Bankas bauda kārtējo rekordpeļņu, kamēr klienti cieš no karšu darbības traucējumiem
foto: Lita Krone/LETA
Traucējumi skāruši banku kartes, taču šoreiz problēmas radušās nevis banku pusē, bet gan konkrētās maksājumu karšu darījumu apstrādes kompānijas pusē.
Bizness un ekonomika

Bankas bauda kārtējo rekordpeļņu, kamēr klienti cieš no karšu darbības traucējumiem

Jauns.lv

Aizvadītajās nedēļās Latvijā darbojošos banku klienti periodiski, atkārtoti saskārās ar ievērojamiem traucējumiem, kas liedza veikt darījumus ar bankas kartēm. Tehniskajām ķibelēm, kuras ietekmēja kā privātpersonas, tā uzņēmumu darbu, ir specifisks iemesls un šķiet tikai adekvāti, laikā, kad tiek runāts par banku rekord-peļņu, detalizēti izjautāt šos pakalpojumu sniedzējus.

Spriežot pēc publiskiem paziņojumiem, atsevišķu banku sniegto pakalpojumu darbība traucēta gan augustā, gan septembrī.

Runa ir tieši par bankas karšu funkcionēšanu, ko Latvijā lielākoties bankām nodrošina sevi kā Eiropas līderi specifiskajā nozarē pieteikusī Francijā bāzētā kompānija "Worldline".

Uzņēmuma pārstāvji vēl 11. septembrī publiski informēja, par to, ka no tās dienas pusdienlaika karšu maksājumu pakalpojuma nodrošinātāja "Worldline" sistēmās Baltijā ir "neplānoti īslaicīgi darbības traucējumi".

Kompānijā norādīja, ka traucēta bankas karšu maksājumu apstiprināšana, kas ietekmē gan karšu lietotājus, gan tirgotājus un citus pakalpojumu sniedzējus un skaidras naudas izņemšanu.

Tie esot bijuši Baltijas mēroga karšu izmantošanas pārrāvumi, kas ietekmējuši lielāko daļu "Worldline" klientu. Tobrīd piebilsts, ka "tiek darīts viss iespējamais, lai pēc iespējas ātrāk novērstu sistēmas traucējumus".

Taču par problēmām ar "Worldline" pakalpojumiem runāts vēl augustā. Par to mēneša sākumā paziņoja "Citadele", piebilstot, ka šajā reizē iespējas izņemt skaidru naudu neesot ietekmēta.

Uz konkrētiem jautājumiem - vispārīgas atbildes

Šogad kārtējo reizi runājam par banku rekord-peļņu. Kārtējo - jo patiesībā par šo daudzkārt runāts arī iepriekšējos gados, gan ne tik sen, gan senāk.

Par to, ka banku peļņa no klientu samaksātajiem procentiem atkal strauji kāpj, liecina Latvijas Bankas uzraudzības dati.

Šī gada pirmajā ceturksnī ienākumi kāpuši divas reizes līdz 260 miljoniem eiro iepretim 131 miljonam eiro 2022. gada pirmajā ceturksnī.

Savukārt šogad pirmajā pusgadā procentu ienākumi bijuši 575 miljoni eiro, kas jau par 50 miljoniem eiro pārsniedz visa 2021. gada procentu ienākumus. Procentu izdevumi bankām tikmēr kāpuši par krietni mazāku summu. Rezultāts – ievērojama peļņa.

Aizvien vairāk valstu Eiropā meklē variantus, kā vislabāk ar nodokli aplikt strauji augošo banku peļņu.

Kaimiņos Lietuvā bankām pirmie tā sauktie solidaritātes maksājumi valsts budžetā jau samaksāti, tikmēr Latvijā diskusijas par pareizo modeli vēl notiek, finanšu ministram Arvilam Ašeradenam (JV), nosaucot Lietuvas pieeju par "radikālu".

Taču neskatoties uz kārtējo banku nozares trekno periodu, sabiedrībai ir jāsadzīvo ar pēkšņiem pārrāvumiem elementāru bankas pakalpojumu pieejamībā.

Lieki piebilst, ka mūslaikos piekļuve finanšu līdzekļiem un iespējas norēķināties var būt īpaši aktuāls drošības jautājums un bankām, kuras labi pelna, vajadzētu rūpēties, lai cilvēkiem nav jāuztraucas, vai izšķirošā brīdī viņi varēs rīkoties ar savu naudu.

Vērsāmies pie "Worldline" un Latvijas bankām, kuras izmanto šīs kompānijas pakalpojumus, ar konkrētiem jautājumiem, lūdzot detalizēti skaidrot - kas ir bijis traucējumu iemesls un kas tieši tiek darīts, lai novērstu šīs problēmas.

