Tiesa pilnībā noraida Turcijas pretendentu sūdzību par Rail Baltica pamattrases būvniecības iepirkumu
foto: Rail Baltica
Topošās Rīgas stacijas vizuālizācija.
Bizness un ekonomika

Tiesa pilnībā noraida Turcijas pretendentu sūdzību par Rail Baltica pamattrases būvniecības iepirkumu

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

Administratīvā rajona tiesa 8.novembrī lēmusi pilnībā noraidīt Rail Baltica pamattrases būvniecības iepirkumā zaudējušā pretendenta - Turcijas uzņēmumu apvienības IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S. un Doguş Insaat Ve Ticaret A.S. - pieteikumu. Pieteicējs prasīja atzīt par prettiesisku Iepirkumu uzraudzības biroja lēmumu, ar ko par pareizu un pamatotu tika atzīts iepirkuma procesā Eiropas Dzelzceļa līnijas pieņemtais lēmums - nepiešķirt iepirkuma līguma slēgšanas tiesības pieteicējiem.

Tāpat kā Iepirkumu uzraudzības birojs, arī tiesa ir pēc būtības pārbaudījusi ar iepirkumu saistītos apstākļus un nav saskatījusi pamatojumu pieteicēju sūdzībām. Iepirkumu komisijas un izrietoši Iepirkumu uzraudzības biroja lēmums ir bijis tiesisks un pamatots. Likumsakarīgi, arī pieteicēja prasījums par zaudējumu atlīdzināšanu atzīts par nepamatotu.

Ņemot vērā Rail Baltica stratēģisko un drošības nozīmi, visos Rail Baltica iepirkumos tiek prasīts Valsts drošības dienesta atzinums par visiem pretendentiem. Šajā gadījumā tas par Turcijas uzņēmumu apvienību konkursa otrajā kārtā bija negatīvs, līdz ar to liedzot iespēju turpināt konkursa sarunas ar konkrēto pretendentu. Tiesa atzinusi - no Valsts drošības dienesta rekomendācijas nepārprotami izriet, ka iepirkuma līguma noslēgšana ar pieteicēju radītu risku valsts drošībai.

"Tiesas lēmums ir apliecinājums profesionālai, atbildīgai un caurspīdīgai konkursa gaitai. Rail Baltica ir stratēģiskās nozīmes un duālās izmantošanas infrastruktūra, kurā rūpīgi tiek vērtēti visi riski, tāpēc saskaņā ar likumu drošības pārbaudei bija pakļauti pilnīgi visi pretendenti," skaidro Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes locekle Baiba Zauere.

Spriedumu var pārsūdzēt Senāta Administratīvo lietu departamentā viena mēneša laikā no tā sastādīšanas dienas, iesniedzot kasācijas sūdzību Administratīvās rajona tiesas Rīgas tiesu namā.

Konkursā par uzvarētāju atzīta un būvniecības līgums noslēgts ar pilnsabiedrību E.R.B. Rail Baltica JV PS, kurā ietilpst - Eiffage Génie Civil SAS (Francija), Budimex S.A. (Polija) un Rizzani de Eccher S.p.A (Itālija). Rail Baltica pamattrasē pirmo būvatļauju izpildes ietvaros šobrīd norisinās atmežošana, lielāka apjoma būvdarbi gaidāmi nākamajā gadā.

Pamattrases būvdarbi tiek uzsākti dienvidu jeb Lietuvas virzienā, jo tas ir tehniski visgatavākais un arī stratēģiski nozīmīgākais posms, lai pēc iespējas ātrāk izveidotu savienojumu ar Eiropu. Pirmie pamattrases būvdarbi gaidāmi Bauskas novadā pie Iecavas Rail Baltica infrastruktūras apkopes punkta teritorijā. Izbūves laikā šis apkopes punkts Iecavā tiks izmantots kā būvniecības loģistikas bāze, nodrošinot būvmateriālu, iekārtu un būvtehnikas uzglabāšanu, kā arī ļaus veikt nepieciešamos sagatavošanās un apstrādes darbus.

Kas ir Eiropas Dzelzceļa līnijas

Eiropas Dzelzceļa līnijas ir projekta Rail Baltica nacionālais ieviesējs Latvijā. Eiropas Dzelzceļa līnijas veic projekta Rail Baltica realizēšanu Latvijā atbilstoši noslēgtajiem finansēšanas līgumiem starp CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency), kas ir Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra un RB Rail AS, kas ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kuru Baltijas valstis pilnvaro parakstīt finansēšanas līgumus un kas atbild par Rail Baltica projekta horizontālo, tas ir kopīgo, aktivitāšu īstenošanu.

Šī projekta finansējumu 81-85% robežās nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu - Latvijas valsts budžeta līdzekļi. ES atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir Satiksmes ministrija.