Ķīna mūsu bērniem kaitē ar "TikTok", bet aizsargā savējos, izgudrojot jaunu lietotni
“TikTok” jauniešu vidū ir kļuvusi par vispopulārāko lietotni visā pasaulē, tāpēc Ķīna saviem patērētājiem ir izgudrojusi jaunu lietotni ar nosaukumu “Douyin”. Šīs lietotnes ir gandrīz identiskas, bet ar vienu svarīgu atšķirību - lietotājiem, kas jaunāki par 14 gadiem, “Douyin” ir jāizmanto veselīgi mērenā pusaudžu režīmā, vēsta Nypost.com.
Jaunieši lietotni “Douyin” var lietot tikai 40 minūtes dienā no plkst. 6.00 līdz 22.00, lai nodrošinātu, ka bērni naktī pietiekami izguļas, kā arī lietotnē jauniešiem rāda tikai īpaši atlasītu un iedvesmojošu saturu.
"Algoritms ir ļoti atšķirīgs. Ķīnā tiek popularizēts zinātniskais, izglītojošais un vēsturiskais saturs, bet mūsu bērniem liek skatīties muļķīgus deju videoklipus, kuru galvenais mērķis ir padarīt mūsu jauniešus par imbeciļiem," laikrakstam "The Post" sacīja Nikolas Šailans, bijušais Gaisa un kosmosa spēku programmatūras vadītājs.
Kamēr amerikāņu jaunieši izpilda hiperseksualizētas dejas un iesaistās absurdās vīrusu tendencēs, piemēram, nīstajā "NyQuil Chicken Challenge", Ķīnas vienaudžiem piedāvā video, kas veicina patriotismu, sociālo kohēziju un personīgās ambīcijas.
Piemēram, īsā “Douyin” pārlūkošanā redzami video, kuros slavināti skolotāji, mājās veikti zinātniski eksperimenti un vīrietis ar aizsietām acīm risina Kubiku rubiku.
Tā kā tas ir Pekinā bāzēts uzņēmums, pastāv plaša vienprātība, ka "Bytedance" kontrolē Ķīnas Komunistiskā partija. “Douyin” ir izrādījies lielisks iekšzemes propagandas rīks - tieša saziņas līnija ar Ķīnas jauniešiem, lai izplatītu prosociālus un Ķīnu atbalstošus vēstījumus.
Iespējams, tāpēc Ķīnas bērni tiecas uz zvaigznēm, kamēr amerikāņu bērni tiecas uz virtuālo slavu. Populārākā karjeras izvēle amerikāņu jauniešu vidū ir influencera profesija. Ķīnā tas ir astronauts.
Lai gan "Bytedance" rūpīgi cenšas sociāli veidot pozitīvus rezultātus savas valsts bērniem, tā tikpat labi spēj radīt negatīvus rezultātus konkurējošajās valstīs. Tieši tāpēc eksperti ir nosaukuši "TikTok" par dunci, kas vērsts pret Amerikas Savienoto Valstu bērniem.
Nikolas Šailans apgalvo, ka, ja lietotne netika izstrādāta tieši kā Ķīnas propagandas līdzeklis, tā noteikti par tādu ir kļuvusi.
"TikTok" ir potenciāli visspēcīgākais masu manipulācijas un dezinformācijas ierocis, kādu jebkad ir radījusi Ķīna," viņš brīdina.
Bērni un pusaudži visā pasaulē ik dienu noskatās vidēji 91 minūti "TikTok" videoklipu, nodrošinot "Bytedance" vēl nebijušu piekļuvi jauniešu acīm, ausīm, sirdīm un prātiem. Ķīnā veiktajos pētījumos konstatēts, ka smadzeņu skenēšanā, kad jauniešiem tiek rādīti "TikTok" videoklipi, iedegas ar atkarību saistītās smadzeņu zonas.