Jautājumi bankām bija:

  • Cik bieži pēdējā pusgada laikā banka ir saskārusies ar problēmām, kas skar bankas norēķinu karšu funkcionalitāti?
  • Ja problēmas kādā periodā ir kļuvušas biežākas/regulārākas: lūgums skaidrot - kurā laikaposmā, kā tās izpaužas?
  • Ja problēmas kādā periodā ir kļuvušas biežākas/regulārākas: kā tiek risinātas šīs situācijas un vai banka domā ilgtermiņā par šīs infrastruktūras uzlabošanu?
  • Vai bankā šīs funkcionalitātes uzturētājs ir "Worldline Latvia"?

"Worldline" pārstāvjiem tika lūgts izskaidrot traucējumu būtību un skaidrot, kas tiek darīts, lai risinātu problēmu.

Jāteic, ka saņemtās lakoniskās un vispārīgās atbildes nerada iespaidu, ka šiem pakalpojumu sniedzējiem ir interese konkrēti un saturīgi paskaidrot notiekošo.

"Mūsu partneris bankomātu un maksājumu terminālu (POS) pakalpojumu nodrošināšanā klientiem ir "Worldline", kas ir Eiropas līderis maksājumu un darījumu pakalpojumu jomā. Kā ziņo "Wordline", pēdējā laikā viņu pakalpojumos ir bijuši vairāki neplānoti traucējumi, par tiem bijām informējuši savus klientus "Luminor" mājaslapā. Mēs vienmēr cenšamies preventīvi informēt savus klientus par iespējamajiem traucējumiem, ja tas ir iespējams. Atvainojamies saviem klientiem par sagādātajām neērtībām. "Wordline" mums ir apliecinājis savu apņemšanos turpmāk nodrošināt nevainojamus pakalpojumus," pauda Māris Paegle, "Luminor" karšu maksājumu daļas vadītājs.

Kopā ar "Luminor" komentāru atsūtīts arī vispārīgs "Wordline" Latvijā esošās pārstāves Zandas Brīvules-Jansones komentārs: ""Worldline" sistēmās šonedēļ [atbilde saņemta 15.09.2023.] ir bijuši pārrāvumi, kas radījuši īslaicīgus maksājumu karšu lietošanas traucējumus. Mēs darām visu iespējamo, lai nekavējoties novērstu neregulāros sistēmas pārrāvumus, un esam maksimāli koncentrējušies uz darbu pie stabilu pakalpojumu nodrošināšanas.”

"Citadele" komentārā atkārtoti norāda, ka traucējumi "Worldline" pusē novēroti jau no 10. augusta.

"No 2023. gada 10. augusta banka "Citadele" ir novērojusi "Wordline Baltic" (turpmāk tekstā - "Worldline") sistēmas darbības pārrāvumus, kas radīja īslaicīgus karšu darbības traucējumus klientiem Baltijas valstīs. Novērotie traucējumi maksājumos ar "Citadeles" norēķinu kartēm nav saistīti ar bankas sistēmu traucējumiem - norēķinu karšu apkalpotājs "Worldline" ir apstiprinājis, ka problēma skārusi viņu sistēmu. "Worldline" sistēmās ir novērojami neplānoti īslaicīgi darbības traucējumi, kas traucē karšu maksājumu apstiprināšanu un ietekmē karšu lietotājus, tirgotājus un citus pakalpojumu sniedzējus. Tie ir Baltijas mēroga karšu izmantošanas pārrāvumi, kas ietekmē lielāko daļu "Worldline" klientu. Sarunās ar banku "Citadele" "Worldline" ir apstiprinājis, ka dara visu iespējamo, lai pēc iespējas ātrāk novērstu sistēmas traucējumus un analizētu iespējamos risinājumus. "Worldline" situāciju vērtē kā stabilu un turpina veikt nepieciešamos pasākumus, lai atgūtu un nodrošinātu sistēmas nepārtrauktu darbību," skaidroja Andris Lazdiņš, bankas "Citadeles" Karšu un norēķinu daļas vadītājs.

Tikmēr SEB banka savā atbildē, par spīti jautājumam, tā arī nepieminēja "Worldline". Arī šoreiz skaidrība, kas tieši tiek darīts, lai ilgtermiņā nepieļautu šādus neplānotus, finanšu norēķinu paralizējošus pārrāvumus.

""SEB banka" laiku pa laikam saskaras ar traucējumiem karšu maksājumu apstrādē. Iemesli tiem var būt ļoti dažādi, sākot ar pieņemšanas ierīces darbību un beidzot ar tīkla nodrošinājumu. Vienmēr strādājam un investējam infrastruktūras attīstībā, lai nodrošinātu klientiem iespēju veikt maksājumus jebkurā laikā un bez traucējumiem. Gadījumos, ja ir plānoti kādi sistēmu uzturēšanas darbi vai nu mūsu, vai nu partneru pusē, vienmēr brīdinām savus klientus un aicinām plānot darījumus savlaicīgi," teikts rakstiskā Privātpersonu komunikācijas vadītājas Jeļenas Novakas atbildē.

Uz Jauns.lv lūgumu skaidrot situāciju atsaucās arī "Worldline" pārstāvji Francijā. Atbilde gan lakoniska - problēmas attiecīgajā nedēļā ir bijušas, tiek darīts viss iespējamais, lai uzlabotu sistēmas darbību.