Bio, eko, vegāns - nereti informācija uz produkta iepakojuma ir klaji meli
Arvien vairāk cilvēku ikdienā labprātāk izvēlas produktus, kas ir dabai draudzīgi un ekoloģiski, taču atsevišķi uzņēmumi klaji maldina pircējus, uz iepakojuma izvietojot “skaļus” saukļus, kas būtībā neatbilst patiesībai.
Kā vēsta TV3 raidījums “Bez Tabu”, ja pārtikas produktiem noteikts stingrs regulējums un jebkurš nedrīkst piesaukt bio un eko, sadzīves ķīmijai, matu kopšanas līdzekļiem un citām ikdienas precēm tā gluži nav.
Kā ir patiesībā? Kādos gadījumos eko marķējumi atbilst “zaļumam”, bet kādos tā jau ir zaļmaldināšana?
“Zaļmaldināšana ir tad, kad runāt ir vieglāk nekā izdarīt. Kad uzņēmumam vieglāk pārdot produktus, kur virsū ir zaļa lapiņa, nevis patiešām ieviest pārmaiņas, lai prece, produkts būtu videi saudzīgāks. Pircēji ļoti bieži neieskatās tālāk, par ko liecina, piemēram, zaļā lapiņa uz iepakojuma. Tas varētu liecināt, ka iepakojums ir pārstrādāts, pārstrādājams vai nesatur noteiktas sastāvdaļas, taču pircēji neskatās uz preces atstāto ietekmi kopumā,” raidījumam stāsta biedrības ”Ekodizaina kompetences centrs” pārstāve Ilze Neimane.
Pircējiem jāpievērš uzmanība starptautiskiem marķējumiem. Pirmais no tiem – zilais eņģelis Vācijā radīts jau pirms 44 gadiem. Skandināvijas valstīs izmanto ziemeļu gulbja marķējumu. Eiropas Savienībā radīts arī vienots risinājums.
Eiropas Komisijas veiktajā pētījumā apstiprinājies, ka vairāk nekā 60% patērētāju ir gatavi maksāt vairāk par videi draudzīgāku produktu.