foto: Shutterstock
“Dzīve ir daudz labāka, ja tu valkā iespaidīgas drēbes" - Rīgā būs skatāmi modes ikonas Vivjenas Vestvudas tērpi
Kristina Hendriksa (no kreisās) un Vivjena Vestvuda (1941-2022) 2016. gadā.
Mode
2024. gada 7. maijs, 18:09

“Dzīve ir daudz labāka, ja tu valkā iespaidīgas drēbes" - Rīgā būs skatāmi modes ikonas Vivjenas Vestvudas tērpi

Dzīvesstila nodaļa

Jauns.lv

No 18. maija Modes muzejā būs apskatāma īpaši gaidīta izstāde “Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija” *, kas tapusi sadarbībā ar privātu kolekcionāru no Lielbritānijas. Pirmo reizi Rīgā būs iespēja redzēt izcilās britu dizaineres radītos tērpus un aksesuārus.

Dāma Vivjena Vestvuda (1941–2022) allaž bijusi dumpiniece – un vienlaikus viņa kļuvusi par britu modes klasiķi: panku estētikas izveidotāja, britu stila, īpaši tartana un tvīda, apdziedātāja, korsešu aktualizētāja modē, politiskā un klimata aizsardzības aktīviste… Visas šīs spilgtās viņas dizaina šķautnes būs iespēja novērtēt Modes muzeja izstādē “Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija”, kas tapusi sadarbībā ar britu kolekcionāru Lī Praisu (Lee Price). Viens no izstādes vadmotīviem – pašas Vestvudas vārdi: “Dzīve ir daudz labāka, ja tu valkā iespaidīgas drēbes.”

Krāšņā britu modes leģenda Vivjena Vestvuda (1941-2022)

gallery icon
75

Modes muzeja vadītāja Natālija Muzičkina atzīst: “Vivjena Vestvuda paveica to, ko nereti paveic īsti reformatori – viņa pamatīgi izpurināja noputējušo modes lādi, apskatīdama lietas caur ironijas vai nolieguma prizmu. Bet pēc tam, it kā jokodama, izveidoja pati savu stilu, kas teju uzreiz kļuva par klasiku.”

Vestvudas modes skatēs pirmajās rindās sēdēja izcilākie modes dizaineri, no Vestvudas ietekmējusies nākamā dizaineru paaudze – Džons Galjāno, Aleksandrs Makvīns, Džunja Vatanabe, viņu apbrīnoja Žans Pols Gotjē, Kristiāns Lakruā, Azedīns Alaija, Karls Lāgerfelds, Reja Kavakubo… Pat Džanni Versače 90. gadu sākumā nespēja turēties pretī panku dumpīgajam valdzinājumam un iekļāva šī stila elementus savās kolekcijās. Kā Otrā pasaules kara laikā dzimusī strādnieku šķiras meitene no Anglijas laukiem kļuva par britu modes dizaina ikonu?

Vivjenas Vestvudas izstāde Rīgā

No 18. maija Modes muzejā būs apskatāma īpaši gaidīta izstāde “Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija”, kas tapusi sadarbībā ...

gallery icon
42

“Vestvudas dzīvesstāsts ir apbrīnojams – viņa nokļuva modes dizaina Olimpā, kur itin neviens viņu negaidīja… Taču viņai piemita izdzīvotājas spīts – un ārkārtīgi svaigs skatījums uz pasauli un modi, kas kļuva par viņas panākumu atslēgu. Viņa uz visu raudzījās pētoši un jautājoši, kā bērns – tas ļāva viņai ģenerēt tādas idejas, kādas, visticamāk, nekad neienāktu prātā klasiski skolotajiem dizaineriem. Spilgts piemērs – Vestvuda reiz aizdomājās par to, kāpēc T-krekliem kakla izgriezums izvietots simetriski, un nolēma to pabīdīt mazliet pa kreisi, “tuvāk sirdij”, kā viņa pati paskaidroja,” stāsta Modes muzeja speciāliste Agrita Grīnvalde.

