
Mēs Latvijā braucam ar veciem auto: citur Eiropā brauc ar krietni jaunākiem

Ar vidējo autoparka vecumu 14,4 gadi Latvija ierindojas starp vecākajiem autoparkiem Eiropas Savienībā, ko apstiprina Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas dati, un uzņēmumu segments būtiski veicina šo rādītāju.
Transportlīdzekļu tehniskais stāvoklis arvien biežāk kļūst par uzņēmuma attīstības, drošības standartu un attieksmes pret darbiniekiem atspulgu, norāda ilgtermiņa auto nomas uzņēmuma "Mobire" vadītājs Jānis Trēziņš.
Korporatīvais autoparks atpaliek uz kopējā tirgus fona
Auto asociācijas dati par 2025.gada pirmajiem četriem mēnešiem rāda, ka lietoto auto tirgus krities, bet kopējais jauno auto tirgus pieaudzis. "Tas nozīmē, ka ne tikai aizstājam lietotas mašīnas ar jaunām, bet pieprasījums pēc jaunām aug straujāk," pozitīvu tendenci kopējā Latvijas auto tirgū atzīmē Jānis Trēziņš, ilgtermiņa auto nomas uzņēmuma "Mobire" vadītājs.
Tomēr korporatīvajā segmentā autoparka atjaunošanas temps ir ievērojami lēnāks - būtiska daļa Latvijas uzņēmumu transportlīdzekļus izmanto 10 un vairāk gadu vecumam. "Līdzīgi kā privātajā sektorā, arī daudzi uzņēmumi transportlīdzekļus izmanto līdz norakstīšanai," piebilst J. Trēziņš. Tā kā uzņēmumi veido aptuveni divas trešdaļas no kopējā tirgus, tie būtiski ietekmē autoparka vecumu valstī.
Pēc Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas datiem, Latvijas autoparka vidējais vecums ir 14,4 gadi - viens no augstākajiem rādītājiem Eiropas Savienībā, kur kopējais vidējais autoparka vecums - 12,5 gadi. Kā norāda Jānis Trēziņš, uzņēmumu transportlīdzekļi šajos datos netiek izdalīti atsevišķi. Pēc viņa aplēsēm, Latvijā korporatīvo autoparku vidējais vecums ir zemāks par kopējo - aptuveni 10 gadi.
Šī tendence var būt saistīta ar uzņēmumu centieniem uzturēt jaunākus un tehniski labākus transportlīdzekļus, lai nodrošinātu darbinieku drošību un atbilstību mūsdienu drošības standartiem.
Vecā autoparka uzturēšana kļūst finansiāli neizdevīga
Lai gan daudzi uzņēmumi joprojām ekspluatē transportlīdzekļus līdz to pilnīgai nolietošanai, strauji pieaug vecu automašīnu uzturēšanas izmaksas - tas kļūst par būtisku faktoru, kas ietekmē uzņēmumu autoparka atjaunošanas lēmumus.
"Augošas uzturēšanas izmaksas liek uzņēmumiem domāt stratēģiski. Mēs redzam pieaugošu interesi pēc mūsdienīgiem auto līdz piecu gadu vecumam, kas neprasa kapitālieguldījumus un ļauj operatīvi pielāgot autoparku," norāda "Mobire" vadītājs.
Pēc uzņēmuma aplēsēm, 10 gadu vecas automašīnas uzturēšanas izmaksas var sasniegt četrciparu skaitli, kamēr līdz piecu gadu jauna transportlīdzekļa remonts vidēji izmaksā trīs reizes lētāk.
"Trīs galvenie izmaksu kāpuma faktori ir vecāku modeļu detaļu nepieejamība, modernizācijas sarežģījumi un "pelēko" autoservisu īpatsvara samazināšanās," skaidro J. Trēziņš. "Bieži vien veciem automobiļiem nevar nomainīt vienu detaļu bez visas sistēmas maiņas. Pieaugot šādu regulāro apkopes un remontdarbu cenām oficiālajos servisos, mēs redzam, ka uzņēmumi sāk pārskatīt autoparka izmaksu stratēģiju."
Jauna darba mašīna dod priekšrocības darbinieku piesaistē
Tāpat autoparka kvalitāte ietekmē darbinieku motivāciju un izvēli. Ja pirms pieciem, desmit gadiem savs darba automobilis bija liela privilēģija, tad tagad - pašsaprotams kritērijs. "Redzam tendenci, ka darbinieki pat salīdzina dažādus darba piedāvājumus, kur darba auto stāvoklis ir viens no izvēles faktoriem," iezīmē J. Trēziņš.
"Ja viens darba devējs piedāvā braukt ar 10 gadus vecu, jau tehniski nolietotu automobili, bet cits piedāvā modernu, drošu, komfortablu transportlīdzekli - izvēle kļūst pašsaprotama," norāda Trēziņš, vienlaikus brīdinot, ka vecāks autoparks nozīmē ne tikai zemāku motivāciju, bet arī lielāku risku darbiniekam un darba devējam.
"Uzņēmumu vadītāji arvien biežāk apzinās, ka vecākas automašīnas ar novecojušām drošības sistēmām paaugstina gan smagu satiksmes negadījumu, gan darbinieku ilgstošas darbnespējas risku," uzsver "Mobire" vadītājs. "Savukārt modernās automašīnās iebūvētās aktīvās un pasīvās drošības sistēmas kā, piemēram, avārijas bremzēšana, joslu asistentu tehnoloģijas vai aklās zonas sensori, būtiski samazina negadījumu skaitu."
Uzņēmējiem būtisks ieguvums ir jaunu un modernu darba automobiļu iekļaušana kā viena no kompensācijas iespējām darbiniekiem. "Piemēram, darba algas paaugstinājums nozīmē lielāku nodokļu slogu, kamēr jauna uzņēmuma automobiļa nodrošināšana ir elastīgāks un izdevīgāks risinājums," skaidro J. Trēziņš.
Moderns autoparks ne tikai uzlabotu kopējā autoparka vecumu, satiksmes drošību, bet arī uzņēmuma tēlu un darba vides kvalitāti. "Latvijas uzņēmumiem, ņemot vērā pašreizējo tendenci un globālās tirgus prasības, būtu izdevīgi ieguldīt mūsdienīgā uzņēmuma autoparkā, kas ne tikai palīdzētu nodrošināt stabilu uzņēmuma darbību, bet arī sniegtu ilgtspējīgu pievienoto vērtību uzņēmuma attīstībā," rezumē J.Trēziņš.