Pie autobusa stūres jau no 18 gadiem! Šoferu trūkuma dēļ atvieglo prasības D kategorijas iegūšanai
Ņemot vērā gana kritisko situāciju ar autobusa šoferu trūkumu reģionālajos maršrutos, turpmāk būs vieglāk iegūt D kategorijas jeb autobusa vadītāja apliecību, informē Satiksmes ministrijā.
Valdība apstiprinājusi Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos grozījumus Ministru kabineta noteikumos, kas atvieglo iespēju personām, kurām ir B kategorijas vadītāja apliecība, iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo D kategorijas vadītāja apliecību bez prasības pirms tam iegūt C1 vai D1 kategorijas tiesības. Tāpat grozījumi nosaka atkārtotu teorijas un braukšanas eksāmenu kārtošanu tiem, kam atjaunojamās vadītāja apliecības derīguma termiņš beidzies pirms trijiem vai vairāk gadiem, kā arī precizē trešo valstu vadītāja apliecības apmaiņas kārtību.
Briškens: trūkstot autobusu šoferiem, tika atcelti reģionālo autobusu reisi
“Pagājušajā gadā, trūkstot autobusu šoferiem, tika atcelti reģionālo autobusu reisi. Lai gan šo situāciju esam atrisinājuši ar bargākiem sodiem pārvadātājiem, mums ir jādomā arī ilgtermiņā. Autobusu vadītāju vidējais vecums ar katru gadu pieaug, tāpēc esam vienkāršojuši prasības autobusa vadītāja apliecības iegūšanai. Raugoties nākotnē, sagaidāms, ka izmaiņas palīdzēs piesaistīt nozarei vairāk jaunu autobusu vadītāju”, skaidro satiksmes ministrs Kaspara Briškens.
Viens no būtiskākajiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk nekā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas. Situācija autopārvadājumu nozarē kļūst aizvien kritiskāka. Atbilstoši grozījumiem, turpmāk personām, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, nebūs vispirms jāiegūst C1 vai D1 kategorijas tiesības, lai apgūtu autobusa vadītāja prasmes un pēc atbilstoša teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas saņemtu D kategorijas vadītāja apliecību.
Citiem vārdiem runājot, personas, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, varēs pēc tam iegūt D kategorijas apliecību kaut no 18 gadu vecuma. D kategorijas vadītāja tiesības līdz šim bija atļauts iegūt no 24 gadu vecuma, kad pirms tam bija iegūtas C1 un D1 tiesības.
Stingrākas prasības vadītāja apliecības maiņas un atjaunošanas gadījumiem
Tāpat ar grozījumiem tiek noteiktas arī stingrākas prasības vadītāja apliecības maiņas un atjaunošanas gadījumiem, kad vadītāja apliecības derīguma termiņš ir beidzies pirms trim vai vairāk gadiem. Praksē ir gadījumi, kad personas vēlas apmainīt vai atjaunot vadītāja apliecību, kurai jau pirms ilgāka laika ir beidzies tās derīguma termiņš. Kā skaidro satiksmes drošības eksperti, personām, kuras nav vadījušas transportlīdzekli tik ilgu laiku, ir būtiski zudušas transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un prasmes, kas savukārt ceļu satiksmē rada paaugstinātu risku.
Grozījumi normatīvajā regulējumā paredz, ka gadījumos, kad atjaunojamās vadītāja apliecības derīguma termiņš beidzies pirms trim vai vairāk gadiem, vadītāja apliecību atjauno pēc B kategorijai atbilstoša teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas (arī ja vadītāja apliecība dod tiesības vadīt kravas automobiļus vai autobusus). Savukārt, ja vadītāja apliecība deva tiesības vadīt tikai mopēdus vai motociklus, personai jākārto šai kategorijai atbilstošo teorētisko un vadīšanas eksāmenu.
Pilnveidota trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtība
Arvien pieaug to personu skaits, kas vēlas apmainīt savas trešajās valstīs iegūtās vadītāja apliecības pret Latvijas vadītāja apliecību, bet bieži vien vadīšanas tiesību iegūšana trešajās valstīs atšķiras no Eiropas Savienībā noteiktās kārtības. Lai neradītu draudus satiksmes drošībai, regulējumā ir pilnveidota trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtība, nodrošinot, ka vadītāja apliecības tiek izdotas tikai pēc tam, kad kompetentā institūcija ir pārbaudījusi, vai vadītājam ir nepieciešamās zināšanas un prasmes.