"airBaltic" joprojām nav saņēmusi ne investora, ne valsts solītos miljonus
Gandrīz divus mēnešus pēc Saeimas lēmuma piešķirt aviokompānijai “airBaltic” nepieciešamo aizdevumu lidsabiedrība nav saņēmusi ne Vācijas investora Ralfa Dītera Montāga-Girmesa, ne valsts solītos kopumā 132 miljonus eiro, sestdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.
Naudas nav, jo valdības atbalstītais investors Montāgs-Girmess, kurš solīja ieguldīt 52 miljonus eiro, vēl nav parakstījis līgumu. Kamēr nav privātā investora ieguldījumu, arī valsts nevar aizdot 80 miljonus. Patlaban pieaug bažas, ka darījums var izgāzties, taču nauda vajadzīga, lai maksātu par jaunajām “Bombardier” lidmašīnām.
Montāgs-Girmess jau vismaz mēnesi kavē līguma parakstīšanu par 52 miljonu eiro investēšanu aviokompānijā. Sākotnēji līguma parakstīšanu Satiksmes ministrija prognozēja decembra vidū, tad - janvārī, vēlāk - līdz janvāra beigām. Nupat ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš raidījumam pieļāva līguma parakstīšanu, visticamāk, nākamnedēļ, tātad februāra sākumā.
Tā kā nav līguma, nav arī naudas. No drošiem avotiem “LNT Ziņām” zināms, ka tādēļ “airBaltic” bija spiesta ar “Bombardier” vienoties par avansa maksājumu atlikšanu. To netieši apliecina “airBaltic” pārstāvis Jānis Vanags, kurš nevarot atklāt, cik ilgi var gaidīt naudu, ņemot vērā, ka pirmajam gaisa kuģim Latvijā jābūt jau septembrī.
“Vedam sarunas ar “Bombardier”, un mēs esam gandarīti, ka “Bombardier” ar izpratni izturas pret šīm sarunām, jo skaidrs ir tas, ka arī “Bombardier” ir vajadzīgs liels klients kā “airBaltic”, it sevišķi, ja mēs esam apņēmušies pirkt vairāk lidmašīnas,” teica Vanags.
Kāpēc Vācijas investors vēl neparaksta līgumu, iesaistītās puses neatklāj. Vēl novembrī viņš apgalvoja, ka ar naudu viņam problēmu neesot. “Neesmu nabadzīga persona. Šīs būs manas lielākās investīcijas vienā kompānijā, ko esmu līdz šim veicis. Bet visi šie līdzekļi nāk no maniem privātajiem fondiem, mantojuma un ģimenes finanšu līdzekļiem,” stāstīja Montāgs-Girmess.
Neoficiālās sarunās politiskajos kuluāros kā vienīgais iemesls tam, ka Montāgs-Girmess kavē līguma parakstīšanu, tiek minēts tieši tas, ka viņam naudas tomēr nav. Viņam piederot 200 miljonu eiro aktīvi, bet tie pamatā esot mazāk likvīdi nekustamie īpašumi. Iepriekš esot bijusi iecerēta shēma darījumu finansēt, realizējot Krievijas “Sukhoi” lidmašīnu pārdošanu “airBaltic”. Šīs aizdomas pastiprina tas, ka darījuma pabeigšana sāka ievilkties pēc tam, kad valdība Saeimas spiediena dēļ liedza pirkt “Sukhoi” lidmašīnas.
Tagad sākotnēji rožainais Montāga-Girmesa darījums draud izgāzties, spriež investoru piesaistes sāgas dēļ amatu zaudējušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).
“Bija dažādas spekulācijas, ka pēdējais brīdis ir novembra sākums, valdība tika nolikta izvēles priekšā - būs vai nebūs aviokompānija. Redzam, aviokompānija lido un mēs esam turpat, kur mēs bijām. Skaidrs ir tas, ka, visticamāk, šis investors tiešām nāk komplektā ar šīm “Sukhoi SuperJet” lidmašīnām. I pazaudēti trīs mēneši, nekas pa šiem mēnešiem nav darīts, jauni investori nav meklēti, nekādas sarunas nav uzsāktas,” komentēja Matīss.
Tāpēc Matīss uzskata: ja darījums ar Montāgu-Girmesu nobruks, no amata būtu jāatkāpjas “airBaltic” vadītājam Martinam Gausam, kurš kopā ar konsultāciju kompāniju “Prudentia” valdību steidzināja pieņemt lēmumu Vācijas investoru.
“Vienkārši sēdēt un gaidīt, ka kaut kas notiks un pie tam, skaidri zinot, ka nenotiks, jo darījuma struktūra “airBaltic” prezidentam bija pilnīgi skaidra - es domāju, Gausa kungam šinī brīdī būtu jāuzņemas atbildība un jāizvērtē savas iespējas turpināt darbus,” vērtēja Matīss.
Ja darījums izgāzīsies, investora un naudas meklējumi “airBaltic” būs jāsāk faktiski no jauna.
Vēl līdz nedēļas beigām SM pārstāvji bija nerunīgi par situāciju ar “airBaltic”. Tikmēr bijušais satiksmes ministrs pauda bažas, ka, visu laiku atliekot maksājumus par “Bombardier” lidmašīnām, “airBaltic” var iedzīvoties nepatīkamās soda sankcijās.