Anora - modernajā pasaulē dzimis romantisks stāsts
Amerikāņu sapnis ir aizbēgt uz Vecās pasaules “brīvo kontinentu”, smagi strādāt un nopelnīt vismaz pienācīgu dzīvi. Postpadomju meitenes sapnis ir apprecēties ar bagātu vīrieti un dzīvot Eiropā, lecot pāri grūtajiem studiju, darba un karjeras posmiem. Šona Beikera filmas, kura pagājušajā Kannu kinofestivālā saņēma Zelta palmas zaru, galvenā varone ir no Uzbekistānas uz Ameriku pārcēlusies imigrantu mazmeita, kura godīgi seko savam amerikāņu sapnim. 1. novembrī uz Latvijas kinoekrāniem iznākošajā filmā “Anora”, Beikers balstās uz šo pieņēmumu, kā rezultātā sanākušais stāsts ir gan smieklīgs, gan skumjš vienlaicīgi un vēsta skatītājiem par šķiru un kultūras šķelšanos mūsdienu pasaulē. Bet, ja arī šim darbam noņem festivāla kontekstu, nevar neatzīt, ka kino ir izdevies ļoti braši un var kalpot par piemēru, kā izstāstīt vienkāršu stāstu tā, lai tas aizķertu visus.
Tātad, viņu sauc Anora un kā tas ir pieņemts pasakās, viņa satiek savu princi ballē - trokšņainā Ņujorkas striptīza klubā, kur klienti tiek apkalpoti ne tikai vispārējā zālē ar diskotēku, bet arī privātās telpās. Un viņiem nekas nav liegts. Princis izrādās arī kā no pasakas - oligarha dēls un jaunietis, kurš dzīvo šodienai un kurš ir pieradis pie visa gatava. Tā satiekas divas pasaules. Anoru atveido 25 gadus jaunā amerikāniete Maikijs Medisona, bet Vaņu – 22 gadus vecā krievu uzlēcošā kino zvaigzne Marks Eidelšteins - arī filmā viņu varoņi ir gandrīz viena vecuma. Šķiet, ka tautībai šeit nav būtiskas nozīmes, taču režisoram un scenāristam Šonam Beikeram ir svarīga pati potenciālu un mentalitātes atšķirība.
Vaņa un Anora nepamana atšķirības savos statusos. Viņi vienkārši pavada savu dzīves laiku: nodarbojas ar seksu, dodas uz ballītēm, staigā Lasvegasā, pastaigājas pa Braitonas pludmali, un dažreiz meitene vienkārši apkampjas ar puisi, kamēr viņš spēlē videospēles. Lasvegasā viņi nolemj pēkšņi apprecēties, lai Vaņa varētu iegūt “Green Card” un palikt ASV - pretējā gadījumā viņam pakaļ drīz ieradīsies oligarha tētis un aizvedīs viņu līdzi strādāt savā kompānijā. Vecāki ir sašutuši par dēla izdarībām un nosūta divus armēņus Torosu un Garniku un arī Igoru, lai mantinieku vestu pie prāta un anulētu laulību - Krievijas presē izceļas skandāls, žurnāli un avīzes rakstīja, ka “oligarha Zaharova dēls apprecējās ar prostitūtu”. Pretstatā allaž enerģiskajam Ivanam izceļas klusais Igors – viņam ir pārliecinātas manieres un, kā saka Anora, Igora “agresīvās acis” atstāj neizdzēšamu iespaidu uz ārzemju sievietēm.
Filma Anora
Tas ir Šona Beikera svarīgākais vēstījums – cilvēki ir pārstājuši viens otru dzirdēt. Mūsdienu pasaulē nav mīlestības, sirsnības, rūpju un parastas cilvēcības, lai varētu noticēt divu jauniešu jūtām. Varbūt Vaņa patiešām iemīlējies šajā jaunajā sievietē un arī viņa pilnīgi, bez jebkādiem nosacījumiem ir atdevusi viņam savu sirdi. Varbūt viņai tiešām nav vajadzīga nauda, bet viņa patiešām iemīlēja šo vieglprātīgo, smieklīgo un laipno puisi. To saprot tikai Anora, bet ne apkārtējie cilvēki.
Šons Beikers veidoja patiesi sociālu drāmu, skaidri attēlojot dažādus sabiedrības slāņus. Bagātie turpinās izmantot nabagos savām vajadzībām, seksa pakalpojumu sniedzējus turpinās pazemot pat viņu pašu kolēģi, nauda valda pasaulē, imigranti joprojām veiks apšaubāmus darbus. “Anora” ir filma par visu svarīgo šajā pasaulē, lēkājot no viena žanra uz otru, veidojot uz ekrāna īstu cirku. Kopā ar Anoru var smieties, būt aizkustinātam, nokaitinātam, dusmoties un raudāt. Izdzīvojiet savas emocijas un jūtas visas filmas garumā. Viņas stāsts ir tik ļoti aizķer dvēseles stīgas, ka nav iespējams pārtraukt domāt par filmu vairākas stundas pēc tās beigām. Patiesi sarežģīts sociāls stāsts ar sirdi plosošām beigām.
Šī ir filma, kuru sapratīs visi un visur. Šis ir kino savā labākajā izpausmē, kad caur tipiskām kinematogrāfiskām un sociālām maskām parādās cilvēku sejas un attiecības, bet aiz šķietamas izklaides slēpjas dzīvas, ne vienmēr vienkāršas emocijas. Tāpēc jau mēs ejam uz kino, lai to visu izjustu.
Par filmu: "Anora" - šī gada Kannu kinofestivāla galvenās balvas Palme D’Or ieguvēja, režisora Šona Beikera kinolente. Anora ir erotiskā dejotāja no Bruklinas un viņai negaidīti tiek dota iespēja piedzīvot Pelnrušķītes stāstu, kad viņa iepazīstas ar oligarha dēlu Ivanu un abi impulsīvi apprecas. Kad ziņas sasniedz Ivana vecākus, pasaka ir apdraudēta, jo vecāki nekavējoties izlido uz Ņujorku, lai panāktu laulības anulēšanu.
Režisors: Sean Baker
Lomās: Mikey Madison, Mark Eydelshteyn, Yura Borisov, Karren Karagulian, Vache Tovmasyan
“Anora” – Latvijas kinoteātros no 1. novembra.