foto: Publicitātes foto / Freepik.com / senivpetro
Degvielas ekonomija ar ierobežotu budžetu: kā, pareizi kopjot riepas, ietaupīt naudu?
Auto un tehnoloģijas
2024. gada 2. jūlijs, 12:56

Degvielas ekonomija ar ierobežotu budžetu: kā, pareizi kopjot riepas, ietaupīt naudu?

Reklāmas projekts

Nav noslēpums, ka dzīve teju ikvienā aspektā paliek dārgāka, un arī automašīnas ekspluatācijas izmaksas kļūst arvien lielākas.

Ja tu meklē veidus, kā ietaupīt naudu uz degvielas rēķina, labā ziņa ir tāda, ka šādu iespēju netrūkst. Viena no tām – pareizi kopt riepas. Kā to darīt? Lūkosim noskaidrot raksta turpinājumā!

1. ieteikums: regulāri pārbaudi riepu spiedienu

Nepietiekami piepumpētas riepas var palielināt degvielas patēriņu, turklāt diezgan ievērojami. Ja riepu spiedienu samazina par 0,5 bāriem, degvielas patēriņš pieaugs par apmēram 9 procentiem. Turklāt pārlieku zems gaisa spiediens rada virkni citu problēmu, sākot ar sliktāku vadāmību un beidzot ar palielinātu nodilumu riepas sānu malās. 

Vismaz reizi mēnesī, kā arī pirms garākiem izbraucieniem pārbaudi riepu spiedienu un piepumpē tās atbilstoši automašīnas ražotāja norādījumiem. Riepu spiedienu vari pārbaudīt un vajadzības gadījumā pielāgot daļā degvielas uzpildes staciju vai mājās ar manometru un kompresoru vai pumpi. Taču vislabāk iebraukt tuvākajā riepu servisā, kur darbinieki pārbaudīs riepu spiedienu ar precīziem mēraparātiem un vajadzības gadījumā veiks korekcijas.

2. ieteikums: seko līdzi riepu tehniskajam stāvoklim

Gan degvielas patēriņu, gan drošību un braukšanas komfortu būtiski var ietekmēt nevienmērīgs riepu nodilums, pārāk mazs protektora dziļums un dažādi riepu bojājumi. Lai šādus defektus laicīgi pamanītu, ir svarīgi regulāri pārbaudīt riepu tehnisko stāvokli, pievēršot uzmanību gan protektoram, gan riepu sāniem. Īpaši bīstami ir uz riepas bortiem redzamas pumpas jeb bumbuļi. Šādā gadījumā nekavējoties jāapmeklē serviss, jo riepa var sprāgt. 

Savukārt, runājot par protektora dziļumu, atgādināsim, ka vasaras riepām tam jābūt ne mazākam par 1,6 milimetriem, bet ziemas riepām – ne mazākam par 4 milimetriem. Tas gan nenozīmē, ka, pirms tiek meklētas jaunas vasaras riepas, ziemas riepas vai vissezonas riepas, tās jānobrauc līdz pēdējam. Riepu protektora dziļumu vari pārbaudīt ar protektora dziļuma mērītāju vai izlīdzēties ar, piemēram, monētu un lineālu. 

3. ieteikums: pērkot riepas, pievērs uzmanību to marķējumam

foto: Publicitātes foto / Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Izvēloties jaunas riepas, ņem vērā degvielas ekonomijas rādītājus. Šo un citu noderīgu informāciju priekšā pasaka ES marķējums, kurā redzama arī degvielas patēriņa efektivitāte. To novērtē skalā no A (zemākais degvielas patēriņš) līdz G (augstākais degvielas patēriņš). Pasažieru automašīnām neizmanto vērtējumu D.

Degvielas patēriņa atšķirība starp A un G klases riepām ir visai ievērojama – 7,5 procenti. ES marķējumu vari aplūkot gan uzlīmē, kas uzlīmēta jaunām riepām, gan riepu ražotāja mājaslapā. ES marķējumā norādīta arī riepas saķere uz slapjas virsmas un trokšņu līmenis.

4. ieteikums: ievēro pareizu braukšanas stilu

Braukšanas stils var ietekmēt arī riepu nodilumu un degvielas patēriņu. Izvairies no straujas paātrināšanās un pēkšņas bremzēšanas, kā arī agresīvas braukšanas, piemēram, sānslīdes. Lieki piebilst, ka šāds braukšanas stils apdraud gan tevi, gan citus ceļu satiksmē iesaistītos, un par to vari tikt sodīts. Tāpēc brauc vienmērīgā tempā un izmanto kruīza kontroli, ja tas iespējams.

5. ieteikums: neaizmirsti par riepu rotāciju

foto: Publicitātes foto / Freepik.com / freepik

Riepu rotācija palīdz nodrošināt vienmērīgu nodilumu un pagarina to kalpošanas laiku. Rotāciju parasti iesaka veikt ik pēc 8 000 līdz 10 000 kilometriem. To, kā rotāciju veikt pareizi, ietekmē vairāki faktori – automašīnas piedziņa, riepu veids un to izmērs. Ziemas riepām ar radzēm rotāciju nevajag veikt. Šo uzdevumu vislabāk uzticēt riepu servisa speciālistiem, kuriem nav sveša arī riepu balansēšana un savirzes regulēšana, ja tas nepieciešams.

6. padoms: nepārslogo riepas un automašīnu

Ne velti uz riepām ir atrodami slodzes un ātruma indeksi. Tie norāda, kāda ir maksimālā slodze un ātrums, kuru riepas spēj izturēt. Šos indeksus noteikti ir jāievēro, pretējā gadījumā riepām var rasties bojājumi, kas var rezultēties gan papildu tēriņos, gan bīstamos ceļu satiksmes negadījumos un avārijas situācijās. 

Ātruma un slodzes indeksus iespējams redzēt uz riepu sānu malas, kā arī to specifikācijā, ja aplūko riepas internetā. Riepas sānu malā tev jāsameklē divu vai trīs ciparu skaitlis, kuram seko viens burts. Skaitlis ir slodzes indekss, bet burts – ātruma indekss. Attiecīgajiem cipariem un burtam atbilst konkrēta kravnesība kilogramos vai maksimālais ātrums kilometros, un šādas tabulas vari atrast internetā.

Secinājumi? Pareizi rūpējoties par riepām un izvēloties savām vajadzībām piemērotu modeli, vari ietaupīt naudu uz degvielas rēķina, turklāt riepas līdz ar to ilgāk kalpos. Neatkarīgi no tā, vai tev interesē jaunas Hankook riepas, kas izceļas ar lielisku cenas un kvalitātes attiecību, Premium Budget atpazīstamības zīmi saņēmušās Triangle riepas vai cita ražotāja produkcija, meklē to Riepu garāžā! Kādā no 6 servisiem visā Rīgā vari arī pieteikties riepu montāžai un citiem pakalpojumiem, lai to iegāde un nomaiņa būtu maksimāli ērta.