Vivjena Vestvuda nav apguvusi klasisko dizainu – modei viņa pievērsās gandrīz vai nejauši. Kopā ar partneri Malkolmu Maklārenu, kurš vēlāk kļuva par visu laiku slavenākās panku grupas “Sex Pistols” menedžeri, abi saimniekoja 50. gadu stilistikā ieturētā apģērbu un aksesuāru veikaliņā Londonā, Kingsroudā 430. Kad sāka parādīties grūtības nepieciešamajā daudzumā iepirkt šāda stila apģērbus, Vestvuda pamazām sāka tos izdomāt un ar šuvēju palīdzību īstenot pati.

Veikals, kas šī radošā tandēma pārziņā tika atvērts 1971. gadā, ik pēc pāris gadiem mainīja nosaukumu un arī stilistisko ievirzi, līdz 70. gadu vidū un otrajā pusē, ar nosaukumu “SEX” un vēlāk “Seditionaries”, kļuva par panku stila epicentru Londonā. Leģendārais veikals, nu jau ar nosaukumu “World’s End”, joprojām ir atvērts un ir iecienīts galamērķis Vestvudas faniem no visas pasaules. Vivjena Vestvuda kopā ar Malkolmu Maklārenu izveidoja panku stila ikoniskākos apģērbus: T-kreklus ar provokatīvām apdrukām, bondāžas uzvalkus, kā arī “izpletņu kreklus”. Izstādē būs pārstāvēti arī Vestvudas dizainētie panku stila apģērbi. Pēc panku stila Vestvudas un Maklārena uzmanības lokā nonāca romantiskais pirāta tēls, kas lieliski sasaucās ar tolaik modīgo “Jauno romantiķu” (New Romantic) ievirzi mūzikā un klubu kultūrā. Savu pirmo oficiālo modes skati “Pirate” Vivjena Vestvuda – tolaik vēl kopā ar dzīves un biznesa partneri Malkolmu Maklārenu – parādīja 1981. gadā. Tolaik viņa ar apģērbu dizainu nodarbojās jau apmēram 10 gadus.

Pirmajām kolekcijām sekoja aizvien jaunas, un pēc šķiršanās no Malkolma Maklārena Vestvuda sāka pievērsties sev būtisku tēmu, tostarp britu stila, izpētei. No 80. gadu vidus Vivjenas Vestvudas uzmanības lokā nonāca tādi tipiski britu audumi kā tvīds, spilgtie skotu tartani, kā arī klasiskās sarkanās medību žaketes. Dizaineri aizvien vairāk valdzināja tradīcija un iespēja uz to paraudzīties ar svaigu un bieži vien arī ironisku skatu. “Pētot pagātni, jūs patiesībā ienākat nākotnē,” viņa ir teikusi. Viena no vizuāli iespaidīgākajām šai ziņā ir Vestvudas kolekcija “Anglomania”, kuras ietvaros radītie tērpi arī būs pārstāvēti izstādē. Ar angļu tradīcijām un establišmentu, ko simbolizēja tartans, tvīds un nevainojams piegriezums, Vestvudu saistīja visai pretrunīgas attiecības – labi zināms viņas huligāniskais gājiens pie karalienes, lai saņemtu Britu Impērijas Izcilības ordeni (OBE). Vestvuda bija ģērbusies atturīogā, konservatīvā kostīmā ar gariem svārkiem, taču, straujāk pagriežoties, kuplie svārki atklāja skatieniem faktu, ka dizainere atnākusi bez apakšveļas. Fotogrāfi, protams, steidza šo mirkli iemūžināt.

