Aviācijas eksperts atklāj, kura ir drošākā sēdvieta lidmašīnā
Rezervējot lidojumu, vai jūs kādreiz domājat, kura sēdvieta ārkārtas situācijā jūs pasargās visvairāk? Droši vien, ka nē...
Lielākā daļa cilvēku rezervē sēdvietas ērtībām, piemēram, lai būtu vietas kājām, vai viegla pieeja tualetēm. Tie, kas lido bieži, var rezervēt savu sēdvietu pēc iespējas tuvāk lidmašīnas priekšgalam, lai ātrāk varētu izkāpt, norāda profesors un aviācijas eksperts Dags Drūrijs.
Ceļošana pa gaisu ir droša
Vēlreiz jāuzsver, ka gaisa satiksme ir drošākais transporta veids, CNN rakstā apliecina Austrālijas inženierzinātņu un tehnoloģiju skolā strādājošais eksperts. 2019. gadā pasaulē bija nedaudz mazāk par 70 miljoniem lidojumu, kuros bojā gāja tikai 287 cilvēki.
Saskaņā ar ASV Nacionālās drošības padomes veikto tautas skaitīšanas datu analīzi - izredzes nomirt lidmašīnā ir 1 no 205 552, salīdzinot ar 1 no 102 automašīnā.
Neskatoties uz to, traģiskiem ceļu satiksmes negadījumiem mēs pievēršam mazāk uzmanības, bet, uzzinot par lidmašīnas avāriju, tas ir vadošais stāsts katrā ziņu lapā.
Mūsu interese par aviokatastrofām varētu slēpties vēlmē saprast, kāpēc tās notiek vai kādas ir iespējas, ka tās atkārtosies. Un varbūt tas nav nekas slikts: mūsu bažas nodrošina to, ka šie traģiskie incidenti tiek rūpīgi izmeklēti, kas palīdz uzturēt drošu gaisa satiksmi.
Vidū, aizmugurē
Der atcerēties, ka nelaimes gadījumi pēc būtības neatbilst standartiem. 1989. gada "United Flight" avārijā Sūsitijā, Aiovas štatā izdzīvoja 184 no 269 uz kuģa esošajiem cilvēkiem. Lielākā daļa izdzīvojušo sēdēja aiz pirmās klases lidmašīnas priekšējā daļā.
Tomēr "Time" izpētē, kurā tika aplūkoti 35 gadu dati par aviācijas nelaimes gadījumiem, tika konstatēts, ka gaisa kuģa vidējiem aizmugurējiem sēdekļiem ir viszemākais nāves gadījumu skaits: 28%, salīdzinot ar 44% vidējiem ejas sēdekļiem.
Sēdēšana blakus izejas rindai vienmēr nodrošinās ātrāko izeju avārijas gadījumā, ja vien tajā pusē nav ugunsgrēka. Taču lidmašīnas spārnos glabājas degviela, tāpēc tas vidējās izejas rindas izslēdz kā drošāko variantu.
Kas attiecas uz to, kāpēc vidējie sēdekļi ir drošāki par sēdekļiem pie loga vai ejas, ir pateicoties "aizsargam", ko nodrošina cilvēku atrašanās abās pusēs.
Dažas avārijas ir sliktākas nekā citas
Arī avārijas veids noteiks izdzīvošanu. Ietriekšanās kalnā samazinās izdzīvošanas iespējas, kā tas bija traģiskajā 1979. gada katastrofā Jaunzēlandē. "Air New Zealand" reiss TE901 ietriecās Erebuss nogāzē Antarktīdā, nogalinot 257 pasažierus un apkalpi.
Nolaišanās okeāna ar priekšgalu - samazina izdzīvošanas iespējas, par ko liecināja 2009. gada "Air France" reiss Nr. 447 avārija, kurā gāja bojā 228 pasažieri un apkalpe.
Piloti tiek apmācīti pēc iespējas samazināt iespējamo risku ārkārtas situācijā. Viņi centīsies nepieskarties kalniem un meklēs līdzenu vietu, piemēram, klaju lauku, kur pēc iespējas labāk nolaisties. Lai veiktu nolaišanos ūdenī, ir jānovērtē virsmas apstākļi un jāmēģina nolaisties starp viļņiem normālā nosēšanās leņķī.
Gaisa kuģi ir konstruēti tā, lai avārijas situācijās tie būtu ļoti izturīgi. Patiesībā galvenais iemesls, kāpēc salona apkalpe atgādina mums drošības jostas piesprādzēt, ir nevis avārijas risks, bet gan turbulence, ko jebkurā brīdī var piedzīvot lielā augstumā. Tieši šī laika apstākļu parādība var nodarīt vislielākos zaudējumus pasažieriem un lidmašīnām.
Vai lidmašīnas tipam ir kāda nozīme?
Protams, ir daži mainīgie lielumi, piemēram, lidojuma ātruma ietekme, kas var nedaudz atšķirties dažādos lidmašīnas tipos. Tomēr lidojuma fizika visās lidmašīnās ir vairāk vai mazāk vienāda.
Parasti lielākām plaknēm būs lielāks konstruktīvais materiāls un tāpēc lielāka izturība, lai izturētu spiedienu augstumā. Tas nozīmē, ka tie var nodrošināt papildu aizsardzību ārkārtas situācijā, bet tas atkal ir ļoti atkarīgs no ārkārtas situācijas apmēra.
Tas nenozīmē, ka nākamo lidojumu vajadzētu rezervēt lielākajā lidmašīnā, kādu vien var atrast. Gaisa satiksme joprojām ir ļoti droša. Tāpēc eksperti iesaka labāk padomāt, kādu filmu noskatīties.