foto: Twitter
Zinātnieks desas šķēli uzdod par tālu zvaigzni
Daudzi noticēja, ka čorizo desas šķēle ir Saulei tuvākās zvaigznes attēls.
Trakā pasaule
2022. gada 21. augusts, 07:45

Zinātnieks desas šķēli uzdod par tālu zvaigzni

Slavens franču fiziķis atvainojies par visai nezinātnisku joku – par ko guvis nosodījumu kolēģu vidū.

Viņš tviterī ievietoja čorizo desas šķēles foto, apgalvojot, ka tas ir zvaigznes attēls, ko uzņēmis jaudīgais Džeimsa Veba kosmiskais teleskops.

Francijas Alternatīvās enerģijas un atomenerģijas komisijas direktors Etjēns Kleins tviterī dalījās ar pikantās spāņu desas bildi, slavējot tās “detalizācijas līmeni”.

“Attēls ar Proksima Centaura, Saulei tuvāko zvaigzni, kas atrodas 4,2 gaismas gadu attālumā no mums. To uzņēmis Džeimsa Veba kosmiskais teleskops. Šāda detalizācijas pakāpe... Katru dienu tiek atklāta jauna pasaule,” viņš pierakstīja pie foto savā "Twitter" kontā ar vairāk nekā 91 000 sekotāju.

Ar attēlu dalījās un to komentēja tūkstošiem lietotāju, kuri uzticējās zinātnieka teiktajam. Kleins vēlāk atzinās, ka patiesībā tas ir čorizo desas tuvplāns, kas uzņemts uz melna fona. “Saskaņā ar mūsdienu kosmoloģiju, neviens objekts, kas saistīts ar spāņu gaļas izstrādājumiem, nepastāv nekur citur, kā tikai uz Zemes,” viņš norāda.

foto: NASA
Lielā ratu riteņa galaktika – viens no pirmajiem Džeimsa Veba teleskopa attēliem.

Daudzi gan šādu zinātnieka jociņu nesaprata un pauda, ka profesionālim tā nepiedienas. Uz to Kleins atbildēja, norādot, ka arī autoritāšu sacītais ir jāizvērtē. Viņš gan atvainojies par mānīšanos, sakot, ka nolūks bijis “mudināt būt piesardzīgiem attiecībā uz attēliem, kas, šķiet, runā paši par sevi”. Cenšoties sasmelt izlieto, Kleins publicēja iespaidīgās, 500 miljonu gaismas gadu tālās Ratu riteņa galaktikas attēlu, apliecinot, ka šoreiz fotogrāfija ir īsta.

foto: NASA
Džeimsa Veba teleskops ir jaudīgākais teleskops, kas jebkad palaists kosmosā. Tas ir kopīgs NASA, Eiropas un Kanādas kosmosa aģentūru projekts, ar mērķi meklēt pirmās zvaigznes, kas dzima pēc Lielā sprādziena, un atklāt citus kosmosa noslēpumus.

Džeimsa Veba teleskops ir jaudīgākais teleskops, kas jebkad palaists kosmosā. Tas zinātnisko darbību oficiāli sāka 12. jūlijā. Teleskops ļaus ielūkoties ārpus mūsu Saules sistēmas esošo planētu atmosfērā un novērot dažas no pirmajām galaktikām, kas izveidojušās Visumā, aplūkojot tās infrasarkanajā gaismā, kas ar cilvēka aci nav saskatāma. Kosmiskā observatorija nosaukta bijušā NASA vadītāja vārdā.