Pārdošanai tiešsaistē pieaugot līdz pat 100 %, pieaug patērētāju sūdzības par krāpniecību
Iepirkšanas tiešsaistē, it sevišķi ņemot vērā jaunos ierobežojumus un gaidāmos svētkus, kļūst teju par katra Latvijas iedzīvotāja ikdienas neatņemamu sastāvdaļu, taču lielais sūdzību un konsultāciju pieprasījumu skaits ļauj secināt, ka zināšanas par iepirkšanos internetā nav pietiekamas. Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC) atgādina tirgotājiem un patērētājiem viņu pienākumus un tiesības.
Latvijas Tirgotāju asociācijas sniegtā informācija liecina, ka pēdējā mēneša laikā pārdošana tiešsaistē ir pieaugusi līdz pat 100 %.
ECC Latvia direktore Aija Gulbe komentē: „Jāatzīst, ka līdz ar tiešsaistes tirdzniecības darījumu skaita pieaugumu aug arī sūdzību un konsultāciju pieprasījumu skaits. Šī gada 11 mēnešos esam konsultējuši gandrīz 1000 Latvijas un citu ES valstu patērētāju, kur lielākajā daļā gadījumu preces vai pakalpojumi bija iegādāti interneta vidē. Pagājušajā gadā šajā pašā laika periodā bijām snieguši 566 konsultācijas, kas ir par pusi mazāk. "
Problēmas, ar kurām saskārušies patērētāji, pārsvarā esot saistītas ar nepietiekamām zināšanām par atteikuma tiesībām, preču nepilnīgu piegādi vai nepiegādi. Gulbe turpina: "Ir novērojama nepatīkama tendence negodprātīgu tirgotāju kontekstā — arvien biežāk patērētāju sūdzības ir saistītas ar krāpnieciskiem interneta veikaliem, kas ļauj secināt, ka daudziem diemžēl nepietiek zināšanu, lai pazītu tādus negodprātīgus tirgotājus.”
Saskaņā ar šogad SIA "Gemius Latvia" veiktā pētījuma „E-komercijas tirgus Latvijā” datiem un Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) novērojumiem, sniedzot konsultācijas un apstrādājot sūdzības, arī centra pieredze apstiprina šo neiepriecinošo tendenci.
PTAC direktore Baiba Vītoliņa secina: „Veicot pētījumu, noskaidrojām, ka tirdzniecība tiešsaistē tiešām ir gandrīz ikviena latvieša ikdiena — 92 % respondentu pēdējo 6 mēnešu laikā bija veikuši vai plānoja veikt kādu pirkumu internetā. Aicināti dalīties problēmās par iepirkšanos tiešsaistē, respondenti atzīmēja, ka tās bieži ir saistītas ar piegādi un informācijas trūkumu, taču centra pieredze ļauj secināt, ka arvien biežāk pircēji saskaras ar negodprātīgiem pārdevējiem."
Šogadsaņemtas jau vairāk nekā 800 sūdzības, ka netiek piegādātas patērētāju pasūtītās preces, bet pārdevējs neatmaksā naudu, kā arī neatbild uz patērētāju pieprasījumiem. Vītoliņa skaidro: "Turklāt 2020. gada novembrī komersantu vidū veiktais pilotpētījums liek secināt, ka tirgotājiem ir nepilnīgas zināšanas par to, kādai ir jābūt normatīvajiem aktiem atbilstošai tirdzniecības vietnei internetā."
Apzinoties, ka ieviesto ierobežojumu un svētku kontekstā tirdzniecība tiešsaistē noteikti augs, nolemts atgādināt patērētāju un komersantu tiesības un pienākumus.
Kampaņu ir paredzēts īstenot divos izglītojošos posmos: palīdzēt patērētājiem spēt pazīt uzticamas iepirkšanās vietnes un atgādināt tirgotājiem, kādai ir jābūt normatīvajiem aktiem atbilstošai tirdzniecības vietnei internetā.