Tieši tādas pašas pretrunīgas jūtas dizaineri saistīja ar franču klasisko augsto modi. Vivjena Vestvuda, no vienas puses, apbrīnoja augstās modes tērpu nevainojamo kvalitāti un sarežģīto piegriezumu, bet, no otras – izsmēja to formālo, stīvo un klīrīgo iedabu. No 90. gadu sākuma viņas kolekcijās regulāri parādījās iespaidīgas vakarkleitas, kurās Vestvuda atskatījās gan uz 18. gadsimta panjē siluetu, gan 19. gadsimta krinolīna siluetu, gan uz franču augstās modes dizaineru veikumu 20. gadsimta vidū. “Mode, kādu to zinām, ir ideju apmaiņa starp Franciju un Angliju,” atzina Vestvuda. Būtiska ir franču tēma dizaineres darbos – tās ir bagātīgas atsauces uz Francijas 18. gadsimta rokoko stilu, kas redzamas gan 18. gadsimta stila korsetēs, ko pati Vestvuda asprātīgi dēvēja par “Stature of Liberty” jeb “Brīvības stāju”, gan Bušē un citu mākslinieku gleznu motīvos, kas plaši izmantoti apdrukās. Arī viena no visatpazīstamākajām Vestvudas apdrukām – zeltītais tā saucamais “Bula motīvs”, kurš aizgūts no izcili skaista 18. gadsimta sākuma spoguļa, kas savulaik piederēja grāfienei Dibarī, Luija XV skandalozajai mīļākajai, – ir spilgta Francijas zīme. Vestvudas 90. gadu sākuma tērpos tas izmantots bagātīgi.

Sākusi kā autsaidere un dumpiniece, laika gaitā Vestvuda iekaroja ne vien savu kolēģu, modes dizaineru, milzīgu cieņu un apbrīnu, bet arī kuplu fanu pulku zvaigžņu vidū. Piemēram, slavenā seriāla “Sekss un lielpilsēta” kinofilmas versijā galvenā varone Kerija Bredšova izvēlas iespaidīgu “Westwood” kāzu kleitu. Sāra Džesika Pārkere, Keita Mosa, Pamela Andersone, Gvena Stefani, Helēna Bonema Kārtere un citas izcilas kino, mūzikas un modes personības bieži izvēlas Vestvudas tērpus. Izstādē būs apskatāms tāds pats “Westwood” tērpa modelis, kādu Sāra Džesika Pārkere demonstrēja filmas “Sekss un lielpilsēta 2” preses tūrē. Būtiska tēma, kam Vestvuda aizvien vairāk pievērsās mūža otrajā pusē – politiskais aktīvisms, kā arī aicinājumi aizdomāties par klimata pārmaiņām un pārāk lielo patēriņu, kas noplicina mūsu planētas resursus un piesārņo to. Jau kopš panku stila laikiem Vestvuda nereti mēdza izmantot savus tērpus kā vēstījuma nodošanas līdzekli. “Mode ir spēcīgākā komunikācijas forma, kāda eksistē,” viņa ir teikusi. Ja mode ir tik pārliecinoša kā Vivjenas Vestvudas radītā, neatliek nekas cits, kā šai vēstījumā ieklausīties.

Tērpi un aksesuāri, kas būs apskatāmi izstādē, ir daļa no brita Lī Praisa (Lee Price) privātās kolekcijas. Kaismīgs Vestvudas fans kopš 13 gadu vecuma, Lī pusaudža gados tērēja savu kabatasnaudu, lai aizbrauktu uz Londonu un nopirktu kaut ko no Vestvudas drēbēm – savu pirmo “Westwood” T-kreklu viņš joprojām atceras… Pēc tam viņam ar neatlaidību un pacietību izdevās dabūt darbu leģendārajā Vestvudas veikalā “World’s End”, savukārt 1998. gadā Lī Praiss jau kļuva par “Westwood” veikala vadītāju Līdsā, Anglijas ziemeļos. Patlaban Lī dzīvo Lionā, Francijā un turpina papildināt un pilnveidot savu kolekciju, kas nu jau piedalījusies vairākās izstādēs Skandināvijā, Francijā un Lielbritānijā.

“Manā skatījumā Vestvuda iemieso britiskumu un britu mantojumu,” stāsta Lī Praiss. “Es uztveru viņas radīto apģērbu kā nākotnes dārgumus – un es esmu kā savdabīgs šo apģērbu aizbildnis, kas rūpējas par tiem. Brīnišķīgākais visā ir tas, ka Vestvudas kolekcija nekad nebūs pabeigta – vienmēr ir vēl kaut kas, ko darīt, ko atrast – tie ir nebeidzami svētā Grāla meklējumi.”  

Apmeklētājiem izstāde “Vivienne Westwood: Personiska tērpu un aksesuāru kolekcija” būs atvērta no 18. maija.

* Zīmols "Vivienne Westwood" nav bijis iesaistīts šīs izstādes kūrēšanā vai organizēšanā.