foto: instagram.com/k1nglef
No auto dzinēja līdz tālruņa zvanam: muzejā Minhenē iemūžināta dizaina skaņa
Dzīvesstils
2019. gada 3. janvāris, 05:55

No auto dzinēja līdz tālruņa zvanam: muzejā Minhenē iemūžināta dizaina skaņa

Una Meistere

Pastaiga

Dizaina muzejs, kas atrodas Modernās pinakotēkas paspārnē Minhenē, ir viens no vadošajiem 20. gadsimta lietišķās mākslas muzejiem pasaulē un pats lielākais industriālā dizaina jomā.

foto: Publicitātes foto

Tā modernā dizaina kolekcija veidota kopš 1925. gada un šobrīd aptver vairāk nekā 70 000 industriālā dizaina, grafiskā dizaina un lietišķās mākslas objektu.

Nule tā ieguvusi laikmetīgi inovatīvu raksturu – virkni kolekcijā esošo objektu papildinot arī ar tiem raksturīgo skaņu.

Piemēram, telefona zvanu, automašīnas dzinēja rūkoņu, datora klaviatūras klikšķu mūziku, kas ikdienā ir jau tik pierasta, ka kļuvusi gandrīz nemanāma. Tādējādi ieviešot dzīvību un dažbrīd pat neprognozējamu dinamiku citādi klasiskajā muzeja ekspozīcijā.

Pinakothek der Moderne
Barer Strasse 40
80333 Minhene

No 1. decembra līdz 2019. gada 31. decembrim

Vēl Minhenē apskatāms

*Paaudzes: mākslinieču sieviešu dialogs. 2. daļa, Sammlung Goetz, līdz 27. janvārim;

*Florence un tās gleznotāji: No Džoto līdz Leonardo da Vinči, Alte Pinakothek; Jonatans Mēze: Mēzes Odiseja, Pinakothek der Moderne, līdz 3. Martam.

foto: © Alex Katz, VG Bild-Kunst, Bonn 2018
Alex Katz, The Black Dress, 1960 Bayerische Staatsgemäldesammlungen, Museum Brandhorst, Munich

Aleksa Kaca portreti Minhenē

Džaspera Džonsa, Roberta Raušenberga un Endija Vorhola laikabiedra, amerikāņu mākslinieka Aleksa Kaca (1927) daiļrades atpazīstamības zīme vienmēr bijis portrets. Viņa pirmā personālizstāde notika 1954. gadā Roko Gallery Ņujorkā, taču starptautiski pazīstams Kacs kļuva tikai 70. gados. Kopš 80. gadiem mākslinieka vārds tiek minēts tā dēvētā cool painting kontekstā, kur viņa māksla tiek uzskatīta par spēcīgāko paraugu un jauno autoru iedvesmotāju.

Kacs vienmēr uzskatījis, ka viņa portreti iemieso patiesību. Tie nav savu varoņu kopijas, bet viņu tēla abstrakcijas – uzacīm bieži pārtopot tievās, brūnās līnijās vai degunam gaišrozā ēnā. Viņš it kā vienkāršo, attīra visu lieko, tādējādi pietuvojoties savu varoņu personības esencei. Kacs, līdzīgi kā Vorhols savulaik, nekad nav vairījies atzīt, ka līdztekus mākslai viņu saista arī modes pasaule, jo “tā ir gaistoša”. Viņš gan pats atļāvies pozēt kā modelis J.Crew kolekcijas katalogam, gan pierunājis pozēt saviem darbiem supermodeles Kristiju Tērlingtoni un Keitu Mosu.

Aleksa Kaca retrospekcijas ietvaros Brandhorstu muzejā Minhenē skatāmi vairāk nekā 80 mākslinieka darbi – no 1950. gadiem līdz šodienai. To vidū arī viņa 60. gados tapušie Ņujorkas augstāko aprindu glamūra portreti, kuri pārsvarā ataino melnās drānās tērptus cilvēkus, kuru sejās ir teju neiespējami atrast jebkādas emocijas.

Kunstareal
Theresienstrasse 35 a
80333 Minhene
No 6. decembra līdz 22. aprīlim
museum-brandhorst.de