Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājies par 4,8%
foto: Paula Čurkste/LETA
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 10,1 %.
Bizness un ekonomika

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājies par 4,8%

Jauns.lv

Patēriņa cenas šogad septembrī salīdzinājumā ar augustu Latvijā pieaugušas par 1,1%, bet gada laikā - šogad septembrī salīdzinājumā ar 2020.gada septembri - patēriņa cenas palielinājušās par 4,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, septembrī pieaudzis par 1,3%.

2021.gada septembrī, salīdzinot ar augustu, būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, izglītībai, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,6%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu mēneša laikā šajā grupā bija svaigiem dārzeņiem (+5,4%). Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga arī kafijai (+3,9%), sieram un biezpienam (+3%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,2%), miltiem un citiem graudaugiem (+4%), jogurtam (+3,6%), piena produktiem (+1,4%), konservētām vai pārstrādātam zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+3,1%), saldējumam (+3%) un pienam (+1,4%). Akciju ietekmē cenas samazinājās mājputnu gaļai (-4,7%) un olām (-6%), bet sezonālo faktoru ietekmē vidējais cenu līmenis saruka kartupeļiem (-6,6%) un svaigiem augļiem (-2,1%).

Apģērbu un apavu grupā mēneša laikā cenas palielinājās par 3,7%. Tostarp, sākoties rudens sezonas preču tirdzniecībai, cenas apģērbiem pieauga par 3%, bet apaviem - par 6,3%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 3,1%. Siltumenerģijai vidējais cenu līmenis pieauga par 10,1%, ko galvenokārt ietekmēja siltumenerģijas tarifa izmaiņas Rīgā no 1.septembra. Dārgāka bija arī elektroenerģija, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, cietais kurināmais, savukārt lētāka kļuva mājokļa īres maksa.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,1%, ko galvenokārt ietekmēja pasažieru aviopārvadājumu cenu kritums. Degviela kļuva dārgāka par 0,1%, tostarp auto gāze - par 3,3%, savukārt lētāka bija dīzeļdegviela - par 0,2% un benzīns - par 0,2%. Cenas pieauga lietotām automašīnām.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 0,8%, ko ietekmēja cenu kāpums atpūtas un sporta pakalpojumiem, personālajiem datoriem un ziediem. Lētākas bija daiļliteratūras grāmatas un barība lolojumdzīvniekiem.

Sākoties jaunajam mācību gadam, vidējais cenu līmenis pieauga augstākās izglītības pakalpojumiem (+3,2%) un pirmsskolas izglītībai (+5,4%).

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas mēneša laikā palielinājās par 1%. Akciju noslēgumu ietekmē cenas pieauga personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem (+1,1%).

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija mājokļu tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, ēdināšanas pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.

2021.gada septembrī, salīdzinot ar 2020.gada septembri, lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, apģērbam un apaviem, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 3,8%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+23,4%) un kartupeļiem (+40%). Dārgāks bija siers un biezpiens (+5%), jogurts (+10,3%), piena produkti (+4,8%), piens (+3,6%). Cenas pieauga mājputnu gaļai (+12,2%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,1%), gaļas izstrādājumiem (+2,7%) un cūkgaļai (+1,6%). Cenu kāpums bija arī augu eļļai (+20,7%), miltiem un citiem graudaugiem (+9,1%), rīsiem (+12,1%), olīveļļai (+9,9%), kā arī margarīnam (+13,1%). Savukārt lētāka bija kafija (-2,4%), maize (-1,8%), svaigi augļi (-2,5%), sviests (-5,1%) un olas (-2,8%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 2%. Gada laikā tabakas izstrādājumu cenas palielinājās par 3,7%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 1,1%, galvenokārt sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum.

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 3,6%. Tostarp apģērbiem cenas gada laikā palielinājās par 3,2%, bet apaviem - par 5,3%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 10,1%. Cenas pieauga galvenokārt siltumenerģijai, dabasgāzei un elektroenerģijai. Dārgāki bija mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, cietais kurināmais, atkritumu savākšana, mājokļa īre, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Veselības aprūpes grupā cenas gada laikā pieauga par 3,2%, ko galvenokārt ietekmēja vidējā cenu līmeņa kāpums ārstu speciālistu pakalpojumiem un zobārstniecības pakalpojumiem. Savukārt lētāki bija kompensējamie medikamenti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 9,4%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 19,3%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 19,7%, benzīns - par 17,3%, bet auto gāze - par 28,6%. Gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga lietotām automašīnām, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, riepām, kā arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija mājokļa mēbelēm, telekomunikāciju pakalpojumiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, ziediem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Savukārt cenas samazinājās autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.