Gaidāmas stingrākas prasības ziemas riepām
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) nākusi klajā ar paziņojumu, ka jāsāk diskusija par stingrākām prasībām ziemas riepu lietošanā – pēc iestādes domām, visai daudzu autovadītāju ziemas sezonā izmantotās riepas ar apzīmējumu M+S tomēr neatbilst vajadzīgajam drošības līmenim.
Šobrīd noteiktais periods, kad automašīnām obligāti jābūt aprīkotām ar ziemas riepām, ir no 1. decembra līdz 1. martam. Daudzi autovadītāji izvēlas aprīkot savus spēkratus ar šobrīd ziemas periodā atļautajām vissezonas riepām, uzskatot, ka tādējādi viņiem izdodas ietaupīt. Šīs riepas var izmantot arī vasaras sezonā, atkrīt vēl viena riepu komplekta pirkšana un izdevumi par riepu maiņu divas reizes gadā.
Ja der visam, tad neder nekam
Tiesa gan, satiksmes eksperti vienmēr apgalvojuši, ka šāda rīcība nav īsti pareiza, jo tomēr esot jāvadās pēc principa – ja kaut kas der visam, tad tas neder nekam. Ziemā šīm riepām neesot pietiekami laba saķere ar ceļu, bet vasaras apstākļiem tās ir par mīkstu un daudz ātrāk nodilst. Jāatzīmē arī, ka šādu riepu lietošana vasarā nedaudz paaugstina arī degvielas patēriņu.
CSDD gan mierina, ka iespējamais aizliegums neattieksies uz visām riepām ar M+S marķējumu, kurš mēdz būt dažāds. Ar apzīmējums M+S (“Mud and Snow”) jeb latviešu valodā “dubļi un sniegs” tiek apzīmētas arī vasarai domātās riepas, tādēļ jāskatās arī uz papildu apzīmējumiem.
Svarīgi marķējumi
Tieši ziemai domātajām riepām ir papildu marķējums – kalna un sniegpārsliņas ikonas, kas nozīmē, ka tām ir veikti pastiprināti testi sniega un ledus apstākļos, atzīstot tās par derīgām.
Par vissezonas riepām var uzskatīt arī riepas, kurām ir papildu apzīmējumi – “all seasons” (visas gadalaiki), 4S (četri gadalaiki), “tout terrain” (visi segumi), AW – “any weather” – (jebkuriem laikapstākļiem). Šobrīd gan vēl netiek prognozēts, vai šo apzīmējumu riepas tiks iekļautas ziemas sezonā lietojamo sarakstā.
Nav plānots, ka šīs izmaiņas stāsies spēkā ļoti ātri, un solīts pārejas periods, kura laikā autovadītāji bez stresa varētu nolietot jau šobrīd iegādātās riepas.
Tāpat domāts par to, ka lēmums par ziemas riepu obligātās lietošanas periodu varētu kļūt elastīgāks, jo ne katru gadu šī brīža prasības atbilst reālajiem klimata apstākļiem.
Autobraucēji noskaņoti pretrunīgi
Šis jautājums izraisījis diskusijas plašajā autovadītāju saimē, un ir gan izmaiņu noliedzēji, gan atbalstītāji – par to liecina lasītāju komentāri portālā Kursors.lv.
Lietotājs Janka raksta: “Jau tagad daudzi brauc ar ķīniešu M+S riepām ar visām pārsliņu un kalnu emblēmām, bet tikmēr protektors pēc skata ir pilnīgs vasaras – CSDD neko nevar un nevarēs izdarīt. Ir pat metodes, ka tās pārsliņas un kalnu paši šoferīši iekausē riepā, un pēc tam ej pierādi, ka kaut kas nav kārtībā.”
Lietotājs grh apgalvo: “Ir dažādiem apstākļiem paredzētas riepas. Nu nav Latvija aiz polārā loka, lai būtu nepieciešamas skandināvu ziemas riepas. Paskatoties uz pēdējiem gadiem Latvijas rietumos (jā, Latvija nav tikai Rīga), tad ziema ir maksimums 30 dienas un pārējo laiku ir rudens. Nevienam te nav jāpērk 140 eiro vērtas ziemenes, lai kādam izpatiktu.”
Viņam oponē Tītars: “Nu ja, un tad tās trīsdesmit dienas kā pīle pa ledu. Nepiekrītu – radzes gan mums nevajag, bet laikā, kad temperatūra dejo ap -1 un + 2, ziemas gumiju gan vajag.”
Savukārt azad raksta: “Tad nevajag neatbilstošas riepas ievest un tirgot. Savādāk sanāk kā ar ksenona lampām – ievest, tirgot un uzstādīt var, bet lietot nedrīkst. Tad kāpēc kam tādam ir jāatrodas veikalu plauktos. Es neesmu riepu eksperts, pārdevējs man ieteiks it kā derīgas riepas, bet CSDD mani pasūtīs vienu māju tālāk. Un ko tad, vai man jāiet uz policiju un jāsūdzas par krāpšanu? “
Viedoklis ir arī KKTK: “Attopies, ko tu sauc par neatļautām riepām? M+S bez kalna simbola var pirkt arī kaislīgs makšķernieks, sēņotājs vai mednieks, lai vasarā varētu braukt bezceļa apstākļos. Tam tās riepas arī ir domātas.”
Šādas diskusijas liek domāt, ka CSDD bez korekciju ieviešanas M+S riepu lietošanā būs jāveic visai pamatīgs skaidrošanas darbs.