Attaisnotie izdevumi - kā atgūt pārmaksāto nodokli
foto: SWNS/Scanpix
Noderīgi ikdienā

Attaisnotie izdevumi - kā atgūt pārmaksāto nodokli

Jauns.lv

Ik gadu, sākot no 1. marta, ir iespējams atgūt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), iesniedzot gada ienākuma deklarāciju Valsts ieņēmumu dienestā (VID). Visērtāk to izdarīt elektroniski VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmā (EDS), jo lielākā daļa informācijas par attaisnotajiem izdevumiem nonāk deklarācijā automātiski. Arī maksājumu dokumentus, kuri apliecina attaisnotos izdevumus, tur var pievienot elektroniski.

Kas ir attaisnotie izdevumi?

Attaisnotie izdevumi ir izdevumi par savu vai ģimenes locekļu izglītību, saņemtajiem medicīnas pakalpojumiem u.c. Piemēram, vecāki var iekļaut attaisnotajos izdevumos maksu par interešu izglītību bērniem. Tiesa, tikai tādos gadījumos, ja interešu izglītības programma, ko bērns apmeklē, ir saņēmusi pašvaldības licenci vai reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā. Par pašvaldības licences esamību var pārliecināties attiecīgajā pašvaldībā, bet reģistrētās izglītības iestādes atrodamas Valsts izglītības informācijas sistēmā.

Bieži izmantotais attaisnoto izdevumu veids ir maksa par ārstnieciskajiem pakalpojumiem, ieskaitot zobārstu. Lai deklarācijā iekļautu summu, kas iztērēta par konkrētu ārstniecības pakalpojumu, čekā noteikti jābūt informācijai gan par pakalpojuma saņēmēju, gan sniedzēju. Tajā jābūt norādītam pakalpojuma saņēmēja vārdam, uzvārdam un personas kodam. Ja kases čekā nav norādīts fiziskās personas vai viņa ģimenes locekļa vārds, uzvārds un personas kods, papildus jānoformē kvīts, kurā šī informācija tiek iekļauta.

Attaisnotajos izdevumos var iekļaut arī summas, kas iztērētas par veselības un dzīvības (ar līdzekļu uzkrāšanu) apdrošināšanu, kas ziedotas vai dāvinātas sabiedriskā labuma organizācijām, kā arī privātajos pensiju fondos veiktās iemaksas (iemaksas 3.pensiju līmenī).

Attaisnotie izdevumi ir netiešs veids, kā valsts atbalsta iedzīvotājus, kuri maksā IIN. Ja persona konkrētā gada laikā IIN nav maksājusi, tad šī nodokļa atmaksu par attiecīgo gadu saņemt nevar. Taču šos izdevumus savā deklarācijā var iekļaut ģimenes locekļi, kas IIN ir maksājuši, piemēram - laulātais, bērni, vecāki, vecvecāki.

Kā pievienot maksājumus apliecinošos dokumentus elektroniskajai deklarācijai?

Lai atgūtu pārmaksātu IIN par attaisnotajiem izdevumiem, deklarācijai jāpievieno maksājumu apliecinoši dokumenti - čeki, kvītis u.c. Ikviens to var izdarīt pats, piemēram, dokumentus var nofotografēt vai ieskenēt un saglabāt datorā. Katrs dokuments jāapstrādā atsevišķi. Aizpildot deklarāciju VID EDS fotogrāfijas vai ieskenētos dokumentus varēs pievienot kā pielikumus.

Jau vairākus gadus pieejama arī mobilā lietotne "Attaisnotie izdevumi", ko bez maksas ikviens var lejupielādēt savā mobilajā tālrunī. Ar šīs lietotnes palīdzību jebkuru maksājuma dokumentu var nofotografēt un nosūtīt uz EDS nekavējoties, negaidot deklarācijas aizpildīšanas un iesniegšanas dienu. Gada laikā saglabātie dokumenti automātiski tiks pievienoti deklarācijai.

Ja tomēr pašam tas šķiet par sarežģītu vai ir bažas par pareizu deklarācijas aizpildīšanu, allaž var lūgt padomu speciālistiem Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (Pakalpojumu centru) speciālistiem. Pašlaik Latvijā pieejami Pakalpojumu centri 90 pašvaldībās. Visu Pakalpojumu centru adreses var atrast portālā Latvija.lv sadaļā "Vienotie pakalpojumu centri".