Neraksturīgā steigā lūdz sākt kriminālvajāšanu par izgāzto vilcienu iepirkumu
(Papildināta 18:37) Valsts policija (VP) lūgusi prokuratūrai sākt kriminālvajāšanu pret četriem AS "Pasažieru vilciens" (PV) bijušajiem valdes locekļiem saistībā ar pārtraukto pasažieru vilcienu iepirkumu.
Tagad prokuratūrai būs jāizlemj vai aizdomās turētajiem uzrādīt apsūdzības. Aizdomās turētie ir bijušais PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds un vēl trīs bijušie valdes locekļi - Edmunds Kancēvičs, Jānis Pētersons un Mārtiņš Jirgens.Pēc izmeklētāju aplēsēm šīs personas valstij, iespējams, nodarījušas 1 484 944 eiro lielus zaudējumus.
Jāteic, ka aizdomās turamo statuss šiem cilvēkiem tika noteikts jau pērnā gada decembrī, taču informācija par faktu skaļi izskanēja tikai šī gada aprīlī, tūlīt pēc tam, kad Valsts kontrole savā atzinumā secināja, cik dramatiskā stāvoklī ir finanšu situācija un saimniekošana Satiksmes ministrijas pakļautībā esošajā "Pasažieru vilcienā". Zīmīgi, ka situācija pasliktinājusies tieši pēc tam, kad ar skandālu tika pārtraukts jauno vilcienu iepirkums un šīs valdes vietā nāca nākamās.
Nila Freivalda advokāts Normunds Duļevskis jau iepriekš atzīmēja, ka nenotikušā vilcienu iepirkumā vainīgie ir jāmeklē "daudz augstāk", proti, Satiksmes ministrijas līmenī, norādot uz Anrija Matīsa atbildību. "Tagad Matīss ir augsta ranga politiķis, proti, satiksmes ministrs, tādēļ ir jautājums, vai izmeklētājs spēs lietu adekvāti izmeklēt un noteikt Matīsa atbildību šajā lietā," sacīja Duļevskis. Ministra kungs vēlāk pauda sašutumu par šādu trakējumu.
Ceturtdien advokāts ziņu aģentūrai LETA pauda, ka lūgums sākt kriminālvajāšanu ir "netipiski" sasteigta rīcība. Viņš skaidro, ka izmeklētājiem iepriekš tika nodota informācija par to, kur varētu būt meklējama jauno vilcienu iepirkumu problēma. "Iepriekš sniedzām informāciju izmeklētājiem, taču pretī saņēmām vien tukšas frāzes, nevis atbildes pēc būtības. Līdz ar to jāatzīst, ka šāds VP lūgums ir neraksturīga steiga," saka advokāts.
Duļevskis atzīmē, ka šāda policijas un uzraugošā prokurora rīcība arī liecina, ka lieta, kā tā patlaban tiek pasniegta, ir drīzāk cīņa ar sekām, nevis centieni meklēt cēloņus.
"Šķiet, ka VP lūgums prokuratūrai un apsūdzības uzrādīšana ir iznākums tam, ka atsevišķi indivīdi nespēj vai nevēlas ieraudzīt problēmas cēloņus. Procesa virzītājam ir iesniegti dokumenti, kas rada tādus jautājumus, uz kuriem juridisku atbilžu šobrīd nav. Saņemtās atbildes neliecina par jebkādu vēlmi un spēju redzēt neveiksmīgo konkursu iemeslus sistēmiski. Nerisinot jautājumus sistēmiski, tēlojam cīņu ar vējdzirnavām," pauž Duļevskis.
Ja lieta nonāks tiesā, tad Duļevskis ar klientu vērsīs arī tiesas uzmanību uz viņu iepriekš izmeklētājiem nodoto informāciju. "Procesa virzītāja izvairīšanās no konkrētu atbilžu sniegšanas mūs tomēr izbrīna. Pēc lēmuma par lietas nodošanu tiesai arī redzēsim pilnu ainu, cik un kas ir meklēts un analizēts," norāda advokāts.
Valsts kontroles revīzijā tika secināts, ka situācija, kāda patlaban ir "Pasažieru vilcienā", ir SM ilgstošas bezdarbības rezultāts. SM bezatbildīgi akceptējusi šā uzņēmuma nemākulīgo darbošanos pašplūsmā un ļāvusi "dzīvot pāri līdzekļiem". Revīzijā, kas aptvēra laika posmu no 2012.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 30.jūnijam, konstatēts, ka kapitālsabiedrība gadiem ilgi ir strādājusi bez stratēģiska redzējuma par savu vietu un lomu valsts ekonomikā, par to, kā tā attīstīsies un ko sasniegs. Visspilgtāk SM un "Pasažieru vilciena" nemākulīgā sadarbība izpaudusies saistībā ar jauno vilcienu iegādi, secina VK.
Vērienīgo iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu (204 893 540 eiro) apmērā, no kuriem Eiropas Savienības fondu finansējums būtu 100 miljoni latu (142 287181 eiro), bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai bija plānots 44 miljoni latu (62 606 359 eiro) apmērā. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Līguma vērtība kopumā bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.
2012.gada aprīlī PV un CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, tādēļ varot tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam.
2012.gada maijā iepriekšējā valde tika atlaista. Jau 2012.gada oktobrī Satiksmes ministrijas sasauktajā PV akcionāru sapulcē tika nolemts vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, lai izvērtētu uzņēmuma iepriekšējās valdes rīcību vilcienu iepirkumā.
Akcionārs piekrita PV pašreizējās valdes viedoklim, ka uzņēmuma iepriekšējā vadība vilcienu iepirkuma procesā ir pārkāpusi savas pilnvaras.
Kasjauns.lv/LETA/Foto: Lita Krone/Rebeka Žeire/LETA