšņa stilu diktēja seriāls “Sekss un lielpilsēta” (1998–2004). Strauji kāpa zīmola “Manolo Blahnik” apavu un “Fendi” bagetes tipa somiņas noiets, bet modes pasaule ar sajūsmu pievērsās Kerijas Bredšovas “Mix & Match” stilam ‒ Sārai Džesikai Pārkerei ļoti labi padevās “iznest” savas varones visnotaļ nesaderīgos apģērba gabalus (kažoku ar pidžamu, vīriešu mēteli ar tilla baleta svārciņiem), tāpat kā vienā komplektā apvienot luksusa zīmolu apģērbu, masu modes preces un vintāžas pērles.
Interesanti, ka “Seksa un lielpilsētas” pirmajās sezonās kostīmu māksliniecei Patrīcijai Fīldai vajadzēja burtiski diedelēt un pierunāt modes namus, lai tiktu pie tērpiem un apaviem filmēšanas vajadzībām. Daži atteicās. Toties pēc 20 gadiem, kad tika paziņots par seriāla reanimēšanu ar turpinājumu “Un tā tas laiks paiet…”, modes nami paši stājās rindā, lai apģērbtu atlikušo varoņu trijotni... Diemžēl tas jaunajai versijai nepalīdzēja iegūt to kulta statusu, ar ko savulaik lepojās “Sekss un lielpilsēta”.
Daudzi seriāli ir dzemdinājuši to saturam atbilstīgas modes tendences: “Intrigantes” (“Gossip Girl”, 2007‒2012) laikā uzplaiksnīja interese par preppy stilu – prestižo Ņujorkas un citu koledžu uniformām. Savukārt seriālam “Wednesday” (2022) pa pēdām sekoja “Wednesday core” trends – savdabīgs gotu stila un skolnieces formas krustojums.
Nav noslēpums, ka seriālu “Nogalināt Īvu” (“Killing Eve”, 2018–2022) daudzi (un jo īpaši – daudzas) sāka skatīties, pateicoties ļaunās varones – algotās slepkavas Villanelas – tērpiem… Britu dizaineres Mollijas Godardas uzburtā rozā tilla kleita salikumā ar raupjajiem “Balenciaga” ādas zābakiem kļuvusi par tikpat ietekmīgu modernās modes ikonu, kāds 90. gados bija Džūlijas Robertsas “Jaukās sievietes” koptēls – minisvārki un augstpapēžu botforti pāri ceļgalam.
Tirgus plaukst!
Mūsdienās seriālu popularitāti var izskaitļot ne tikai pēc skatījumu skaita, bet arī pētot, cik reižu kāds varoņu garderobes elements meklēts internetā. Kad 2021. gada septembrī “Netflix” platformā startēja Dienvidkorejas seriāls “Squid Game”, nekavējoties tika fiksēts fenomenāls – par 7800%! – baltu “Vans” kedu noieta kāpums. Bet tīmekļa veikals “Amazon” teicami nopelnīja, tirgojot zaļus un sarkanus sporta tērpus; slepkavnieciskā seriāla varoņu tēls kļuva par pasaulē populārāko Helovīna kostīmu jau tajā pašā rudenī.
Jau pēc “Bridžertonas” pirmā mēneša par 128 procentiem esot audzis tīmekļa meklējumu skaits ar atslēgas vārdu “corset”. Savukārt spāņu seriāls “Papīra nams” (“La Casa de Papel”, angl. “Money Heist”, 2017–2021) par zvaigznēm padarīja sarkanos kombinezonus, ko galvenie varoņi izmanto savās pārdrošajās laupīšanās. Tie pat kļuva par protesta kustību simbolu globālā mērogā. “Papīra nama” komanda neapmulsa un sadarbībā ar spāņu zīmolu “Pull & Bear” laida klajā kapsulas kolekciju: gan tos pašus sarkanos kombinezonus, gan ikdienišķāku apģērbu ar Salvadora Dali maskas apdruku (tas ir otrs seriāla vizuālais simbols).
Britu seriāls “Peaky Blinders”, ko Latvijā pazīstam ar nosaukumu “Birmingemas banda” (2013–2022), atdzīvināja interesi par pagājušā gadsimta 20. gadu vīriešu modi, jo sevišķi galvassegām. Lielbritānijas universālveikals “John Lewis” lēsa, ka pieprasījums pēc attiecīgā stila naģenēm auga par 25%, bet zīmols “Kent & Curwen”, kura līdzīpašnieks ir Deivids Bekhems, laida klajā īpašu seriāla iedvesmotu apģērba kolekciju. Un, kā liecina smalko aprindu hronikas, sava brenda žokejcepures mēdz valkāt gan Deivids pats, gan viņa dēli.
Seriāls “Kronis” (2016–2023) gluži pašsaprotami gandrīz par 100% palielinājis tādu preču noietu, kurās visplašākajā nozīmē tiek pieminēta britu karaliskā ģimene: grāmatas, žurnālus, suvenīrus un citas lietas, apģērbu ieskaitot. Un vienlaikus pavisam negaidīti krasi uzlabojis arī “Launer” somu tirdzniecības rādītājus – šis galēji konservatīvais Lielbritānijas zīmols vairāk nekā 70 gadu apgādā ar aksesuāriem karalisko galmu.
“HBO” jauniešu seriālam “Eiforija” (2019), kura galveno varoni tēlo jaunā A klases ekrānu zvaigzne un dziedātāja Zendaja, izdevies iedibināt savu grima virzienu, kam likumsakarīgi sekoja atbilstošas kosmētikas tiražēšana. Grima māksliniece Doniella Deivija radīja fantastiskus tēlus, uz kuru āķa publika momentā uzķērās: gliteri uzacu vietā, mirdzoši plakstiņi, spīguļu asaras un līdzīgi vizuālie efekti tagad biezā slānī manāmi festivāla “Coachella” viesiem, Ņujorkas modes nedēļas skatēs un, protams, “Instagram” lietotāju bilžu galerijās. 2025. gada sākumā publikāciju, kam pievienota mirkļbirka #euphoriamakeup, kopskaits bija sasniedzis 607 tūkstošu atzīmi, bet Doniellai ir savs grima zīmols halfmagicbauty.com.
“Bārbijas” fenomens
Un tomēr galveno 21. gadsimta 20. gadu modes likumdevēja vietu ieņem nevis seriāls, bet pilnmetrāžas kinolente “Bārbija” (2023). Modes tendence “Barbie core” krietni apteidza pirmizrādi. Jau pusgadu iepriekš bija sākusies īsta rozā pandēmija. Spilgti rozā modes nama “Valentino” kolekcija ar patentēto nokrāsu “Valentino Pink PP”, rozā “Choo Cafe” interjers Londonas universālveikalā “Harrods” un “Jacquemus” rozā pop-up veikals Parīzē… Apģērbs rozā un lavandas toņos uz modes mēles, slavenību – pat augstdzimušu vīriešu! – garderobē…
Visu rakstu lasi žurnāla “Pastaiga” marta numurā. Vēl žurnālā mākslinieces Elīnas Maliginas stila vizītkarte un pavasara/ vasaras modes tendences.
