foto: LETA
Gauss: ietekme uz aviācijas nozari ir prātam neaptverama
"airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.
Tūrisms
2021. gada 11. marts, 11:30

Gauss: ietekme uz aviācijas nozari ir prātam neaptverama

Jauns.lv

Pirms gada "airBaltic" bija ceļā uz to, lai 2020. gadā sasniegtu jaunus rekorda rezultātus. Šodien, vienu gadu kopš pirmā apstiprinātā Covid-19 saslimšanas gadījuma Latvijā, visa pasaule apzinās realitāti, ko šī vīrusa situācija nozīmē aviācijai. Ietekme uz aviācijas nozari ir prātam neaptverama - finanšu rezerves samazinās par aptuveni 3,5 miljoniem eiro katru nedēļu, norāda "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.

"Lai izskaidrotu šos zaudējumus, mums lidmašīna ir jāuzlūko kā "ražošanas iekārta". Vienas mūsu Airbus A220-300 lidmašīnas kataloga cena ir aptuveni 75 miljoni eiro. Mēs katru mēnesi maksājam līzinga maksu, lai šīs lidmašīnas varētu izmantot. Viena no mūsu Airbus lidmašīnām var radīt aptuveni 20 miljonu eiro ienākumus gadā, ja mēs spējam to efektīvi izmantot visu gadu. "airBaltic" gadījumā tie būtu ienākumi gandrīz viena miljarda eiro apmērā 2025. gadā, taču šobrīd mūsu tehniķi tikai uztur vairumu mūsu "ražošanas iekārtu", jo tās patlaban nespēj mums nest ienākumus," skaidro Gauss. 

Viņš norāda, ka pielāgots biznesa plāns Destination 2025 CLEAN, kas šobrīd ietver krīzes un rentabilitātes atjaunošanas izmaksas. Gauss skaidro, ka pirms krīzes "airBaltic" bija uz pozitīva izaugsmes ceļa, bet uzskata, ka pēc krīzes kompānija vūs vēl spēcīgāka, jo šis laiks izmantots, lai paātrinātu  transformācijas procesu un veiktu lidojumus tikai ar viena tipa lidmašīnām.

Kā skaidro Gauss, Latvijas valsts veiktās 250 miljonu eiro investīcijas pamatkapitālā tiks atgrieztas Latvijas valstij ar akciju pārdošanu plānotajā akciju sākotnējā publiskajā piedāvājumā (IPO) fondu biržā. IPO paredzēts ne tikai, lai atgrieztu pagaidu palīdzību, kas bija nepieciešama "airBaltic" Covid-19 krīzē, bet tas arī stiprinās Latvijas kapitāla tirgu, jo kompānija plāno dubultu akciju kotēšanu starptautiskajā biržā un Nasdaq Riga biržā.

foto: Publicitātes foto
"airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.

"Pēdējos 25 gados airBaltic attīstījusies par spēcīgu, pelnošu un starptautiski atzītu lidsabiedrību. "airBaltic" ir Latvijas starptautiski pazīstamākais zīmols, kas atbildīgs par vairāk nekā 2,5% no Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP). Lai šobrīd no jauna izveidotu tādu lidsabiedrību kā "airBaltic" un sasniegtu tādu pašu līmeni, nāktos investēt ievērojami vairāk un veltīt vairākus gadus attīstībai. Šo gadu laikā pozitīvā ietekme uz IKP būtu ievērojami zemāka. "airBaltic" ir Latvijai vērtīgs aktīvs, kas mums ir jāizmanto un jāattīsta," teic Gauss. 

Viņaprāt, ikviena krīze reiz beidzas, un, paturot to prātā, jāinvestē nākotnē. "Šogad plānojam saņemt vēl vairākas Airbus A220-300 lidmašīnas. Līdz 2021. gada beigām mums būs 32 lidmašīnas, ar kurām vasaras sezonā piedāvāsim lidojumus no Rīgas, Tallinas un Viļņas uz 75 galamērķiem."

Prognozes nākamajiem 12 mēnešiem joprojām paredz vairākus ceļošanas ierobežojumus. Visdrīzāk ceļošanai būs nepieciešami negatīvi Covid-19 testa rezultāti, Covid-19 pases vai vakcinācijas pases. "Mēs sadarbojamies ar Starptautiskās Gaisa satiksmes asociāciju (IATA) un esam starp vadošajām lidsabiedrībām pasaulē, lai visus šos dokumentus integrētu vienā mobilajā lietotnē, tādējādi turpmākajos mēnešos pasažieriem vienkāršojot ceļošanu," stāsta Gauss. 

Viņš arī norāda, ka lidsabiedrībā ar nepacietību gaida laiku, kad lidošana atkal būs iespējama bez ierobežojumiem. Tāpat uzsver, ka "airBaltic" bija pirmā lidsabiedrība, kas saņēma piecu zvaigžņu vērtējumu par Covid-19 drošības pasākumiem.

"Es vēlētos pateikties visiem mūsu klientiem, mūsu darbiniekiem un Latvijas sabiedrībai par atbalstu šīs vēsturiskās krīzes laikā," norāda Gauss, vienlaikus ar nožēlu atceroties, ka bija jāatlaiž 700 darbinieku. 

Viņš arī teic, ka pandēmijas laikā "airBaltic" komanda ik mirkli bijusi gatava atsākt lidojumus ar visām 25 lidmašīnām, tam ir gatava arī šodien. "Mūsu vairāk nekā 1000 profesionāļu lielā komanda nodrošina, ka visas mūsu lidmašīnas ir gatavas atgriezties gaisā un veikt lidojumus," bilst Gauss.